• jannej

Låt barnen onanera på dagis

Svenska och norska pedagoger anser att man ska låta dagisbarn få hålla på med sexlekar och få leka doktor och mamma/pappa samt dansa naken på dagis för att de på så sätt skall få bekanta sig med varandras kön och inte minst skall det vara helt ok att onanera för dem.

Vad tycker ni om det är det rätt eller helt galet?

www.expressen.se/nyheter/1.884809/folkstorm-mot-sexlekar-pa-dagis

• Svar på tråden Låt barnen onanera på dagis
  • hailey

Jag ar for att alla barn ska kunna springa runt nakna nar som helst men artilkeln var for obeskribar. Vad hander nar en 4arig flicka borjar dra i en 3arig pojkes snopp? Ska man inte saga nagot for att det ar naturligt? Jag vill inte att mina barn ska fa vara forsokskaniner at andra barn.
    Jag vill ocksa lara dom att det ar fel om nagon ror deras konsdelar!

• mjuffpuff
    hailey skrev 2007-10-16 22:44:24 följande:
    Jag ar for att alla barn ska kunna springa runt nakna nar som helst men artilkeln var for obeskribar. Vad hander nar en 4arig flicka borjar dra i en 3arig pojkes snopp? Ska man inte saga nagot for att det ar naturligt? Jag vill inte att mina barn ska fa vara forsokskaniner at andra barn.Jag vill ocksa lara dom att det ar fel om nagon ror deras konsdelar!
    håller med, och du är mycke bättre på formulering än mig !

hur ska små barn veta att det är fel ifall vuxna tar på dem ifall det är ok om andra barn gör det eftersom det är "naturligt"? nej, det är bäst att säga till dem att det inte är ok vare sig barn eller vuxna "undersöker" dom, annars kan det nog ganska lätt skapa förvirring..
  • KristenTjej84

Varför skulle så små barn vilja leka sex lekar över huvud taget? det låter ju helt sjukt! visst de är nyfikna på varandra när de märker att tjejer och killar är olika när de är runt 3 år o äldre.. men onanera?? sexlekar?? DE ÄR JU FÖR HELVETTE BARN! SKA DOM INTE FÅ VARA DET ALLS??

• no pasaran

Herrejävlar, är det en total nyhet för vissa att barn har en sexualitet?

Att förneka barn sin egen sexualitet är ett övergrepp från vuxenvärldens sida.

• Neeaa

det är väl skillnad på onani och nakenlek? visst kan de lära känna varandras kroppar, men sexuella lekar på dagis känns inte rätt för åldern. En del barn börjar onanera tidigt utan att de egentligen inte vet vad det innebär. Men det känns inte som att man ska uppmuntra till det på dagis i denna tidiga ålder. Det kommer nog ändå under skoltiden då intresset ökar. men visst, man lekte ju vissa såna lekar själv utan att riktigt fatta begreppet. Lagom dos av lek och att lära känna sin kropp kan ju inte skada, men att uppmuntra en femåring att onanera är för mig sjukt. Det får var och en upptäcka själv när man känner sig mogen. Barn har en sexualitet, men den fungerar inte riktigt som vuxnas sexualitet...

• esmeralda76

Haily"Jag ar for att alla barn ska kunna springa runt nakna nar som helst men artilkeln var for obeskribar. Vad hander nar en 4arig flicka borjar dra i en 3arig pojkes snopp? Ska man inte saga nagot for att det ar naturligt? Jag vill inte att mina barn ska fa vara forsokskaniner at andra barn.
    Jag vill ocksa lara dom att det ar fel om nagon ror deras konsdelar! "
    Håller med.

• no pasaran
    Neeaa skrev 2007-10-17 23:14:21 följande:
    det är väl skillnad på onani och nakenlek? visst kan de lära känna varandras kroppar, men sexuella lekar på dagis känns inte rätt för åldern. En del barn börjar onanera tidigt utan att de egentligen inte vet vad det innebär. Men det känns inte som att man ska uppmuntra till det på dagis i denna tidiga ålder. Det kommer nog ändå under skoltiden då intresset ökar. men visst, man lekte ju vissa såna lekar själv utan att riktigt fatta begreppet. Lagom dos av lek och att lära känna sin kropp kan ju inte skada, men att uppmuntra en femåring att onanera är för mig sjukt. Det får var och en upptäcka själv när man känner sig mogen. Barn har en sexualitet, men den fungerar inte riktigt som vuxnas sexualitet...
    Bra och sansat inlägg.

Det är skillnad på barns och vuxnas sexualitet och självklart således på begreppet onani.

och sen har vi ju olika behov av sexuell stimulering. att uppmuntra ett barn som inte vill är fel, men det är lika fel att förbjuda och skuldbelägga.
  • Lady Dahmer

no pasaran skrev 2007-10-17 23:08:32 följande:

Herrejävlar, är det en total nyhet för vissa att barn har en sexualitet?Att förneka barn sin egen sexualitet är ett övergrepp från vuxenvärldens sida.
    håller fullständigt med. inte så konstigt att så många människor har snedvriden och förträngd sexualitet och att så många känner skam.

barn ÄR sexuella. det trodde jag inte var nån nyhet för nån i sverige. Barn onanerar och ska få göra det, man lär dem helt enkelt de sociala reglerna kring det.
  • sär skriven

Nej, även barn måste lära sig att vissa saker är sådant man gör i enskildhet. Ingen ska exponera sexualdriften öppet - varken barn eller vuxna.

Svar på tråden Låt barnen onanera på dagis