• enny signatur

Marocko

Vad är nakdelen emd Marocko? Verkar vara billigt att flyga dit, men hu r är priserna där? Är det billigt att bo och äta? Hur är landet? Pratar INTE om turisarenorna utan i själva LANDET dvs om man undviker allt var chaterturism heter.

Är det säkert där?

• Svar på tråden Marocko
  • Micke81

Hälsade på en kompis som bor i Casablanca i februari. Ska du klara dig där så måste du kunna arabiska eller franska. Nästan ingen kan engelska där. Har hört att Casablanca är en av de städer där det är störst skillnad mellan rika och fattiga, vilket var jobbigt för mig som är van vid den svenska välfärden. Har varit i fattiga länder tidigare med har inte tyckt det varit lika jobbigt som här. Hade svårt att stå emot tiggeriet. Hade iförsig lite dåligt samvete då min kompis företag går riktigt bra där nere så vi levde i överflöd med hembiträden, barnflickor etc. Fick aldrig nån klar bild av vad det kostade där nere då min kompis alltid satte upp på notan eller betalade när vi var ute (var dock på rätt exklusiva ställen).

Kommer åka dit igen men endast för att hälsa på min vän. Men då ska jag även ta några dagar i Marakech.

Om du åker till Casablanca så bör du besöka något som jag tror heter Bab Marakech. Detta är en stor marknad som ligger inne i Casablanca. Här hittar du allt från klockor (falska, pris runt 250 kr) och kläder till kryddor, mat etc.
    Utelivet hann jag inte testa så mycket men var ute nån gång. Dom ställena min kompis tog mig till var det bara en massa rika snorungar som köpte in helrör och champange med pappas kort.

Detta stack en del i mina ögon då jag såg hur folk levde ute i kåkstäderna.

• enny signatur

Vet inte vart vi skulle, ahr kollat upp för lite. Mest just av säkerhetskälen som oroar mig. Det råds överallt till enorm försiktighet, är det så farligt där nere?
    Hur är det med barn där nere?
    Lynchas man för amning?
    Svåra frågor kanske, men hur var stämningen?

Förstår att det var en jobbig situation med tiggeriet och liknande, man vet ju att de verkligen behöver pengarna och att det gör skillnad.

• C Elegans

Micke81 har rätt i att det är stora ekonomiska klasskillnader i Casablanca, och är man inte van att resa utanför den svenska kulturen så kan det nog kännas chockerande. I övrigt så är städerna i norra Marocko inte så olika sydeuropa, medan småbyarna i Atlasbergen och vid Saharas början, är väldigt annorlunda.

Marocko är SÄKERT, det mest farliga är att folk kör som galningar, men det kommer du bort ifrån så fort du kommer bort ifrån städerna, för på landsbygden är det fattigare och folk har skruttigare bilar eller ingen alls.

Amma offentligt skall du inte göra utanför skandinavien öht om du vill uppfattas som trevlig. Det anses stötande och ohövligt i de flesta länder. Sedan är det ju upp till dig om du vill att folk skall tycka att du är ofräsch och ohövlig.

Marocko är billigt, både boende och mat. Tänk dock på att äta nytillagad mat. Bäst brukar vara att köpa mat från gatustånd och gaturestauranger där många lokalbor äter. På det sättet är du säker på att maten är färsk och inte har legat länge. Undvik allt vad turistrestauranger heter. Många jag känner har blivit matförgiftade i Agadir och liknande turistställen. Själv har jag inte blivit matförgiftad någon gång på 4 Marockovistelser helt utanför turistområdena.

• enny signatur

Vad kostar saker i marocko tex? Boende? Mat? Vatten? frukt?

Vi kommer isåfall vara där 1 månad ungefär *Tro* och hålla oss helt borta fårn tursitställena. Vill ha inhemsk mat och tja se landet.

Ang amning prioriterar jag amningen före hurvida de gillar mig eller inte. Jag kommer troligne inte gå i helklädsel, såvida jag inte uppfattar det som trevligare. Däremot undrar jag vad som händer och vad lagen säger. Folk blir sura i sverige med och tja, det sväljer jag och ignorerar.

• C Elegans

Boende kan nog kosta allt från motsvarande 50-lappen upp till 2-300 SEK. Mat, vatten och frukt är så billigt att jag inte minns vad det kostar, kanske 30 spänn för en middag ute i byhålorna.

Vad menar du med helklädsel?
    Hm, jag tycker INTE du skall visa brösten för främmande män i Marocko. Amma diskret under ett tygstycke som döljer ditt bröst borde inte vara något stort problem dock även om folk förstår vad du gör.

• enny signatur

C Elegans: Finns en prisguide på backpacking.se men hur mycket är en dirham värd?

Med helklädsel menar jag klänning som täcker armar + ben dvs bara visar huvudet och händer typ.

Jo självklart kommer jag försöka vara ddiskret i mitt ammande, men jag får ändå känslan av att det inte är ok.
    I tunisien så kände jag inte att det var allt för vkommet att amma även om man täckte sig. Nu gick det bra eftersom vi sökte oss till avskilda platser då det abra var på kvällen vi var ute istortsett. Men det känndes ändå som ett problem. I sverige ammar jag inte diskret så vi får väl se hur accepterande ixa är emot filtar och liknande tillhyggen.

Men är marocko ett land du rekomenderar en att besöka?

• C Elegans

En dirham är lite mindre än 1 SEK, brukar stå i knappt 85 öre eller så. Tänk på att dirham är en valuta du inte får föra ut ur landet, så ta inte med dig hem om du får över.

Oj, helklädsel behöver du inte ha i Marocko. Jag brukar gå i vandringsbyxor och t-shirt även i de mest isolerade delarna av landet.

Jag tror ammandet är minst accepterat i "mellanskiktet" av folk, de som lever halvmodernt. Kommer man ut i öknen bland nomadfolken, så ammar kvinnorna öppet även inför männen, det har jag sett. I städerna tror jag det är ungefär lika accepterat som i tex Frankrike eller Italien, dvs det anses allmänt ohövligt och osnyggt men det är inte så att folk blir upprörda. Är det några som skulle tycka direkt illa om offentlig amning så gissar jag att det är i halvstora städer och byar där de inte är vana vid västerlänningar men samtidigt inte lever "primitivt" som ökennomaderna.

Ja, jag rekommenderar Marocko Det är ett fint land, och lite lagom annorlunda än Europa och lite lagom "exotiskt" när man reser med småbarn Håll dig borta från de trista turistorterna och de jobbiga hamnstäderna i norr bara. Hyr en bil, åk upp i höga Atlas och Anti-Atlas och fortsätt ut till Saharas rand - det är jättetrevligt.

Svar på tråden Marocko