• Vintermånen

Kan man amma för ofta?

Min son är snart 3 månader. FÖrut visade han väldigt tydligt när han var hungrig men nu vet jag inte alltid säkert om han verkligen är hungrig. Så när jag tvekar ger jag honom bröstet ändå. Kan det då bli så att han får för mycket mat? Han är en liten knubbis... (men går inte över det normala)

• Svar på tråden Kan man amma för ofta?
  • Eva88

jag trodde också att jag ammade för mycket för min dotter åt typ varanan timma.. och hon är en liten knubbis:)
    Jag tror inte man kan amma för mycket för då hade dom på bvc säkert sakt till..
    Dom på bvc frågade mig om jag had börjat med ersättning till lilla alva för att hon gick upp i vikt så fort men jag hade bara ammat henne som vanligt.. sen försvinner de sen när han börjar äta riktig mat å krypa..

Jag vet precis hur du känner jag har själv undrat samma sak..

• Vintermånen

Tack för era svar! Nu känner jag mig lugnare.

Frågade på BVC nu också och de sa att överflödet kommer ut igen... så ingen fara alltså.

• JadeVoong

nackdel med att ge bröstet för ofta är att han får av denna tunnare mjölken. 2½-3 timmars mellanrum rekomenderas.

• Trolla75

Jag gör precis som du, ammar lite då och då och visst har jag en knubbis men det är absolut helt OK att dem blir knubbiga på bröstmjölk! Det har min bvc-tant printat in i mitt huvud

JadeVoong skrev 2007-10-24 01:04:44 följande:
    nackdel med att ge bröstet för ofta är att han får av denna tunnare mjölken. 2½-3 timmars mellanrum rekomenderas.
    Det tar ca 10 min innan man når den FETA mjölken, men ju mer man ammar ju mer fylls man på...

Av egen erfarenhet så påbörjar jag alltid de bröstet som jag sist ammade ur. Så hon får alltid i sig av den Feta mjölken
    ♫(¯`°?.¸ ღ ♥ Lycklig mamma till världens bästa tjejer Wilma & Vanna ♥ღ ¸.?°´¯)♫
  • Hallonpaj

"nackdel med att ge bröstet för ofta är att han får av denna tunnare mjölken. 2½-3 timmars mellanrum rekomenderas. "

Det man brukar rekommendera idag är att man ammar fritt, låter barnet styra och får komma till bröstet när barnet vill suga.

Om man är orolig att barnet får för mycket förmjölk (vilket ofta visar sig genom grönt bajs, gasig i magen etc) , så är rådet att ge samma bröst flera gånger i rad.

• JadeVoong

Det är tråkigt med folk som tror att de vet bättre än andra. Jag säger min mening å rättar ingen annan helst. Det är ju upp till var o en hur man gör för att få det till att funka? Vissa mammor kanske kan och måste slänga fram bröstet 24 timmar. Min son åt typ varannan timme i början även nattetid. Då sa barnmorskan på BVC åt mig att jag skulle försöka hålla igen och istället försöka amma honom med 2½-3 timmars mellanrum, för att slippa småtutta honom. Då har det gått så pass lång tid att han ska vara någorlunda hungrig och förhoppningsvis tömma ordentligt på det ena bröstet innan man erbjuder nästa. Sen det här med att det ska ta ca 10 minuter för att nå den tjocka mjölken. Det beror på hur långt det har gått mellan ammningstilllfällena på samma bröst, då är det inte säkert barnet får i sig av den tjocka mjölken för det. Sen ska man ta hänsyn till om man får igång utdrivningsreflexen och hur stark den är för var gång. Vi behöver egentligen itne rätta varann i ett forum. Hellre komma med olika förslag och erfarenheter kanske? Frågar ni personalen på BVC kanske ni har märkt att ni fått olika svar. Och det är precis vad vi är - Olika människor med olika behov och lösningar helt enkelt!

• Dimisi

Jag tycker inte att man kan amma för mycket. Vår son var en riktig knubbis. Han diade och kräktes om vartannat - men det var så han ville ha det.

Idag är han 18 månader och inte alls lika knubbig längre. Han är dock fortfarande matglad. Jag ammar fortfarande lite (inte ens varje dag), men han är måttligt intresserad. Jag tycker det känns jättebra att ha låtit honom styra. (Förutom på natten - då bestämde jag att jag INTE ville amma.)

• little mommy

i mitt tycke kan man inte amma för mycket. Han kanske bara gillar hjärtljuden och närheten och en mums bit då och då när man ändå är där, gör väll inget? men om du ser det som ett problem att det blir för ofta *onödigt* kan du ju börja använda napp. men annars ge bröstet när han vill. lycka till

Vintermånen skrev 2007-10-14 17:56:20 följande:
    Min son är snart 3 månader. FÖrut visade han väldigt tydligt när han var hungrig men nu vet jag inte alltid säkert om han verkligen är hungrig. Så när jag tvekar ger jag honom bröstet ändå. Kan det då bli så att han får för mycket mat? Han är en liten knubbis... (men går inte över det normala)
  • KnasMamman

Bebisar kan inte bli för tjocka av bara amning.
    Jag har ammat mina tre barn fritt (alltså precis när de själva velat) Visst har de blivit lite knubbiga och góa...men det försvinner när de börjar krypa och gå!

• kurteva

Jag gjorde precis som du, gav bröstet ofta. Min son är även han en liten knubbis men inte så att det ser för mkt ut, bebisar ska ju vara runda och gosiga.
    Vi var båda nöjda med detta men jag märkte att andra kunde tycka att jag "övermatade" honom.

Har för mig att vid 3 mån var det extra mkt ammning för oss med, är  det inte en tillväxt period just då så att de vill ha mer mat, fortsätt amma så ofta NI vill.

Hur kan mamma veta allt hon varnar mig för?
Svar på tråden Kan man amma för ofta?