• Inanna

Snus under graviditeten...

Nu har jag bestämt mig INGET mer snus! Jag vet att det skadar och jag bokstavligen hatar mig själv för att jag inte lyckats sluta än (v. 22). Nu vill jag veta (även om det kommer göra ont...), vilka skador kan bebisen ha fått pga mitt beroende??? Som sagt, jag vet ATT det skadar, men inte på vilket sätt!

Snälla ni, svara! Jag har så fruktansvärt dåligt samvete och nu får det vara slut på mina dumheter och mitt beroende!

• Svar på tråden Snus under graviditeten...
  • Ankissen

Det är väl nikotinet som får blodkärl och liknande att dra ihop sig så att bebisen inte får tillräckligt med syre. Så har jag fattat det i allafall.

• Inanna

Hur exakt skadar det fostret? (Är enormt dålig på sånt där..)

• november75an

Barnet får inga skador så, men snuset kan påverka moderkakans funktion. Bebisen väger 40 g mindre vid födsel, det är lättare att få havandeskapsförgiftning och risk för plötslig spädbarnsdöd föreligger. Hursomhelst, jag snusar själv och har gjort det under hela graviditeten. Är ändå rätt stolt då jag rökte med mina båda andra och dessutom rätt mycket! Tror inte att man kan ändra på allt eller att man ska klandra sig själv så mycket som man gör. Saker kan gå oerhört fel även om man inte röker eller snusar. Är född på 70-talet och min mamma rökte när hon väntade alla oss. Alla 70-talister är ju inte skadade!

• Lenafena

Bra att du har beslutat dig! det är tufft men jättebra för din bebis.
    Jag slutade röka när jag väntade mitt första barn men snusade 1-2 prillor om dagen för att jag hade ett sådant nikotinbegär.
    Allt gick bar på förlossningen. Han vägde 3.3 kilo, då hade jag gått över 2 dagar, men moderkakan hade en liten infarkt, dvs död vävnad på 3*3 cm. Jag tror att det ebror på snusningen, men det gick ju bra iaf. Och det tror jag att det kommer att göra för dig och din bebis med!

• Inanna

november75an: Om jag slutar nu, kan jag minska risken för PSD då? Ska du sluta, eller fortsätta graviditeten ut? Jag har varit så enormt stressad och deprimerad delar av denna graviditet att jag helt enkelt inte klarat att sluta. Nu ska jag göra ett tappert försök. Vill ju inte känna någon ångest. Har du ångest? Hur mår dina andra barn?

Ursäkta mina personliga frågor, vill du inte svara så behöver du inte. Känns bra att ändå få höra andras erfarenheter och kunskap!

• Inanna

Lenafena: Jag hoppas verkligen att du har rätt i att bebis kommer må bra, men oron finns där HELA TIDEN - Vad har jag gjort???

• november75an

Jag har mkt besvär med annat denna grav., bl.a en jobbig krampsjukdom. Orkar inte med att sluta också, det får bli en senare fråga. Mina barn ska bli 10 och 12 i år. De mår bra. Min son föddes med lite defekter, men absolut inte pga rökningen. De har ingen aning om varför barn föds med de defekterna han fick. Hursomhelst, de är som vilka andra barn som helst hälsomässigt.

• november75an

Har ingen ångest över detta utan snarare för en massa annat. Undrar ex.vis om injektionerna jag får med Botox har legat kvar i utvecklingsskedet och kunnat skada bebisen.

• Inanna

november75an: Skönt att de inte blivit påverkade. Har hört att det ska vara sämre att röka än att snusa. Vet inte om det stämmer.

Svar på tråden Snus under graviditeten...