• Anonym

Sjuklön från FK o läkarintyg??

Det kan bli så att du blir utan pengar för den tid som fattas!!! Läkare får inte skriva ut intyg retroaktivt, eller rättare sagt, det är inte säkert att fk godkänner det iaf. Varför såg du inte till att få läkartid direkt i anslutning till att det gamla intyget gick ut?

• Anonym

Jaha, då är det olika på olika ställen då? Då förstår jag inte frågan?

• Anonym

FK godkänner inte läkarintyg som skrivits i efterhand, du kommer att förlora ersättning för de dagarna.

• Anonym

Siste anonym, då har du och jag lika uppfattning iaf? Jag har fått lära mig att det är otroligt viktigt att det inte blir glapp, för då blir man utan ersättning under den tiden. Ev menar ts att läkaren skriver ut intygen i efterhand, men att hon inte förstår att fk kan låta bli att godänna dem? Jag vet många som blivit utan pengar under de dagar det glappar, trots att de har en lång, väldokumenterad anledning till sin sjukskrivning.

• Anonym

Men du menar att fk godkänt detta, och betalt ut ersätttning för hela tiden? Jag förstår inte din fråga om du redan har gjort så tidigare?

• Anonym

jag är läkare och har motvilligt skrivit sjukintyg retroaktivt men jag brukar skriva om patienten försökt att få tid alternativt när begäran om förlängning inkom. Det är kassan som beviljar eller avslår men visst kan man som läkare skriva intyg som sträcker sig bakåt i tiden.

• Anonym

Läkare, jag förstår att det görs motvilligt! Det är ju ganska mycket du ska skriva under på, menar jag. Hur ska man veta att patienten inte har mått bättre, när man inte har träffat denna, tex? Ett intyg, är ju ett intyg, trots allt.

Men som sagt, varför undrar ts...om hon redan har gjort så här tidigare?

• Anonym

jag brukar citera patienten på intygen: Det är svårt att vara objektiv när det gäller värk, sömn, trötthet osv
    nästa år kommer nya intyg - igen. När pat är sjukskriven så pass länge som fk anser vara normalt för just den diagnosen men fortfarande inte klarar av sitt jobb, då ska vi fylla i ännu längre, ännu omständigare intyg. Om man då som patient struntat i att be om förlängning innan intyget gått ut -ja, då får man troligen problem med att få ut några pengar

• Anonym

Jamen, det har vi ju skrivit hela tiden?! Att det inte alls är säkert att fk godkänner ett retroaktivt intyg, alltså. Du kan aldrig vara säker på det, jag skulle inte ens våga lita på det. Men varför inte be läkare på avdelningen du låg inne på, sjukskriva dig i efterskott, då? Om det passar in i tiden för när den gamla gick ut?

• Anonym

det är aldrig någon nackdel att ringa fk och fråga om det är något man undrar.

• Anonym

Det största problemet är väl att du utan sjukintyg måste arbeta. Stannar du hemma utan det så är du olovligt borta från arbetet (arbetsvägran) vilket är grund för uppsägning. Det tycker jag skulle vara ett större problem än risken att inte få pengar under 14 dagar.

• Anonym

kan man "veta" att läkare och försäkringskassetjänstemän kommer följa eller bryta regler
    men känns det viktigt att få "rätt", så varsegod

• Anonym

Lite kymigt när man skrattar så gott åt att man har "turen" att varken läkare eller fk följer de riktlinjer de ska. Allrahelst eftersom det inte alls är säkert att alla behandlas lika.

• Anonym

Vad spydig ton du har! Vi har svarat efter bästa förmåga, ingen har väl sagt sig vara anställd på fk? Vi vet, av egna erfarenheter att det kan vara svårt att få intyg godkända i efterhand. Och du har mage att sitta och vara sådär otrevlig??? Bara för att du hade "tur"??? Känns det verkligen gott att andra i precis liknande situation fått avslag, för att deras handläggare följt reglerna, medan din handläggare inte gör det? Fy, så elakt! Fy...jag blir riktigt ledsen över att du kan gotta dig åt det, faktiskt.

• Anonym

du funderar alltså på om du skulle lämna in ett intyg eller inte till fk?
    alla tar för givet att du vill ha pengar och följaktligen lämnar in alla intyg du får. oavsett nrä du får dem.

• Anonym

Och om ts läser igenom svaren ordenligt, som omväxling, ser hon att det även har skrivits svar angående att det är fk som i slutänden beslutar, eller hur? Taskig attityd, har en förmåga att smitta... Eller, som man är, blir man bemött, osv.

Svar på tråden Sjuklön från FK o läkarintyg??