• Tervmatte

Jobb på Scania

Hej

Jag lämnade idag in en jobbansökan till Scania i Oskarshamn. Vi ska flytta dit snart och det vare bra att inte behöva pendla till jobbet längre...
    Jag har bara hört allt gott om det stället men nu undrar jag om Era erfarenheter från Scania. Vad är ingångslönen där? Vilka är utvecklingsmöjligheter? Hur ser löneökningen ut där? Arbetsvilkor?
    Snälla dela med Er om allt Ni vet om det stället

MVH
    Anna

• Svar på tråden Jobb på Scania
  • marjalena
    Tervmatte skrev 2007-10-21 19:27:57 följande:
    Skulle Du kunna berätta lite om vad som görs på logistiken, kvaliteten eller bearbetningen?Måste man ha några förkunskaper för att söka på dem linjer?Hur kom Du på förmontering? "Avancerade" Du dit på något sätt eller började Du där direkt?
    Logistikavdelningen brukar ha hand om materialet som ska användas i monteringen. Ta emot när det kommer med lastbilar, skriva in i datasystemet, lasta in i förråd,köra ut till de olika avdelningarna när det behövs, kontrollera hur mycket man har i lager och beställa hem mer då det behövs osv. Har man truckkort så är det ju jättebra inom logistik, men det finns många uppgifter som inte kräver det oxå.

Att jobba med kvalité kan vara att kontrollera de saker man tillverkar och försöka lösa de kvalitetsbrister som kan förekomma. Det kan gälla att mäta olika saker så att dimensionerna är de rätta, kontakt med leverantörer om de har brister hos sig, fundera ut hur kvalitén kan förbättras och kanske samarbeta med konstruktörerna.

Jag är egentligen inte så jätteinsatt i dessa arbetsuppgifter, men det är som jag har uppfattat det hos oss iaf

Jag stod på en rullande line tidigare, men fick möjlighet att hoppa av den då min chef som visste att jag avskydde linen ordnade ett sidojobb åt mig istället. Kan inte kalla det avancera egentligen eftersom det inte är något "högre" jobb än vanlig montör. Men jag trivs med mitt jobb iaf
  • marjalena
    TheMilky skrev 2007-10-21 19:30:26 följande:
    I förra Metall tidningen så diskuterade de just Scania och deras löpande band. Arbetsskadorna är skyhöga vid just Scania, och vantrivseln vid detta band är stor. Pauser är inte att tala om, att gå på toa innebär att du måste stanna bandet, och detta innebär ju att man blir efter i tidsschemat. Vilket leder till att folk står och håller sig i ren pina för att inte sakta ner sina kamrater. Jag var på besök på Scania i Hallsberg, för att svetsa lastbilshytter, men blev avskräckt av just detta system.
    Ja det är verkligen inte ett roligt arbetssätt! De beskrev det precis som det är! Usch!
  • marjalena
    Tervmatte skrev 2007-10-21 19:27:57 följande:
    ,.Vad är det Ni förmonterar?Evigt tacksam Anna
    Glömde... Vi förmonterar snabbtömmningsventiler till bakaxlarna. Det är de som tömmer ut luften ur bromssystemet då det pyser till på lastbilar och bussar.
  • Tervmatte

Marjalena

Tack såååå mycket för all information. Nu börjar jag få en bild om hur det ser ut på Scania.
    Som jag redan sade, så är jag evigt tacksam för all info jag kan få.
    Vilka arbetstider har Du? Hur mycket rast? Hur ser det ut mellan jul och nyår? Är Ni lediga då eller hoppar Ni in några dagar där emellan. Skulle vara jättebra att veta, då vi -ovetande om företagets konkurs- redan bokade resbiljetter till julresa för några månader sedan.... Kan ju inte fråga det på vår första samtal Blir det så illa att jag inte kan åka(om jag nu skulle få jobbet), så kan vi fortvarande kanske sälja biljetter till någon.

• LiL

Nu måste jag 'lägga' mig i samtalet

Jag har jobbat på 'linen' på Scania i Sibbhult och det är _INTE_ så att man inte kan gå på toa, ringa telefonsamtal mm.
    På varje sk team finns det avbytare som byter av dig så fort du behöver. Så ska det enligt princip vara och är det inte så, ja då är det ett fel i just det teamet. Sen att det för vissa personer kan vara stressande att jobba på tid är en helt annan sak.

Jag tycker absolut inte att du ska vara rädd för att jobba på linen, där har du chans att lära dig om produkten, det är hytter i O-hamn va?, om hur Scania fungerar mm, sen när du har lite kött på benen kan du söka dig vidare till kvalitet, logistik eller vad du tycker är intressant.

Lycka till!!

• marjalena
    LiL skrev 2007-10-21 20:02:17 följande:
    Nu måste jag 'lägga' mig i samtaletJag har jobbat på 'linen' på Scania i Sibbhult och det är _INTE_ så att man inte kan gå på toa, ringa telefonsamtal mm. På varje sk team finns det avbytare som byter av dig så fort du behöver. Så ska det enligt princip vara och är det inte så, ja då är det ett fel i just det teamet.
    Du har helt rätt, så ska det vara även hos oss. Men i praktiken så fungerar det oftast inte här. Vi har en sk joker som inte ska vara uppbunden på en viss possition utan hoppa in där hjälp behövs. Men ofta är någon/några borta och då blir det ingen joker över. Eller så är jokern redan på en annan possition och hjälper till just när man behöver gå på toa. Men visst SKA det finnas en avlösare.
  • marjalena
    Tervmatte skrev 2007-10-21 20:00:22 följande:
    MarjalenaTack såååå mycket för all information. Nu börjar jag få en bild om hur det ser ut på Scania.Som jag redan sade, så är jag evigt tacksam för all info jag kan få.Vilka arbetstider har Du? Hur mycket rast? Hur ser det ut mellan jul och nyår? Är Ni lediga då eller hoppar Ni in några dagar där emellan. Skulle vara jättebra att veta, då vi -ovetande om företagets konkurs- redan bokade resbiljetter till julresa för några månader sedan.... Kan ju inte fråga det på vår första samtal Blir det så illa att jag inte kan åka(om jag nu skulle få jobbet), så kan vi fortvarande kanske sälja biljetter till någon.
    Varsågod!

Jag jobbar ständig natt just nu, så jag jobbar mellan 23:12-06:00 söndag-torsdag.

Under julen så jobbar vi som vanligt, dvs alla dagar som inte är röda. Ja inte julafton då
  • LiL

Men då är ni ju underbemmanade!!

• marjalena
    LiL skrev 2007-10-21 20:09:58 följande:
    Men då är ni ju underbemmanade!!
    Ja visst är det så. Men någon smart kille/tjej har räknat ut att si och så många ska vi vara för att det ska fungera och då håller de benhårt på det antalet vare sig det fungerar eller inte. De räknar inte in att några kan vara lediga, sjuka, på kurs eller nåt annat.Tyvärr...
Svar på tråden Jobb på Scania