• Soffipink

Graviditetsnästäppa?

Jag blev förkyld för en vecka sedan, och har nu fått en nästäppa utan dess like. Jag är snorig och får snyta mig ständigt, och näsdropparna hjälper bara en timme.

Har detta att göra med graviditeten ?
    Vad göra? Kan inte andas. Är i vecka 27

• Svar på tråden Graviditetsnästäppa?
  • Syskon

Min bm sa att ja får stå ut med täppt näsa till förlossningen, det är tydligen vanligt!

• Nallemajatjejen

Jag har också haft nästäppa och snuva. Dessutom har jag aldeles trasiga slemhinnor så när jag väl snyter mig så snyter jag blod. Nu har jag dessutom åkt på en rejäl förkylning ovanpå det här och snyter blod och snor i mängder. Tyvärr har jag blivit beroende av nazin näspray innan och vet att jag riskerar att bli det igen. Har dock nezeril nu som är mindre beroendeframkallande eftersomd den inte innehåller konserveringsmedel. Tar bara på natten för att få sova, på dagarna plågar jag mig. Har tagit nezeril två nätter nu och det blöder nått förfärligt ur näsan så det är nog inget vidare bra. Tänkte fråga bm på torsdag om det finns något annat snällare som jag kan ta.

Fick sist jag var hos läkaren för att jag blev beroende av nezeril rinocort istället men den skulle inte användas under graviditet utan läkares ordination. Dessutom tänkte jag att jag kunde använt en sådan där mentholinhalator men på den stod det "kan ej rekomenderas under graviditet" Så mitt tips är att läsa ordentligt vad det är man använder. Hade inte en tanke på att de skulle vara farliga vid graviditet.

• jezzie

Min barnmorska sa att det är fullt normalt med nästäppa och att jag kunde använda nezeril eller liknande på kvällen innna jag skulle sova. Hon sa att man behövde inte vara orolig för 10 dagars gränsen. Mne min mamma har varit beroende av nässpray under många år och förlorat luktsinnet så jag är lite fundersam. Kanske borde jag också kontakta en läkare...

• Kickans mamma

Idag fick jag Rinocort nässpray det ska va kanon.

jezzie det ska man va för nässpray kan sabba slemhinnorna jag kan inte ha dem hemma pga detta beroende:) Man börjar ävenblöda näsblod lättare. o man blir täpptare snabbare o snabbar så tillslut får man ta det ooftare o oftare.

• Kickans mamma

Idag fick jag Rinocort nässpray det ska va kanon.

jezzie det ska man va för nässpray kan sabba slemhinnorna jag kan inte ha dem hemma pga detta beroende:) Man börjar ävenblöda näsblod lättare. o man blir täpptare snabbare o snabbar så tillslut får man ta det ooftare o oftare.

• axelsmamma

Jo jag har det precis som dig och hade det oxå med sonen och det släppte dagen efter att sonen föddes så det är nog bara att stå ut.

• Meija

Usch jag avskyr nästäppa och jag har haft det sen v. 7 och det verkar inte släppa heller ...

• lillith

Kickans mamma - får du ta rinochort när du är gravid??? Jag blev avrådd av min gynekolog!

Jag har oxå fastnat i nezerilträsket - och missbrukade det under hela förra graviditeten. Nu har jag äntligen lyckats sluta med hjälp av koksaltsnässpray och rinexin. Till er som säger att näsdroppar är ofarligt - ja det är det förvisso - men det är I N T E kul att bli beroende av det.

• Miffi

Här är iallafall en som inte varit täppt under hela graviditeten Är så himla lycklig för det. Har haft en förkylning men efter den gick min näsa tillbaka till att kunna andas igen.
    Lycka till alla ni med snoriga näsor!

Svar på tråden Graviditetsnästäppa?