• Annica30

Sjuklön från FK o läkarintyg??

Det är så, att jag är sjukskriven på halvtid. FK betalar min sjuklön. Läkarintyget var till den 10/10. Jag har tid hos läkaren den 24/10. Inte så lätt att få tider dit. Jag jobbar fortfarande halvtid, så läkaren får skriva ut läkarintyget retroaktivt. Kan jag lämna in de till FK i efterhand, eller hur funkar de? Eftersom de är ett litet hopp från läkarintygets slut, tills jag ska till läkaren..

Nån som vet??

• Svar på tråden Sjuklön från FK o läkarintyg??
  • Anonym

Det kan bli så att du blir utan pengar för den tid som fattas!!! Läkare får inte skriva ut intyg retroaktivt, eller rättare sagt, det är inte säkert att fk godkänner det iaf. Varför såg du inte till att få läkartid direkt i anslutning till att det gamla intyget gick ut?

• Annica30

Dom skriver visst ut de retroaktivt. De har dom gjort innan. Dom skriver bara ut för en månad i taget, o det är mycket svårt att få tider dit.

• Anonym

Jaha, då är det olika på olika ställen då? Då förstår jag inte frågan?

• Anonym

FK godkänner inte läkarintyg som skrivits i efterhand, du kommer att förlora ersättning för de dagarna.

• Anonym

Siste anonym, då har du och jag lika uppfattning iaf? Jag har fått lära mig att det är otroligt viktigt att det inte blir glapp, för då blir man utan ersättning under den tiden. Ev menar ts att läkaren skriver ut intygen i efterhand, men att hon inte förstår att fk kan låta bli att godänna dem? Jag vet många som blivit utan pengar under de dagar det glappar, trots att de har en lång, väldokumenterad anledning till sin sjukskrivning.

• Anonym (Vimla)

Vad jag fått höra från andra och för egen del så kan inte en läkare sjukskriva retroaktivt.
    Det låter ju helt enkelt ganska logiskt egentligen. Hur ska en läkare kunna skriva under sjukintyg för den tiden som varit innan den ens träffat patienten.

• Annica30

De har dom gjort fö mig innan iallafall, men de e nog olika...

• Anonym

Men du menar att fk godkänt detta, och betalt ut ersätttning för hela tiden? Jag förstår inte din fråga om du redan har gjort så tidigare?

• Anonym

jag är läkare och har motvilligt skrivit sjukintyg retroaktivt men jag brukar skriva om patienten försökt att få tid alternativt när begäran om förlängning inkom. Det är kassan som beviljar eller avslår men visst kan man som läkare skriva intyg som sträcker sig bakåt i tiden.

• wellah

retroaktivt har aldrig varit problem säg att du behöver förlängning och från vilket datum.

Svar på tråden Sjuklön från FK o läkarintyg??