TPO antikroppar
Någon som vet om TPO antikroppar har någon påverkan för möjlighet att lyckas vid ÄD? Som salt i såren har det konstaterats att jag har förhöjda värden av dessa antikroppar.
Någon som vet om TPO antikroppar har någon påverkan för möjlighet att lyckas vid ÄD? Som salt i såren har det konstaterats att jag har förhöjda värden av dessa antikroppar.
Maura. Om du går tillbaka i tråden har jag skrivit massor om allt detta.
TPO värdet kan man oftast inte påverka så mycket och oftast inget man gör inför en graviditet.Det värdet påvisar bara att du har antikroppar.
TSH värdet kan man påverka genom att ta Levaxin.Men BARA om du redan behandlas med Levaxin.Har eller har haft en under eller överproduktion av ämnesomsättningsproblem.Struma alltså.
Min endokrinolog säger att man ska ligga lågt i TSH, normalt i T3 och T4.Kolla även erta B 12 värde, då det kan vara brist på det när man har sådana här problem.
1.76 är normalt om dina andra värden på T3 och T4 är normala.Du ligger i den nedre gränsen som är helt ok. Man ska också må bra i sina värden som det står längre bak i tråden.
Däremot kan man ha ett högt TNF-Alfa värde när man har/haft eller kanske har risk för att få en Autoimmun sjukdom och det kan man se på TPO antikroppar. Jag ligger på 66 i det värdet och jag är opererad för giftstruma(hög ämnesomsättning) 92.Tar 125 mikrogram levaxin livet ut.
TNF kan man däremot påverka med Fragmin eller TNF hämmare som Enbrel och Humira.
Ref: TSH = 0.3-4.2
T4 = 12-22
T3 = 1.3-3.1
TPO
Ju mer Levaxin(thyroninhormon) man tar desto lägre TSH får du och högre på värderna på T3 och t4. Ju mindre du tar desto högre värde på TSH o.s.v
TSH visar hur mycket hypofysen får jobba för att skicka ner signaler till sköldkörteln ATT producera Thyronin. Så har du ett högt TSH så säger den till sköldkörteln att producera mer.Då brukar man ha ett högt värde som vid underproduktion av sköldkörteln. Ger man då lexaxin så behöver hypofysen inte tjata så utan då sänks värdet på TSH.Och T3 och T4 går upp.
det är en balansgång att hita rätt värde, så man ska kolla sina prover ofta då man vill bli gravid. Efter pos gravtest ska man öka dosen.
T3 är ett aktivt hormon som omvandlas till T4 i levern.
T4 är ett passivt hormon.
När jag mådde som sämst efter min operation då jag hade jätte låga värden i T3 och T4 och jätte högt TSH, eftersom jag inte har någon sköldkörtel kvar så fick jag Liothyronin T3 och Levaxin.
Liothyroninet omvandlas till T4 i levern.
Levaxin blir T4.
Hoppas ni fått svar på era frågor och backa i tråden där jag lagt in en hel del.
Ok tack Sleepy, tänk vad du kan.. Jag är verkligen imponerad. En liiiten fråga bara. Jam skriver att jag skall ligga under 1 på TSH och jag ser att du gjorde det när du blev gravid.
T3 har de inte mätt på mig men däremot något som heter FT4 och det låg på 14,9.
Har ju ställt samma fråga i din inbox så du behöver bara svara på ett ställe. Tack igen vännen. Kram M
Kom på en sak...
Man ska ligga under 1 på TSH om man är behandlad, inte annars. Som obehandlad frisk har du bra värden och behöver inte medicinera. I vissa fall kan man behandla en mild underfunktion eller ett värde som ligger i den övre gränsen. Men som obehandlad har du ett bra värde.
Står du under behndling på Lexaxin Maura?
Har du en underproduktion?
Det de har tagit Fritt T4 på dig och det värdet är normalt som du har.
Om du inte har någon sköldkörtelsjukdom ska du inte göra något mer, då du har bra värden.
Går du som behandlad som skrivs här ovan och som jag också har skrivit så är det bra att ligga under 1.
Det innebär i så fall att du ska ta mindre Levaxin än vad du gör nu i så fall.Då går TSH.et ner.Men det kan röra sig om mikrogram och det bör du göra i samråd med din endokrinolog.
Och har du ingen struma ska du inte göra någonting!! Då är allt bra!
Tack Superskönt att det inte är fel på det också. Det räcker sååå bra med alla andra skavanker
Kram M
sleepingbuety, du har varit några gånger med ÄD på olika utländska kliniker och jag undrar om du har berättat till de om ditt sköldkörtel problem. Jag är rädd att man minskar chanser till ÄD. Om du ordineras i Sverige, vilket jag gissar, hur knyter du ihop de två behandlingar så att du får rätta värden innan ÄD, är min undran.
Vid min första ÄD gav varken jag ellr min läkare i STockholm någon betydelse till det. Jag var så glad att jag fick en donator och det gick så snabbt att det inte fanns tid för någonting.
AVA-Riga frågade aldrig något trots att detta fanns i min journal skickad till dem.
Vet inte varifrån frågor kommer men de bara dyker upp i huvudet! //Kram
Jag går regelbundet hos min gynekolog och han vet att jag gör ÄD.Likaså min gynläkare vet om att jag haft struma.Så det är inga problem.
När man går på utländska kliniker så får man sköta det mesta hemma och vara lite om och kring sig.De klinikerna har inte alltid vetskap om alla slags sjukdomar folk har eller har haft.Utan de gör sina äD och det som hör till det. Jag har mina läkare i Sverige, som jag vet hur jag ska göra med allt.
Tar regelbundet struma prover innan ET så at jag vet att de ligger rätt.Sedan när man tar proverna under en östrogenbehandling så kan östrogenet påverka svaren.Så jag tar alltid struma proverna INNAN jag staratr en behandling inför ÄD. Sedan kollar jag när jag blir gravid, för det ska jag bli!!! Eller går det åt skogen så tar jag nya inför nästa försök.