• Tervmatte

Jobb på Scania

Hej

Jag lämnade idag in en jobbansökan till Scania i Oskarshamn. Vi ska flytta dit snart och det vare bra att inte behöva pendla till jobbet längre...
    Jag har bara hört allt gott om det stället men nu undrar jag om Era erfarenheter från Scania. Vad är ingångslönen där? Vilka är utvecklingsmöjligheter? Hur ser löneökningen ut där? Arbetsvilkor?
    Snälla dela med Er om allt Ni vet om det stället

MVH
    Anna

• Svar på tråden Jobb på Scania
  • Tervmatte

Ingen som vill dela med sig?

• marjalena

Jag känner flera som flyttat dit och börjat jobba på Scania. Har hört att flera av dem vantrivs, vet dock inte riktigt varför.

Ingångslönen på Scania (om det nu är samma i hela sverige) är inte hög, men däremot får man ganska snabbt löneökningar. Kan inga siffror på det tyvärr. Min ingångslön -98 låg på 14 tusen-nånting, nu efter snart 9 år är jag uppe i nästan 21 tusen.

Beroende på vad för slags avdelning du ska jobba på så är ju arbetsförhållandena olika. Om det är på en rullande line så är man HELT bunden till att stå på sin plats varje sekund. Behöver du ringa ett samtal, gå på toaletten eller så, ja då måste du kalla in en avbytare. Det kan vara riktigt frustrerande.

Å andra sidan så finns det folk "av alla sorter" på Scania, man hittar alltid några som man trivs med

Utvecklingsmöjligheter finns om man själv ligger i och visar framfötterna...eller hur man ska säga.

Var bor och jobbar du nu?

• Tervmatte

Tackar för ditt svar.
    Just nu bor jag i Rosenfors, men ska troligen flytta till Oskarshamn snart.
    Fram till förra veckan jobbade jag i en te/kaffe/godis butik, där jag även hade ansvar för just den butiken, personalen, beställningar, etc. Förra veckan gick hela kedjan i konkurs så nu är jag arbetslös...
    Min sambo kör Scania hytter från O-hamn till Södertälje och lämnade in min vääälarbetad ansökan i receptionen i torsdags, och i fredags ringde dem och vill att jag ska komma på intervju på torsdag.
    Har Du några tips vad man ska fråga dem? Vilka arbetsplater/avdelningar finns det i Scania? Rullande line är ingen hit har jag förstått. Vilken avdelning ska man satsa på? Är det stressigt jobb?
    Kan Du berätta allt som kan vara nyttigt att veta innan jag ska dit på torsdag?

Tackar på förhand
    MVH
    Anna

• marjalena

Va trist att det gick i konkurs! Inte kul!

Jag har ju ingen erfarenhet alls av just Oskarshamn. Jag vet inte vad det finns för slags avdelningar där och så.

Är det jobb som montör du har sökt eller? Annars brukar det ju finnas ganska fina jobb inom logistik, kvalitet eller kanske bearbetning. Bearbetning brukar ofta vara att man trycker på några knappar, väntar och trycker lite igen. Justera och trixa lite med maskiner....är inte så väldigt insatt i det.

Om det är stressigt beror helt och hållet på var man hamnar. En rullande line kan vara stressande även om man har good tid på sig att göra det man ska. För mig är det stressande att inte kunna styra alls själv.

Jag jobbar med förmontering, dvs monterar ihop flera mindre saker som sedan ska monteras på linen. Jag tycker att det är jättebra jobb, men det beror kanske på att jag trivs så bra med min (enda) arbetskamrat Vi kan styra vår tid lite mer själva, jobba på som 17 en stund för att kunna ta en längre fikarast osv.

Vet du vilka skifttider som skulle kunna bli aktuella för dig?

• Tervmatte

Vad jag vet så arbetar man tvåskifts där, antingen mellan 06.30 och 15.12 eller 15.00 och 23.00 ( eller någon sådant )

Jag vet, ärligt sagt, inte så mycket om den arbetsplaten, så jag är verkligen JÄTTE TACKSAM för allt jag kan få veta, det underlättar enormt när man ska på intervju, om man vill ha lite större chans att få det jobbet som passar en.

Skulle Du kunna berätta lite om vad som görs på logistiken, kvaliteten eller bearbetningen?
    Måste man ha några förkunskaper för att söka på dem linjer?
    Hur kom Du på förmontering? "Avancerade" Du dit på något sätt eller började Du där direkt?

Hittils på mina arbeten så brukade jag styra mina arbetsuppgifter lite som Du gör, jobbade på som en galning ett tag för att kunna ta det lite lugnare senare.
    Vad är det Ni förmonterar?

Evigt tacksam
    Anna

• TheMilky

I förra Metall tidningen så diskuterade de just Scania och deras löpande band. Arbetsskadorna är skyhöga vid just Scania, och vantrivseln vid detta band är stor. Pauser är inte att tala om, att gå på toa innebär att du måste stanna bandet, och detta innebär ju att man blir efter i tidsschemat. Vilket leder till att folk står och håller sig i ren pina för att inte sakta ner sina kamrater. Jag var på besök på Scania i Hallsberg, för att svetsa lastbilshytter, men blev avskräckt av just detta system.

• Sussie77

Vet inte hur det är just där. Men i en annan stad vet jag om en som arbetat i 10 år som har 27 000kr i månadslön, tror dom har 18 000kr som ingångslön, men är inte säker.

• Pumpkin

Det beror ju också på VAD man jobbar med på Scania. Min sambo har nyss börjat som programmerare på lastbilssidan och trivs super precis som de flesta av hans kollegor, och företaget tar verkligen hand om sina anställda enligt honom.

• Tervmatte

Tackar för Era svar

Okej, jag ska alltså inte rikta in mig på Löpande band, verkar hemskt!
    Har Ni tips på andra avdelningar?

MVH
    ANNA

Svar på tråden Jobb på Scania