• mysan1981

Kom på min granne...

Våra grannar är av rasen äldre och har bott här i hela sitt liv. vi e inflyttade för nästan exakt ett år sedan.

vi började släppa ut våra innekatter för att vi flyttade ut på "landet" en katt e ju ändåså ett utedjur

nu till probelmet. min granne går ut så fort han vaknar å ställer ut sin bil och har garaget öppet.
    han åker i den ca en gång i veckan.
    Min ena katt speciellt tycker om att sitta på bilar och gör så ibland, då kan de ju hända att det är hans.

han har kommit och antytt detta ett par gånger nu det sista, och min kille och jag har sagt att du får gärna "skrämma" iväg henne tom slänga vatten efter henne så kanske hon inte finner deras tomt så lockande längre.

Idag när ja och min kompis kom hem så ser vi min granne stå 10m bort från våran tomt. alltså kanske en 80m iväg från deras och slänger sten på min katt..
    (de dumma e att han slänger det tom emot husen så hon flyr i panik mot det han vill undvika.)

givetvis stannar ja bilen å frågar va i helvete han håller på med, han kontrar me att hon är på deras bil
    ja sa de va fan eran bil står inte här. de här e lixom inte ens inärheten av våran gård.
    ja men ha den som inne katt då säger han..
    i ren frustaration utbrister ja gubbjävel. vilket e otroligt dumt egenligen.

men ja har sagt de repar hon bilen lr vad som helst så e de våran skylldighet att betala.
    Men detta påhopp skedde så långt ifrån hans bil så de e löjligt.

ska ja va tvungen å hålla henne instängd. hon älskar att va ute. ??
    ja e rädd för att han kommer ha ihjäl henne... ``??´´

• Svar på tråden Kom på min granne...
  • mysan1981

hehe.. ja blir så trött... de här har ju helt ballt ur.
    gemenskap och samvaro i en liten bygd som våran borde ju finnas
    när ja har överseende me hans barnbarn som välte cyklar på våran bil titt som tätt i sommras. gena över våran trädgård och trampa ner våra rabatter.. och när hundarna e ute stressa upp dom för att dom springer utanför staketet
    i mitt huvud rörde det sig om att barn e barn... dom vet väl inte mkt bättre.

och kom nu inte å säg att de inte e hans ansvar. e han barnvakt så hoppas jag att han tar ansvar över kidsen annars e det ju lite konstigt...

så e de väl itne så å mkt begärt att han inte stenar våran katt

som ja har skrivigt förr....

iaf... jag älskar min katt och ja vill ha den ute. så e det... det ger inte någon rätt att med flit ha ihjäl den.
    e det någon som resonerar så, så e det helt idiotiskt.

tänk ungdommar som har tid att komma hem kl kanske 22. som är nere å träffar andra kanske stör folk som bor i centrum.. ska nån få kasta grejjer på dem bara för dom hänger utanför deras port kanske repar bilen när dom går förbi?` står alla dersas föräldrar tio meter bakom dem och har uppsyn över dom. Vilket dom borde då enligt många ioma de e deras ansvar och då SKA man veta precis vart dom är när dom e ute.. näe ja tror inte de

lite förståeelse för djur som inte vet bättre.. och de finns inte mkt mer man kan göra än att ja betalar om det händer nått med bilen om han nu e säker på att de va just min katt...

sånt e livet

• TipEx

TS

När jag läser dina inlägg och dina argument, så blir jag som djurägare upprörd över din attityd och inställning.
    Det är människor som du, som förstör för seriösa djurägare!
    Ta ditt ansvar, istället för att skylla på alla andra!

mysan1981 skrev 2007-10-19 09:53:51 följande:
    hehe.. ja blir så trött... de här har ju helt ballt ur. gemenskap och samvaro i en liten bygd som våran borde ju finnasnär ja har överseende me hans barnbarn som välte cyklar på våran bil titt som tätt i sommras. gena över våran trädgård och trampa ner våra rabatter.. och när hundarna e ute stressa upp dom för att dom springer utanför staketeti mitt huvud rörde det sig om att barn e barn... dom vet väl inte mkt bättre. och kom nu inte å säg att de inte e hans ansvar. e han barnvakt så hoppas jag att han tar ansvar över kidsen annars e det ju lite konstigt...så e de väl itne så å mkt begärt att han inte stenar våran kattsom ja har skrivigt förr....iaf... jag älskar min katt och ja vill ha den ute. så e det... det ger inte någon rätt att med flit ha ihjäl den. e det någon som resonerar så, så e det helt idiotiskt.tänk ungdommar som har tid att komma hem kl kanske 22. som är nere å träffar andra kanske stör folk som bor i centrum.. ska nån få kasta grejjer på dem bara för dom hänger utanför deras port kanske repar bilen när dom går förbi?` står alla dersas föräldrar tio meter bakom dem och har uppsyn över dom. Vilket dom borde då enligt många ioma de e deras ansvar och då SKA man veta precis vart dom är när dom e ute.. näe ja tror inte delite förståeelse för djur som inte vet bättre.. och de finns inte mkt mer man kan göra än att ja betalar om det händer nått med bilen om han nu e säker på att de va just min katt...sånt e livet
  • o0Misan0o
    SandvikenMamma skrev 2007-10-18 15:43:33 följande:
    (Sen skrev du att vi med barn skulle prova hålla dom inne... Och den dagen Fanny skiter och pissar på andras gårdar, eller springer in till grannarna utan att be om lov först, så ska jag låsa in henne för gott (men det kommer aldrig att hända).
    En fråga bara, om din lilla fanny en sommar gick naken o utan blöja och knallade in på grannens gård och kissar o bajsar, ja det händer ju ofta när barn går utan nakna utan blöja så inte skulle du väl låsa in henne??
    Och springer in till grannarna utan lov, hallå det är BARN, inga dresserade djur!

Ditt resonemang är lite vilse tycker jag.
  • o0Misan0o

Öavsett om katten är på grannens bil eller inte så är det för tusan SJUKT att kasta sten på ett djur!

Skulle nån kasta sten eller plåga mina katter så skulle jag bli lika sjuk och kasta tillbaka!!

• TildePetra
    mysan1981 skrev 2007-10-19 09:53:51 följande:
    hehe.. ja blir så trött... de här har ju helt ballt ur. gemenskap och samvaro i en liten bygd som våran borde ju finnasnär ja har överseende me hans barnbarn som välte cyklar på våran bil titt som tätt i sommras. gena över våran trädgård och trampa ner våra rabatter.. och när hundarna e ute stressa upp dom för att dom springer utanför staketeti mitt huvud rörde det sig om att barn e barn... dom vet väl inte mkt bättre. och kom nu inte å säg att de inte e hans ansvar. e han barnvakt så hoppas jag att han tar ansvar över kidsen annars e det ju lite konstigt...så e de väl itne så å mkt begärt att han inte stenar våran kattsom ja har skrivigt förr....iaf... jag älskar min katt och ja vill ha den ute. så e det... det ger inte någon rätt att med flit ha ihjäl den. e det någon som resonerar så, så e det helt idiotiskt.tänk ungdommar som har tid att komma hem kl kanske 22. som är nere å träffar andra kanske stör folk som bor i centrum.. ska nån få kasta grejjer på dem bara för dom hänger utanför deras port kanske repar bilen när dom går förbi?` står alla dersas föräldrar tio meter bakom dem och har uppsyn över dom. Vilket dom borde då enligt många ioma de e deras ansvar och då SKA man veta precis vart dom är när dom e ute.. näe ja tror inte delite förståeelse för djur som inte vet bättre.. och de finns inte mkt mer man kan göra än att ja betalar om det händer nått med bilen om han nu e säker på att de va just min katt...sånt e livet
    Varför har du överseende med att hans barnbarn trampar ner er rabatt och repar er bil? Det är väl bara öppna munnen och be honom se till sina barnbarn??? Tror inte han bet dig ha överseende med det eller?

Visst han gjorde fel i att kasta grus på katten helt klart, finns andra sätt att få bort katten därifrån. Men jag tycker också du har en jäkligt dålig inställning vad det innebär att ha djur. Du kan inte lägga ansvaret på dina grannar att se till att katten inte är på deras tomt. Vill inte dom ha katten där så får DU se till att katten inte är det. Finns säkert många bra böcker på biblioteket du kan låna om kattuppfostran.

Och att jämföra med att man som förälder ska stå 10meter bakom sina barn är löjlig. Förhoppningsvis har man för det första uppfostrat ungen till att veta bättre. Och men ett barn kan man resonera, katten lär inte säga ett knyst om varför han promt ska pissa i min sandlåda.

Och till nån annan som skrev att TS granne all får ställa in bilen i garaget då.
    Varför? Ska man inte kunna få ha sin bil ute om man behöver pyssla med annat i garaget? Ska man som icke kattägare behöva bomma igen hela hemmet för att vara säker på att det inte kommer in en objuden gäst?
    Jag vill kunna ha min altandörr öppen utan att behöva oroa mig för att hitta en katt inne. Jag vill kunna ha mina stolsdynor på altan kvar ute. Min kille vill kunna ha garagedörren öppen och stå och pyssla där inte och sen gå därifrån utan att behöva kolla igenom hela källaren innan han stänger om sig för att försäkra sig om att han inte låst in en katt.

Det är en jäkla balansgång men en sak som är klar är iaf att om man valt att inte ha katt så ska man väl inte behöva ta ansvar för en iaf!!?!?
  • Virriga Vera

Bara för att du väljer att inte säga till din granne när hans barnbarn stör så kan du ju inte begära att han skall vara tyst och inte säga något. Du kan ju omöjligt göra hans val. Om du inte säger något tror han naturligtvis att det är ok. Han tycker inte att det är ok och det måste du acceptera.

• Janssonkatten

ojsan, jag känner att man kanske kan lära av varandra i detta forum. Jag har nämligen en granne vars katt gör mig GALEN!!

Vi bor i bostadsrättslägenhet på ett "lantligt" område. Jag och min karl, + 2 hundar, bor på bottenvåningen och vår granne bor ovanför oss.
    Vi har för vana att under sommarhalvåret parkera vår bil utanför lägenheten, på uppfarten, eftersom den används massor under dagen. Och Kattskrället sitter ofta på vår motovhuv samt på bilens tak.. Även på andra bilar när vi tex har vänner som hälsar på. Detta gör mig GALEN, och vi har fått repor på huven!! Jag som bitter granne har till och med fotobevis på såvär "cat in action", som repor.

Inte nog med att vi har detta problem, grannen envisas även med att sätta en liten myshörna till katten precis utanför den gemensamma ytterdörren, där katten givetvis alltid sitter och väntar när jag kommer ut med mina hundar. För att undvika slagsmål måste jag först gå ut själv, schasa bort katten och sedan komma med hundarna.. När jag kommer tillbaka från promenaden är det samma procedur igen.. Schasa bort katten och få in mina nyfikna hundar.
    Många gånger har jag släppt in katten, eftersom den ser väldigt frusen ut när den vill in, men jag har upptäckt att den har för vana att kissa och skita i vår gemensamma trapp samt smyga ner i tvättstugan och släppa hår i min tvättkorg.

Så här tänker altså jag, och jag förstår att grannarna tänker på ett annat sätt. Men det hade inte varit accepterat om en hund gjort på samma sätt, suttit på motorhuven, väntat utanför ytterdörren eller legat i en tvättkorg, så vart ska man sätta gränsen?

• Bellsebub
    Sarah84 skrev 2007-10-19 09:53:42 följande:
    Jämnföra barn med djur? Hmm.. Förhoppningsvis så lyssnar barn på vad man som vuxen säger, om inte annat betydligt bättre än vad en katt gör.
    Nu jämförde jag inte barn med djur.
    Jag jämförde 2 olika situationer med olika typer av varelser inblandade.

Och ja, barn kan "tvätta" bilar med grusigt vatten ibland, oavsett vad föräldrarna säger.
  • Janssonkatten

nu har jag läst runt lite och jag måste säga att det är lite oroväckande hur kattägare tänker att grannskapet ska engagera sig i att jaga bort deras katt med vattenslang. Det är ägarens ansvar, precis som någon annan skrev, att hålla koll på sin egen katt.

Kanske är just av denna anledning som folk avskyr katter?

• pyrenean

som jag tycker och har förstått det så är katter utedjur!De ska jaga möss och råttor!De ska smyga i gräset,klättra i träd mm.Ochjag har haft många olika katter på min bil ute och det har ALDRIG blivit några repor på lacken,Katter använder inte klor på plåt så gärna.Och att kasta sten på djur är såå himla ovuxet!!sen läre det kännas ganska tungt att ts ofta får vresiga svar.Katter ska vara ute.jag vet innekatter som hela dagarna står och skriker för att de vill ut.och de katterna har vart innekatter hela sina liv.ser inte jag som når naturligt precis.

Svar på tråden Kom på min granne...