• mysan1981

Kom på min granne...

Våra grannar är av rasen äldre och har bott här i hela sitt liv. vi e inflyttade för nästan exakt ett år sedan.

vi började släppa ut våra innekatter för att vi flyttade ut på "landet" en katt e ju ändåså ett utedjur

nu till probelmet. min granne går ut så fort han vaknar å ställer ut sin bil och har garaget öppet.
    han åker i den ca en gång i veckan.
    Min ena katt speciellt tycker om att sitta på bilar och gör så ibland, då kan de ju hända att det är hans.

han har kommit och antytt detta ett par gånger nu det sista, och min kille och jag har sagt att du får gärna "skrämma" iväg henne tom slänga vatten efter henne så kanske hon inte finner deras tomt så lockande längre.

Idag när ja och min kompis kom hem så ser vi min granne stå 10m bort från våran tomt. alltså kanske en 80m iväg från deras och slänger sten på min katt..
    (de dumma e att han slänger det tom emot husen så hon flyr i panik mot det han vill undvika.)

givetvis stannar ja bilen å frågar va i helvete han håller på med, han kontrar me att hon är på deras bil
    ja sa de va fan eran bil står inte här. de här e lixom inte ens inärheten av våran gård.
    ja men ha den som inne katt då säger han..
    i ren frustaration utbrister ja gubbjävel. vilket e otroligt dumt egenligen.

men ja har sagt de repar hon bilen lr vad som helst så e de våran skylldighet att betala.
    Men detta påhopp skedde så långt ifrån hans bil så de e löjligt.

ska ja va tvungen å hålla henne instängd. hon älskar att va ute. ??
    ja e rädd för att han kommer ha ihjäl henne... ``??´´

• Svar på tråden Kom på min granne...
  • Bellsebub
    Fru Jonna skrev 2007-10-19 07:58:40 följande:
    TS: Vet du varför grannen tar ut sin bil varje morgon ur garaget? Någon annan som kan tänka sig varför, ja menar är det inte bättre för en bil att stå skyddad om han ändå inte ska köra den? Vi har grannens katt som ligger på våran bil inne i våran carport, mig gör det inget. Skulle aldrig kräva att grannen ska ha katten i koppel eller inlåst bara för att det "kan" bli repor i lacken, är mer djurvän än så. DÄR EMOT så HATAR jag när katterna skiter och pissar i våran sandlåda!!!!Men då fixade jag ett lock till sandlådan!!!
    Han kanske vill ha sitt garage till annat under dagarna?
    Han kanske vill "lufta" bilen?
    Han kanske helt enkelt vill göra som han vill med sin bil och sin tomt?

Låt oss säga att det inte funkar med att sätta lock på din sandlåda, skulle då katten fortfarande få pissa och skita i den eftersom du är djurvän?
  • Fru Jonna

Bellsebub: Om det inte gick o sätta lock på min sandlåda skulle jag aldrig skaffat någon i huvudtaget, det finns många katter i mitt område, tror inte att det slutas skitas och pissas i sandlådan bara för att jag kräver att mina grannar ska ha sin katt i koppel eller inlåst. 
    Men nu är det ju så att det nu GÅR att fixa lock, så jag behöver inte ha bekymret.

Jag vet att han får göra vad han vill med sin bil på hans tomt, det va inte det jag försökt komma fram till. Tyckte bara att om han nu är så rädd om sin bil så är kanske bilen mår bättre av att stå skyddad, vad vet jag!

Framgång ger vänner, motgång prövar dem.
  • Bellsebub
    Fru Jonna skrev 2007-10-19 08:22:49 följande:
    Bellsebub: Om det inte gick o sätta lock på min sandlåda skulle jag aldrig skaffat någon i huvudtaget, det finns många katter i mitt område, tror inte att det slutas skitas och pissas i sandlådan bara för att jag kräver att mina grannar ska ha sin katt i koppel eller inlåst. Men nu är det ju så att det nu GÅR att fixa lock, så jag behöver inte ha bekymret. Jag vet att han får göra vad han vill med sin bil på hans tomt, det va inte det jag försökt komma fram till. Tyckte bara att om han nu är så rädd om sin bil så är kanske bilen mår bättre av att stå skyddad, vad vet jag!
    Och det jag försöker få fram är att han ska kunna ha sin bil stående var han vill på sin egen tomt utan att behöva bekymra sig om andras katter.

Jämför med om nåns barn skulle "tvätta" min bil med grusigt vatten eller repa den med cykeln eller vad som helst, inte tusan skulle jag vara den som skulle va tvungen att se till att det inte händer igen?
  • Hästtokigmamma33

Mysan: Det är ju ditt eget fel att katten blir plågad efter som du brister i din till syn.. Din katt får inte ställa till olägenhet för andra människor då får den hållas inne...

• TipEx

TS

Som så många har skrivit:
    Sele/koppel, utebur eller låt misse bli innekatt igen.
    Det är inte en fråga om att fostra katten - utan att fostra och lära dig som ägare att ta ansvar för ditt husdjur.

Katten är DITT ansvar, inte någon annans.
    Bara för att man flyttar ut på landet, så innebär inte det per automatik att alla vill ha icke önskvärda djur på sin tomt.

Katter är INTE per automatik ett "utedjur". Ute riskerar de allt möjligt. I en undersökning med några år på nacken så är det inte många utekatter % som klarar av att bli äldre än 3-4 år (snittålder).

Innekatter med möjlighet till utomhusvistelse = lyckliga katter!

• stiletto

TS har ju faktiskt sagt till grannen vad han kan göra för att katten ska hålla sig undan bilen och deras tomt dvs att spruta vatten på den och ändå så skiter ju denna granne i det och väljer att kasta sten efter katten istället. Visst tänker vissa, men det är ju ändå kattägarens fel, kanske, kanske inte. Men varför ska det vara så svårt för vissa (grannen) att faktiskt göra just detta, en enkel grej som kan underlätta för båda parter. Ibland känns det som att vissa absolut inte kan dra sitt strå till stacken för att göra situationen bättre utan hellre väljer att ha den här dispyten.

Han kan väl pröva vattenmetoden ett tag och skulle det inte funka får ni väl sätta katten i koppel då.

Att katten kanske skiter i eran sandlåda är naturligtvis inte kul men för en katt är det ju en toalett deluxe Kanske kattägaren själv kan fixa ett lock åt er att sätta över eran sandlåda?

• TipEx

Av vilken orsak ska den icke kattägande grannen få merjobb, bara för att TS väljer att ha katten lös?

Som kattägare anser jag att det är oansvarigt att inte ta sitt ägaransvar, visa hänsyn och respekt inför de som väljer bort att ha djur.
    De djur jag har, är bara mitt ansvar och ställer de till något obehag för någon annan så är det j a g som ska se till att det upphör på lämpligast sätt!

• Hondjuret

orkar inte läsa alla svar men...
    eh...skyll dig själv kanske?
    ber man grannar uppfostra ens barn? uppfostra ens hundar?
    Var glad att inte grannen gjort sorti på katten! Om du älskar din katt ska du väl skydda den mot sånt här, dvs ha uppsikt över den?
    Inte konstigt att folk blir katthatare!

• stiletto
    TipEx skrev 2007-10-19 09:43:32 följande:
    Av vilken orsak ska den icke kattägande grannen få merjobb, bara för att TS väljer att ha katten lös?Som kattägare anser jag att det är oansvarigt att inte ta sitt ägaransvar, visa hänsyn och respekt inför de som väljer bort att ha djur.De djur jag har, är bara mitt ansvar och ställer de till något obehag för någon annan så är det j a g som ska se till att det upphör på lämpligast sätt!
    Ja, av vilken orsak ska man göra världen en bättre plats att leva i? Kan han kasta sten mot katten kan han gott använda vatten istället! inte så mycket mer jobb i mina ögon.
  • Sarah84
    Bellsebub skrev 2007-10-19 08:29:45 följande:
    Och det jag försöker få fram är att han ska kunna ha sin bil stående var han vill på sin egen tomt utan att behöva bekymra sig om andras katter.Jämför med om nåns barn skulle "tvätta" min bil med grusigt vatten eller repa den med cykeln eller vad som helst, inte tusan skulle jag vara den som skulle va tvungen att se till att det inte händer igen?
    Jämnföra barn med djur? Hmm.. Förhoppningsvis så lyssnar barn på vad man som vuxen säger, om inte annat betydligt bättre än vad en katt gör.
Svar på tråden Kom på min granne...