• Soffipink

Graviditetsnästäppa?

Jag blev förkyld för en vecka sedan, och har nu fått en nästäppa utan dess like. Jag är snorig och får snyta mig ständigt, och näsdropparna hjälper bara en timme.

Har detta att göra med graviditeten ?
    Vad göra? Kan inte andas. Är i vecka 27

• Svar på tråden Graviditetsnästäppa?
  • steffy

Samma här :( inget att göra åt de

• Kickans mamma

lillith ja man får ta den här nässprayen iaf. den är väl beprövad får hem den idag går på spec mvc o alla gravida jag känner som haft problem med nästäppa har fått ut denna nässpray. kanske vi inte talar om samma?

• Nallemajatjejen

Kickans mamma

Här kommer ett utdrag ur bipacksedeln på rinocort nässpray

"Graviditet
    Erfarenhet av användning under graviditet är begränsad. Tala därför med din läkare före användning av Rhinocort Aqua under graviditet."

Det finns alltså inga säkra uppgifter på att det är ofarligt att ta det. Jag har själv fått det utskrivet när jag inte var gravid för att "bota nazinberoende" men jag vågar inte använda det nu under graviditeten. Det finns ju tydligen andra medel som man VET inte är farliga för fostret.

• Nallemajatjejen

Läser man däremot i FASS så är det lite allvarligare ändå

"Graviditet
    Kategori B:3. Klinisk erfarenhet från gravida kvinnor är begränsad. I djurförsök har budesonid liksom andra glukokortikosteroider visat sig kunna ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspalt, skelettmissbildningar). De djurexperimentella resultaten förefaller dock inte ha någon relevans för människa. Tills ytterligare erfarenhet föreligger bör RHINOCORT AQUA ej ges under graviditet annat än efter särskilt övervägande."

• Inexsana

Om rhinocort står följande i fass:

Graviditet
    Kategori B:3. Klinisk erfarenhet från gravida kvinnor är begränsad. I djurförsök har budesonid liksom andra glukokortikosteroider visat sig kunna ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspalt, skelettmissbildningar). De djurexperimentella resultaten förefaller dock inte ha någon relevans för människa. Tills ytterligare erfarenhet föreligger bör RHINOCORT AQUA ej ges under graviditet annat än efter särskilt övervägande.

Jag skulle inte chansa

• aftonstjärnan

ingen som fått nasonex utskrivet??

• Kickans mamma

Jag litar på min läkare innom spec mvc det kanske itne ens är samma vi pratar om! man ska inte försöka leka ngt man inte är. :) Jag äter även trombyl o läser man på fass så är itne det direkt ngn höjdare det är för att inte en läkare som inte är insatt i fosteret o graviditeten ska skriva ut det utan läkaren som är insatt i det.

jag återkommer när jag fått mitt recept o pratat med min läkare Jag är inte orolig för att jag skulle skada bebisen eller mig

• Nallemajatjejen

Tänk på att läkare bara är människor de också
    De kan också göra fel. Sjäv skulle jag inte vilja ta något där det finns minsta risk för missbildningar på fostret...

• Kickans mamma

Jag litar på min läkare han är en rutinerade läkare o har skrivit ut den nässprayen jag får till många andra av mina bekanta o jag har sett barnen.

Sen får man alltid väga fördelar mot tackdelar som med Trombylen.

• svarten

Hej
    Måste bara berätta om Rinexin, som jag fick mot graviditetsnästäppa. Det är verkligen något om man inte vill hålla på med nässdroppar. Rinexin skrivs ut av läkare, be din barnmorska om hjälp. Jag rekommenderar det varmt.

Svar på tråden Graviditetsnästäppa?