• Soffipink

Graviditetsnästäppa?

Jag blev förkyld för en vecka sedan, och har nu fått en nästäppa utan dess like. Jag är snorig och får snyta mig ständigt, och näsdropparna hjälper bara en timme.

Har detta att göra med graviditeten ?
    Vad göra? Kan inte andas. Är i vecka 27

• Svar på tråden Graviditetsnästäppa?
  • hidden angel

jag var graviditetsnästäppt... men blev det gansak i början av min graviditet.. svårt o säga om ditt e det... kan du inte gå o prata med nån läkare om det?

• latina

jag fick höra av någon att man kunde få graviditetstäppa.Jag är i v18 och varit täpp nu i ca4-5 veckor,jätte jobbigt och det kan hålla sig länge till.
    Så ditt kanske böjade så här sent då.
    Prata med din BM om nässpray,tänkte göra det själv imorgon. Orkar inte vara täpp jämt.
    Lycka till

• JKMNA

Otrivin menthol (eller vanlig) är superbra! Stark som attans så man får vara försiktig när man trycker! . Det är ingen fara att använda nässpray när man är gravid. Det är samma som annars. Inte mer än tio dagar eller vad det är.
    Den är dessutom ganska stark så man behöver inte använda alls ofta tycker jag.
    Jag vaknar varje natt nu och är HELT igentäppt så att jag inte kan andas...
    Det är jättejobbigt, så otrivin hade jag inte klarat mig utan!
    Lycka till!

• Dragonia

Jag har också varit täppt nu i hur många veckor som helst, i princip hela graviditeten. Går in i vecka 32 imorgon. Jag undrar om inte det har varit en av de jobbigaste symptomen? Jag försöker väl att stå ut..det går lite lättare att öppna upp luftvägarna när man snyter sig efter att ha druckit något varmt eller efter en varm dusch eller varmt bad. Godiset STRONG tycker jag har hjälpt lite och vissa halstabletter. När jag absolut inte orkar med en natt med genomtäppt näsa så har jag också kört med Otrivin. En stor glädje är att ha kunnat andas skapligt under en natt!

• Kickans mamma

finns nässpray på recept somman kan ta som inte är som vanlig nässpray

• Marsfisken

Det finns ett läkemedel på recept som heter Rinexin som man tar mot just grav.nästäppa. Ska prata med min läkare om det på onsdag, har nämligen använt otrivin menthol i två veckor och bebis i magen tycker inte alls om otrivin, det blir ett himla liv varje gång...

• Kickans mamma

marsfisken tyckte inte rinexin tabletterna var bra tror det var rinexin men det ska finnas en spreay som är super!

• Heli77

Jag fick graviditetsnästäppa som började för ett par veckor sedan, och det höll på att göra mig tokig. Är i v.32 nu.
    Tog Nezeril och blev förstås beroende av det, även fast jag hade svurit dyrt och heligt att jag bara skulle ta av det när det krisade..men det krisade ju mest hela tiden.
    Jag var inte snorig, utan slemhinnorna var uppsvällda så jag hade inget att snyta ut.

Jag gick till Mödravårdens läkare och fick Rinexin utskrivet (avsvällande) plus receptbelagd nässpray. Hjälpte meddetsamma!
    Så får du alltför mkt problem så tycker jag att du ska kontakta läkare.

• Mire

Jag har graviditetsnästäppa och har haft det större delen av graviditeten. Tyvärr så går det åt en massa nässpray för min del, men jag har använt Nasoferm för barn 1-10 år. Den har hjälp bra och jag tog den för barn för jag tänkte att den är mildare än den för vuxna. De senaste dagarna har det knappt hjälp så idag köpte jag den för vuxna.
    Min barnmorska har inte sagt något om nån medicin som finns på recept Skulle ju varit bättre än att hålla på med nasoferm. Fast nu kanske det inte spelar någon större roll då jag har bf 3 maj men ska snittas den 21 april då bebben ligger i säte. Fast man vet ju inte om h*n vänder sig om, då blir det vanlig förlossning.

• adrenalin

jag har oerhört nästäppa. har haft det sen v6.

pratade med BM om det men hon sa ingenting! Det enda hon sa var "ligg högt med huvudet " Tycker det borde finnas nåt bättre sätt!!

För det hjälper inte (är täppt i näsan just nu, och jag sitter upp).. och jag har blivit totalt beroende av nässpray!

Svar på tråden Graviditetsnästäppa?