• Vintermånen

Kan man amma för ofta?

Min son är snart 3 månader. FÖrut visade han väldigt tydligt när han var hungrig men nu vet jag inte alltid säkert om han verkligen är hungrig. Så när jag tvekar ger jag honom bröstet ändå. Kan det då bli så att han får för mycket mat? Han är en liten knubbis... (men går inte över det normala)

• Svar på tråden Kan man amma för ofta?
  • JadeVoong

Tycker inte heller man behöver vara orolig för att bebisen ska va för knubbig. det är ju meningen. =)

• enny signatur

JadeVoong: fast ditt inlägg sa vad som rekommenderas, det insinuerade att det var det rätta i mitt tycke.
    Jag tycker det är jätte bra om folk rättar felaktiga uppgifter i forum, åsikter däremot ska inte rättas i mitt tycke.

• Ninalu

Skulle vara intressant att höra vad ni tycker om ersättning-samma princip?

• SofiaD
    Ninalu skrev 2007-10-27 07:16:46 följande:
    Skulle vara intressant att höra vad ni tycker om ersättning-samma princip?
    Ja, fast det är svårt att veta vad bebisen blir mest nöjd av när man ger bröstet när den är ledsen, mjölken eller närheten. Att ge flaska då i stället kanske inte har samma tröst? Men självklart ska man ge fritt på flaska också, tycker jag!
    ♥♥♥Mina barn - mitt allt! Den 12 juli -07 kom han!♥♥♥
  • Ninalu

Ja, jag har nyligen gått över från bröst till flaska och jag upplever att hon inte alltid vill ha flaskan pga hunger., snarare tröst. Napp funkar inte just då heller.

• Melly

Ja man ska ge flaska fritt oxå tycker jag. Låt bebisen styra själv när den vill ha sin flaska det vet ju bebisen bäst själv

• enny signatur

Jag tycker flaska är svårt och trotts min egentliga övertygelse att barnet styr bäst själv tvekar jag. Ersättning är inte alls naturligt så jag är inte alls säker på att barnet styr bäst själv, men jag är väldigt oinsatt i flaskmatning.

• Nie

Jag tycker inte att man kan amma för ofta. Jag har ammat fritt och tycker att det har fungerat bra. Dottern har gått uppi vikt som hon ska (varken för mycket eller för lite). Visst, ibland har det känts som om man inte har gjort annat än att amma, men jag ammar för mitt barns bästa, inte för att det är roligt.

• JadeVoong

Wickz rekomenderas av mej ja =) Det har hjälpt mig ia f.

• Ninalu

Från början tyckte jag att fördelen med flaska var att jag visste att hon var just hungrig. Innan, när hon hade problem med magen, fick jag nämligen kritik för att jag, just det; ammade för ofta.

• Waomi

Enligt mig kan man inte amma för ofta, under tex tillväxtperioder vill barnet amma oftare för själv reglera mjölkproduktionen, ibland vill barnet bara amma för tröst..Äter barnet för mycket kräks d upp det överflödiga, jag har då aldrig varit med om att ett barn får för mycket mat vid amning. Inte alltid kan man veta om barnet är hungrigt eller om det bara söker tröst, men det märkar man juh snart Så NEJ, man kan inte amma för ofta.

• Ninalu

Det är ju dock inte alltid så att ett barn förmår att kräkas upp överflödet.

• Marlene
    Ninalu skrev 2007-10-28 16:55:05 följande:
    Det är ju dock inte alltid så att ett barn förmår att kräkas upp överflödet.
    Då brukar det komma ut andra vägen
  • Ninalu

Ja, det här ämnet är ju inte riktigt vad TS efterfrågade; men kolikbarn har ju en tendens att vilja äta hela tiden (troligtvis för att de vill ha tröst) och får de ofta ännu mer ont i magen eftersom tarmarna är så överaktiva. Och då verkar det inte hjälpa att de kräks och bajsar ovanligt mycket. Vår dotter svar ett kräk- bajs- och ätbarn (vilken bäbis är inte det iof? www.familjeliv.se/Forum/ikoner/icon7.gif) och så plötsligt en dag slutade hon kräkas efter måltiderna och började bajsa en gång omdagen istället för fem. Resultat blev intensivt magont.

Men det här är som sagt rätt mycket OT. Jag är verkligen för att amma närhelst barnet vill. Jag gjorde det innan, och det verkar funka för de allra flesta. Men tycker man ska vara lite uppmärksam på hur barnets mage hanterar det.

Marlene skrev 2007-10-29 08:55:59 följande:
    Då brukar det komma ut andra vägen
  • JadeVoong

Min son kräktes ofta och verkade ha ont i magen. BVC sa att det var nån form av kolik och att det är rätt vanligt. Sen att han åt om nätterna så ofta sa dom på BVC åt mig att jag skulle testa ge honom välling innan han somnade. Dels var vällingen mättande för hon trodde jag inte hade tillräcklig mjölk. Men han fortsatte ändå kräka och vilja äta hela tiden 1-2 timmars mellanrum...Jag fortsatte acceptera att han var ett "kräkbarn" tills jag träffa en barnmorska på amningsmittagningen. I samband med att jag fick mjölkstockning så ofta i bröstvårtan sk "white spots" så fick jag tid hos amningsmottagningen i växjö. Hon kom fram till att jag hade för mycket mjölk då jag kunde pumpa ut ca 1 dl efter att han har ammat klart bröstet.( då var victor 8 månader tror jag) och sa åt mig att testa pumpa bort ett par gånger om dagen när brösten känns fulla och amma med det bröstet EFTER att jag pumpat ur. Då får han inte i sig så mycket och istället mer av den feta mjölken. Dessutom skulle jag amma samma bröst igen 3 ggr med 2½-3 timmars mellanrum för att få balans på överskottet. Han har slutat kräka helt nu och det kändes jätteskönt!

• JadeVoong

Kanske borde tillägga att han stod stilla i vikt i 2 månader och dom på BVC sa åt mig prova ge honom riktig mat och prova med mer kött och välling. Och att gröt skulle vara lätt att få i honom. jag provade allt men han gick ner i vikt och fortsatte spy. NU har det gått ett tag, jag tror han har gått upp nu, ska väga honom på onsdag denna vecka. han verkar rundare i ansiktet, så vi får hålla tummarna. vad jag vill säga med hela min berättelse att dom på BVC hade FEL som fan och jag önskar jag fick träffa hon på amningsmottagningen tidigare. HOn sa också att det är helt normalt att bröstbarn vid 7-8 månader ålder börjar plana ut och ibland stanna upp i vikt ett tag. Att den kurvan på bröstbarn skulle skilja sig från den som finns på BVC vilket hon visade mig. DÅ låg Victor bra till och att jag hade ingen anledning att oroa mig för hans vikt alls. Han mår bra och kräkningarna berodde på att han fick för mycket mat! *suck*

• Ninalu

Bvc säger så´mkt dumt. Min bm säger att ett barn efter tre månader äter sig mätt på fyra minuter och sen snuttar resten. Känns ofta som att bvc följer en mall och inte ser barnen som individer.

• Ällvira

Jag har ammat tre barn och är nu inne på mitt fjärde "amningsbarn". Jag är och har varit innerligt trött på att höra att man kan amma för mkt.

En del barn vill tutta mkt och en del vill tutta lite mindre.  Att folk ska säga till hur man ska göra med sitt barn är bara frustrerande och stressande. Man måste få göra som man själv känner är det bästa.

Tänk hur det var förr då man absolut skulle amma var fjärde timma oavsett om barnet skrek av hunger. Har fått massor av kommentarer av kvinnor från den generationen och jag blir lika irriterad varje gång.

Att barnen är lite knubbiga gör ingenting. Barnen blir inte tjocka av bröstmjölk. Blir de sjuka har de lite att ta av. Min son som nu är 16 år var en riktig liten knubbis när han var liten och han är en ranglig lång grabb idag utan tillstymmelse till att bli fet .

Svar på tråden Kan man amma för ofta?