• Inanna

Snus under graviditeten...

Nu har jag bestämt mig INGET mer snus! Jag vet att det skadar och jag bokstavligen hatar mig själv för att jag inte lyckats sluta än (v. 22). Nu vill jag veta (även om det kommer göra ont...), vilka skador kan bebisen ha fått pga mitt beroende??? Som sagt, jag vet ATT det skadar, men inte på vilket sätt!

Snälla ni, svara! Jag har så fruktansvärt dåligt samvete och nu får det vara slut på mina dumheter och mitt beroende!

• Svar på tråden Snus under graviditeten...
  • MammaU

Jag har annan erfarenhet av det ni skriver. En i min bekantskapskrets storrökte under sin graviditet. Hennes dotter kom i v 29, vägde kring 900g och är idag tillväxthämmad fysiskt, hon är 4 år men lika lång som en 2.5-åring. I framtiden kommer hon att få tillväxthormoner för att komma ikapp. Läkarna var hårda mot henne, och sa rent ut att hennes rökning hade med detta att göra. Jag vill inte skrämmas men eftersom du frågar rent ut TS så får du ett ärligt svar!

Hoppas hoppas detta kan hjälpa dig i din motivation att sluta snusa!! Jag slutade själv att röka när jag testade pos, rökte ett paket/dag innan, och jag får säga såhär i v 37 att det gått jättebra! Visst har jag säkert gått upp några extra kilon på grund av suget i början, men jag räknar med att viktväktarna hjälper mig sedan Jättelycka till!!

• Inanna

UllisH: Det var ingen rolig historia, men som sagt - jag bad om det! Det motiverar att få höra såna grejer.

• anne82

jätte bra!!
    har också slutat röka för 20 veckor sen.
    gissa om jag va sur,arg,ville få mig morgon cigg o kaffe.
    men fasiken JAG GAV INTE UPP,och känner inte alls av röksug mer:)

• Hybr1d

En till här som verkligen försöker lägga ner,
    gud så svårt det är känns som allt tar knäcken på mig just nu, hormoner till tusen, sluta äta antidepressiva OCH sluta snusa.
    Några tips att få?

• MammaU

Inanna! Det var så jag tänkte Allt går om man "bara" har motivationen till det! Har man inte bestämt sig helhjärtat är det nästan omöjligt! Men nu har du något unikt i din mage som valt att bo där ett tag och då kan du ju i gengäld göra det så bra du bara kan för pyret

• Lenafena

Jag har fött 2 barn till efter min son, då varken snusade jag eller rökte, och det fanns inte heller någon infarkt på moderkakan. Sedan blev de större oxå vilket kanske inte var helt positivt, 4.3 och 4.4 kilo...

Klarar du inte av att sluta snusa direkt så försök trappa ner, på så vis blir det mindre nikotin. Det bästa är ju om du kan sluta helt. Har sett att det finns nikotinfritt snus i marknaden. Kanske kan det vara ett aternativ?

• Inanna

Lenafena: Det sägs ju att det bästa är att trappa ner för att barnet inte ska få en chock. Men jag vet inte huruvida det stämmer.

Till oss alla ni som skrivit om att ni vill sluta. Det kommer nog gå bra! Vi får stötta varandra kanske? Tror inte att det blir lätt och familjen kommer nog få sig sina törnar, men vi måste stenhårt tro på att det kommer att fungera!

• Elfva

Det finns mängder av sidor på internet om riskerna med snus/rökning och graviditet, mitt tips till dig är att du gör en sökning på google...
    Risker med nikotin och graviditet inkl för tidigt födda barn, sämre fungerande moderkaka, ökad risk för plötslig spädbarnsdöd osv. Gör en sökning så kommer du hitta mängder av sidor, och där kan du själv läsa om de risker som finns.

• supergladis

Jag rökte innan jag fick reda på att jag var gravid. Ca 12-15 cigg per dag. Jag slutade röka några dagar senare. I helgen var jag på fest och var jävulusiskt röksugen, men klarade att hålla mig. När jag kom hem gick jag in på nätet och sökte på vad som kan hända om man tillför kroppen nikotin under graviditeten och jag beslutade mig för att det inte är värt att röka ett enda bloss så länge jag är gravid eller så länge jag ammar. Där stod att du med "hjälp av ditt nikotinintag" kan ge ditt barn ökade risker att dra på sig cancer i form av leukumi och lungcancer, barnet kan på diabetes lättare, DUMP, låg IQ, m.m. Inte nog med det. Om du tillför kroppen nikotin under tiden du är gravid så minskar dina egna chanser att bli mormor eller farmor. Nikotinet förstör ditt blivande barns ägg/spermier och bara vetskapen om det räckte för mig.

För att lugna dig så stod där även på denna sidan att av alla de som röker/snusar och blir gravida är det bara omkring hälften som slutar och de flesta barnen föds ju okej och utvecklas som alla andra barn. Men jag hoppas att jag skrämt dig till att sluta helt ändå. Bättre sent än aldrig. Har dessutom läst att missfallsrisken för nikotinmissbrukare är som högst i andra trimestern.

Förlåt om jag skrämmer dig men du verkade vilja ha raka och ärliga svar. Men jag är dock ingen doktor utan bara en nojjig förstföderska i sin 6 v.

Svar på tråden Snus under graviditeten...