• Inanna

Snus under graviditeten...

Nu har jag bestämt mig INGET mer snus! Jag vet att det skadar och jag bokstavligen hatar mig själv för att jag inte lyckats sluta än (v. 22). Nu vill jag veta (även om det kommer göra ont...), vilka skador kan bebisen ha fått pga mitt beroende??? Som sagt, jag vet ATT det skadar, men inte på vilket sätt!

Snälla ni, svara! Jag har så fruktansvärt dåligt samvete och nu får det vara slut på mina dumheter och mitt beroende!

• Svar på tråden Snus under graviditeten...
  • Inanna

Tack för all skrämmande och motiverande information! Det funkar, borde ha testat det här tidigare . Det är bara några saker jag funderar på. Förbättras mina (eller egentligen bebisens) odds för att inte få PSD eller att det inte ska bli missfall om jag slutar nu? Har jag någon möjlighet att "reparera" skadan som jag har ställt till med, eller är det redan kört (om det nu skulle vara så olyckligt... )? Kommer alltid att ha ångest för den här graviditeten. Om bebis föds frisk kommer jag ändå att klandra mig så fort bebisen blir sjuk eller får någon förkylning, även om det är fullständigt normalt att bli förkyld nångång ibland!

• anne82

smårbarn blir sjuka var tredje månad ungefär.alltså väldigt ofta.
    huvudsaken är att du nu slutar iallafall.
    man känner sig så mycket frächare också när man slutat.

• Inanna

Men jag lääängtar tills jag kan börja förstöra mig själv igen, och BARA mig!!! Sjukt va???

• Inanna

anne82: Fick du huvudvärk när du slutade förresten? Har en dundrande huvudvärk nu, jättejobbigt! Hoppas att det går över snart...

• Inanna

Är det ingen som vet om oddsen förbättras betydligt när jag har slutat? Jag menar då för missfall och PSD i första hand. Jag är verkligen helt förtvivlad nu, och behöver veta om det hjälper att sluta nu, eller är det för sent???

Har för övrigt klarat nästan hela dagen utan snus. Tog endast en i morse .

• Lenafena

Inanna: Bra jobbat!
    Oddsen vet jag inte annat än att du har väldigt goda chanser att få en frisk bebis även om du inte kan sluta snusa helt ( slå mig den som vill ).
    Sedan blir ju oddsen änu större att din bebis kommer att vara riktigt pigg och lägga på sig mycket hull om du slutar med nikotinet nu. Snacka med din barnmorska, hon bordekunna ge dig information om hur nikotinet påverkar ditt barn.

• supergladis

Jag kan bara tänka mig att oddsen kommer att förbättras efter att du slutat. Så är det ju med vår egen kropp. Om vi bara pratar om oss själva (utan bebis i magen) så sägs det ju att syresättningen i blodet ökar redan efter 8 timmar och att risken för luftvägsinfektioner minskar redan efter någon vecka. Och jag har för mig att alla gifter försvinner ur kroppen redan efter några dygn. Visst har ditt snusande säkert varit mindre bra för din bebis, men jag har svårt för att tänka mig att han skulle födas utan alla de vanliga förutsättningarna. Och om du dessutom slutar nu så hinner din kropp säkert reparera skadan hos bebisen som ditt snusande kan ha tillfogat lillen. Sluta oroa dig! Som jag nog skrev innan. Av alla dem som brukar nikotin är det typ bara hälften som slutar vid graviditet. Om rökares barn hade blivit jättesjukliga av sig tror jag att vi hade hört det om och om igen vid det här laget. Lycka till med slutandet.

• supergladis

Rökare och snusares barn menade jag i förra inlägget.

• madixen

hej

jag har hört att nikotinet som barnet får i sig av snuset jan innebära plötslig spädbarns död.....det är vad jag har gört.
    Håller precis på att sluta snusa själv,det är inte lätt men det går.
    Jag tuggar tuggumi, höper nikotinfritt snus och halstabletter och det hjälper faktist.hoppas du lyckas sluta snusa men ge inte upp jag vet att det ine alltid är lätt.
    Ha det bra
    kramiz

• Maggen

Har du provat nikotinfritt snus (Choice)?? Jag använde det när jag slutade och tyckte det funka toppen. Kändes bra att ta till när jag var sugen på snus efter maten och smakade helt ok.

Lycka till!!

• Kange

Har en kompis som snusade under graviditeten. Hon fick 4 veckor för tidigt....

Sen sa bm som vi hade under föräldrautbildningen att anledningen att PSD är högst i Västerbotten beror mest troligt på att väldigt stor andel kvinnor i Västerbotten snusar under graviditeten.

Självklart minskar risken när du nu SLUTAT snusa. Och när du blir sugen så se framför dig hur du stoppar in en snus i ditt lilla barns mun. Men främst tror jag på vad Dr Phil säger, se till att du inte har snus hemma - då har du lättare att motstå när det där tvära suget kommer. Gå genast och spola ner all snus du har!!

Lycka till!

Kram Kange

• Inanna

Tack för era inlägg! Nu har det gått ett dygn sen jag snusade sist . Det känns helt ok faktiskt, men jag har Choice som substitut för annars hade jag nog inte klarat det så här länge. Nu ska jag baka med min dotter så att jag glömmer bort det hela en stund!!!

Det finns inte en gnutta snus kvar här hemma nu och förut när jag var och handlade så kunde jag till och med gå förbi snuskylen utan att få panik .

• Lizy

Det där nikotinfria snuset vore något för mig som håller på att bli galen av abstinensen Slutade snusa några dagar efter jag fick reda på att jag var gravid, på julafton tog jag min sista snus.. Men känner fortfarande ett jättesug o längtar tills jag kan börja igen *hihi*

Vart kan man köpa det där choice???

• Inanna

Lizy: Det finns att köpa på välsorterade bensinmackar, kiosker bl.a. Har aldrig sett det när jag varit ute i affären (typ ICA), men det är möjligt att det finns där med. Ett hett tips - köp INTE kardemumma, det smakar pyton . Peppar funkar bäst, iallafall för mig.

• Lizy

Inanna: Tack för tipset, ska genast smita en stund från jobbet å ta mig till närmaste bensinmack

Svar på tråden Snus under graviditeten...