• PALGBG

Khao Lak....

Hej, åker till Khao Lak och Merlin Beach den 5:e december! Ni som redan varit där har ni några ovärderliga tips? Hur var hotellet? Ormfrekvensen? Flygresan? Saker att göra? Lättaste sättet att ta sig till Patong/Phuket? Känner mig lite orolig nu, vad får jag bara inte missa? Någonannan son åker med Fritidsresor natten mellan 5 och 6 från Landvetter?

• PALGBG

Nu börjar det närma sig. En vecka kvar innan vi kliver ombord på planet. Börjar få resfeber och drömde om plankaos och konstiga transferturer.

Ni som varit där. Hur mycket kostar det att åka med buss alt taxi mellan Khao Lak och Patong? Mailade med en tjej som har taxiverksamhet där nere och har svenska bildbanstolar och hon tog priset 2900 baht mer enkel väg. Tyckte det lät dyrt...

Skönt att gå in i december snart med endast 2 arbetsdagar. Lovely!

Någonannan som åker från Landvetter natten mellan 5-6?

• PALGBG

Hej nu ar vi ocksa har och ligger pa Merlin som ar placerat nagra km soder ut fran centrum. Har ar det verkligen harligt. Mysigt hotell med nagra svenska familjer med barn i samma alder. Det kanns lugnt och fint. Nastan inga storande moment som strandforsaljare eller annat otyg. Vi har hittat ett underbart liten restaurang pa stranden som tar under 20-lappen for en huvudratt och nar du vantar pa maten kan du vila i en hangmatta med din Singha. Bast avslutar man en middag med 60 minuiters massage i mysioga sma bas precis bredvid. Verkar vara ett enkelt hotell som allt detta tillhor sa om jag ska aka hit igen ska jag minsann bo i ett av deras fina rum precis pa stranden. Baan Suntera heter stallet. Supersemester! Min man och jag vill att vara respektive arbeten ska oppna filial i Khao Lak. Sa har skulle jag kunna bo 6 manader om aret! Grattis ni som ska hit. Sarskillt till Khao Lak Beach.

Allt gott!

• PALGBG

Hej, vi har varit på de stora köpcentrumen i Phuket och de tyckte inte jag var så roligt. Lägg hellre en dag i Patong enbart för shopping och besök varuhusen där. Central Festival var fint men samma priser som i Sverige. Inte rikigt det man förväntat sig trots allt.

• PALGBG

Panna82: Jo vi var där men jag tycker inte att de var särskillt annorlunda än Coop Forum. Vi köpte lite billiga leksaker och batterier och det var allt. Elektronikprylarna på Big C var inte heller så mycket billigare att det är värt att köpa där och sedan inte kunna utnyttja garantier och service hemma. Bästa fyndet från Big C är en radiostyrd bil till lillen som kostade 159 bath ca 30 kronor. På Lotus köpte vi en barbie med ett par ombyten för 129 bath så det får väl anses billigt också. Annars är leksakerna i Thailand verkligen undermåliga och är dyra för sin obefintliga kvalitét.

• PALGBG

Hannasmantan: Khao Lak är väldigt fint men då det är väldigt lugnt men tyvärr är sanden inte riktigt potatismjölaktigt. Mannen åkte till Similan Island och där fanns just det turkosa vattnet och mjölsanden. Försker länka upp en bild från vår favoritrestaurang på Khaolak Beach.

Thailand 2007

• PALGBG

Kimmi - hur upplevde ni Apollo som researrangörer. Vad för plan reste ni med?

• PALGBG

Hej Esping, vi bodde på Merlin och jag kan bara gratulera till ett utmärkt trevligt val. Vi är nöjda och ger stället två tummar upp. Så mysigt och lagom lyxigt. Inte snobbigt alls. Glöm inte att besöka Baan Sunerta och ta en Swedish-massage efter deras underbara lunch, vår favorit var Pad Thai och till efterrätt bananpannkaka med glass - det lär lillen gilla. Baan Sunerta ligger längst norr ut på stranden och består av ett litet mysigt minihotell med restaurang på stranden, en härligt saltvattenspool som man är ensam i och fräscha toaletter... och en och annan hund då. Vi avundas er som har allt framför er!

• PALGBG

P.s. Du behöver inte ha adapter med dig - de använder också 220 volt.

• PALGBG

Hej igen Esping, precis utanför hotellet finns det en presentshop där du kan köpa lite småsaker att leka med men allt är såklart väldigt dyrt. Ta med egna simpuffar e.x. Sedan finns det en skräddare vägg i vägg med presentshopen (som är riktigt otrevlig/arbetsskygg -gå inte dit) och ett litet hörn längre ner på gatan med minimarket, researrangör, bar, skräddare med mera, där står även taxibilarna till centrum.

Tjejen i minimarketen är väldigt trevlig och där kan du lämna in för tvätt för 50 bath per kilo. Köpa Pringles, glass, läsk, öl, vatten och Kitkat/Toblerone (godis i övrigt köpes i stan), det finns lite annat smått där men om du vill ha blöjor/shampoo/våtservetter med mera rekommenderas supermarket inne i stan. Det är svårt att hitta leksaker (hink, spade) till barnen och när du hittar dem så är det både dyra och dåliga. Rekommenderar att handla inne i stan på någon supermarket/mindre market (ej butikerna) eller på marknaden på andra sidan stan på torsdagar. På marknaden kan du handla billigt men det är svårt att hitta saker som är riktigt är av "svenskt snitt". Jag handlade lite barnsaker när jag var där - söta såpbubblor, en gulligt prinsessklänning till utklädningslådan på dagis och en leksaksbil. Det går inte att pruta där utan alla priser är de som är. I butikerna är det skamlös prutning som gäller - alltid med leende på läpparna.

Snabba tips:
    Åk inte till PhiPhi-öarna - det är för långt och inte värt det. Ta med åksjuketuggummi om ni ska åka speedboat till Similan - som är väldigt fint. Läkaren som Fritidsresor har kontakt med är toppen och gör hembesök några timmar efter du ringt. Apoteken är välutrustade och har billiga, bra läkemedel (dock ej paracetamol-suppar) så du behöver inte ta med för mycket av detta (köp myggmedel), det finns hårtork på rummet och ta inte med för mycket kläder då det är billigt att både köpa och tvätta.

Bild från Baan Sunetra har jag lagt in tidigare i tråden.

Har du fler frågor så får du gärna ställa dem - annars får du gärna skriva lite när du är på plats/kommit hem hur du har det.

• PALGBG

Kaffekopp: Det tog oss två timmar med taxi till Phukets pir och sedan 1 1/2 timme med cruiserbåt för 3 timmar på ön och sedan samma resa tillbaka igen. Är man i Khao Lak bör man nog stanna en natt på Phi Phi för att det ska vara värt. Dessutom ta sig från den lilla "byn" eftersom den var både smutsig, tråkig och vattnen var båtrika. Har dock hört att fortfarande är jättefint om man åker runt den stora ön.

Esping: Myggmedel bör du ha med dig om du inte tänker åka till stan och apoteket redan samma dag. Envisa rackare de Thailändska myggorna. När jag hade ont och det kliade använde jag tigerbalsam för att lindra lite - tigerbalsam är billigt i Thailand. Om du går till personalen i Beachveranda-restaurangen brukar de vara snälla och smörja på barnen lite antiklimedel på dagarna.

Det finns restaurangen runt hotellet, på stranden norrut (förbi Baan Sunetra) Khao Lak 07 gör goda Thailändska rätter, och sedan i det lilla centrumet och över storavägen. Bästa vägen att gå med barnvagn från stranden är faktiskt om du tar vägen märkt Tsunami equationszone bredvid Emerald Hotel - då kommer du direkt på det lilla centrumet och du kan gå på asfalterad väg till Merlin (aalt utan att behöva passera på stora vägen). Vi har släpat vagnen på stranden många gånger men det är obekvämt och tungt. Det finns ficklampa på hotellet och den kan vara bra att ha med när ni ska äta på kvällen.
    Ät inte europeisk mat på Thairestaurangerna där vid Merlin (Pastan är dock ok) - den är inte god. Om du vill ha europeisk mat ex. pizza, schnitzel, köttbullar finns det på Viking i stan som faktiskt har väldigt goda rätter. Merlins bbq-afton är toppen - välj den om ni ska äta buffé. Om du vill se fler bilder kan jag maila till dig om du inboxar mig din e-adress.

• PALGBG

KELA är det den där rosa hubbabubbakrämen som gör underverk?

Svar på tråden Khao Lak....