• Vixi

Ljumskbråck

Vår lilla bebis har fått ljumskbråck. Är detta vanligt bland prematurer, någon mer som råkat ut för det?? Vår dotter är född i v 29 men är nu 3 veckor korr.ålder.  Känns så hemskt att det lilla pyret ska sövas och skäras i, värker i mammahjärtat. Dessutom ska hon få en blodtransfusion innan operationen pga att hon haft lågt blodvärde.

Nån mer som fått operera ljumskbråck på sin bebis??

Världens finaste OLIVIA är här!! www.vickantikkan.org/guldklimpen
  • Svar på tråden Ljumskbråck
  • V24

Hej, vår kille gjorde en ljumskbråckoperation när han var 2 veckor korrigerat (4 månader gammal). Det gick jättebra! Det är en relativt enkel och snabb operation och de små har en förmåga att läka fort och bra. Efter 1 vecka syntes bara ett svagt ärr. Nu syns det bara om man vet om det. Snittet hamnade dessutom precis under kalaskulan, där det ändå är ett veck
    Har hört att det är ganska vanligt hos prematurer, speciellt bland pojkar. Skulle inte alls vara orolig om jag var du. Det går så snabbt och smidigt. När blir op?
    Lycka till!
    /S

• Rockasin

Hej! Min Isak föddes i vecka 30+2. Han opererades för ljumskbråck när han var en liten bebis. Vet inte om de är vanligare bland prematurer.
    Förstår hur du känner i ditt mammahjärta, kände precis lika dant. Isak fick också blod för sitt låga blodvärde.
    Vi åkte in på morgonen och blev inskrivna, sen opererades han på förmiddagen. Allting gick jättebra, fast han fick stanna över natten på barnintensiven för att han var så liten. Om jag inte minns fel så får alla barn under sex månader stanna en natt. Är de något du undrar över får du gärna skriva i min gästbok.
    Allt kommer att gå bra.

• Vixi

tack skönt att höra era erfarenheter!!  Vi ska läggas in i morn för blodtransf, och sen är operationen morgonen efter och sen får vi stanna ytterligare ett dygn efter det och sen åka hem om allt går bra.. vilket jag innerligt hoppas att det gör!

Hade era bebisar mkt ont efteråt? Var det läskigt när de skulel vakna ur narkosen?? Härt så mkt skräckhistorier om den biten.. *ryser*

• pritt

Min dotter hade oxå ljumskbråck! Lite av äggstocken hade oxå kommit ut!
    Men allt gick bra, det är ett litet ingrepp! Det tar bara några timmar!
    Hon var lite trött bara när hon vaknade, det är nog äldre barn som får en reaktion av förvirring, inte spädbarn! Du kan nog vara lugn!

• V24

Tror han fick lite morfin 1 eller 2 dygn efteråt sedan bara alvedon. De låter dem inte ha ont. Inga problem efter narkosen, lite illamående bara så vi fick vänta lite med maten.
    Låt oss höra hur det gick för er.

• knäppisen

min kille opererades också för ljumskbråck och de sa till oss att det är den vanligast operationen de gör (på barnkirurgen i Lund) så det är verkligen rutin för dem. Det ÄR mkt vanligare bland prematurer, eftersom de just inte är färdigbakade när de kommer ut.

Han hade ont i 1-2 dar efteråt (men blev lugn av smärtstillande) och var väldigt trött första dygnet efter men sen var han precis som vanligt. Det jobbigaste var faktiskt fastan. Fyra timmars fasta är väldigt länge för en liten kille som brukar äta varje-varannan timme. DET gjorde ont i mammahjärtat att inte få ge honom mat när han ville ha.

• Vixi

Har just kommit tillbaka från sjukhuset, UTAN operation. Vi åkte in i går och fick ge henne blod först ( i 6 timmar!!) för att få upp blodvärdet och sen sova kvar på sjukhuset. Sen fick hon fasta från 03.00 i natt eftersom operationen ev kunde äga rum redan kl 8 i morse, men vi hade fått en tid kl 11.00. (men om något innan ströks så kunde hon få opereras tidigare och skulle därfär vara beredd)...

Klockan blev 11 och Olivia var så hungrig så hon bara grät och skakade men inget hände.. Fick höra att den var framskjuten till 11.30 men klockan blev nästan 12 innan läkaren kom och sa att det inte blir nåt i dag eftersom de fått in en del akuta operationer. Så lilla skruttan fick fasta i 9 (!!!!!) timmar helt i onödan. Stackars stackars liten!

Så nu ska vi tillbaka i morn och göra om allt. så det blir fasta från i natt nångång igen, rena tortyren.

• pritt

Vixi: Jag vet hur det är ...
    Vår dotter var förkyld när hon skulle opereras, men en dr "godkände" ändå hennes tillstånd.
    Hon fastade, kom och hämtades av personalen, vi sa hejdå coh sånt, vilket är jobbigt. Sen efter 45 min ringde mobilen, då hade dom avbrutit operationen för hon var förkyld och dom ville inte söva. Visst var det rätt beslut, men det beslutet hade dr dagen innan kunnat göra!!

• V24

Vixi:
    Näää, vilken otur. och stackars Olivia som fick var utan mat så länge. Hoppas det blir av nästa gång.

• knäppisen

åh va tråkigt, hoppas det går vägen imorgon istället.

• delfin73
    Vixi skrev 2007-10-16 21:00:56 följande:
    Vår lilla bebis har fått ljumskbråck. Är detta vanligt bland prematurer, någon mer som råkat ut för det?? Vår dotter är född i v 29 men är nu 3 veckor korr.ålder.  Känns så hemskt att det lilla pyret ska sövas och skäras i, värker i mammahjärtat. Dessutom ska hon få en blodtransfusion innan operationen pga att hon haft lågt blodvärde. Nån mer som fått operera ljumskbråck på sin bebis??
    när min äldsta var 8 veckor okorrigerat blev han akut opererad för ljumskbråck.
    tyckte självklart också det var hemskt,men det gick jätte bra det enda var att han hade lite svårt att komma ur narkosen.
    men sen var det inga problem.
    lycka till nu ,du ska se att det går jättebra .
  • kelin
    Vixi skrev 2007-10-18 14:14:00 följande:
    Har just kommit tillbaka från sjukhuset, UTAN operation. Vi åkte in i går och fick ge henne blod först ( i 6 timmar!!) för att få upp blodvärdet och sen sova kvar på sjukhuset. Sen fick hon fasta från 03.00 i natt eftersom operationen ev kunde äga rum redan kl 8 i morse, men vi hade fått en tid kl 11.00. (men om något innan ströks så kunde hon få opereras tidigare och skulle därfär vara beredd)... Klockan blev 11 och Olivia var så hungrig så hon bara grät och skakade men inget hände.. Fick höra att den var framskjuten till 11.30 men klockan blev nästan 12 innan läkaren kom och sa att det inte blir nåt i dag eftersom de fått in en del akuta operationer. Så lilla skruttan fick fasta i 9 (!!!!!) timmar helt i onödan. Stackars stackars liten!Så nu ska vi tillbaka i morn och göra om allt. så det blir fasta från i natt nångång igen, rena tortyren.
    min lilla kille fick också fasta i 9 timmar!!! jag fattar inte hur dom kan göra så på en sån liten bebis. håller med om att det är tortyr!!!! jag hade läst innan att man kunde fasta minst 4 timmar innan så det blev ju lite chock för oss att ha en förtvivlad bebis i 7 av 9 timmar då emil äter varannan timme...
  • hejoh

Fick min son 19/9 och han hade ett ljumskbråck som de opererade i Lund. Och det gick jätte bra, han var bara där nere i två dygn sen fick vi komma hem. Och han har inte haft ont alls, inte gett något smärtstillande

• Kaffekopp
    kelin skrev 2007-10-21 18:57:24 följande:
    min lilla kille fick också fasta i 9 timmar!!! jag fattar inte hur dom kan göra så på en sån liten bebis. håller med om att det är tortyr!!!! jag hade läst innan att man kunde fasta minst 4 timmar innan så det blev ju lite chock för oss att ha en förtvivlad bebis i 7 av 9 timmar då emil äter varannan timme...
    Men... fick han inte intravenöst glukos eller så under tiden? =(
  • Skräpis

Har en kille född v32+2 som fick operera ljumskbråck vid 3 mån okorr. Allt gick bra , hade dock lite problem att komma ur narkosen men sköterskorna på uppvak fanns hela tiden vid vår sida och såg till att han mådde bra. Jag sov kvar på sjukhuset på avd medans sonen sov på uppvaket. Hade lite ont men det klarades med alvedon. Vi fick åka hem vid lunch dagen efter op.

• hejoh

Har redan svarat en gång.. men nu har pojken fått ett nytt bråck på andra sidan och ska opereras på måndag... Och jag litar fullt ut på personalen så jag är inte så jätte orolig. Vi ska komma till avdelningen på morgonen sen ska han förhoppningsvis opereras på förmiddagen nån gång.

Svar på tråden Ljumskbråck