Tervmatte skrev 2007-10-21 19:27:57 följande:
Skulle Du kunna berätta lite om vad som görs på logistiken, kvaliteten eller bearbetningen?Måste man ha några förkunskaper för att söka på dem linjer?Hur kom Du på förmontering? "Avancerade" Du dit på något sätt eller började Du där direkt?
Logistikavdelningen brukar ha hand om materialet som ska användas i monteringen. Ta emot när det kommer med lastbilar, skriva in i datasystemet, lasta in i förråd,köra ut till de olika avdelningarna när det behövs, kontrollera hur mycket man har i lager och beställa hem mer då det behövs osv. Har man truckkort så är det ju jättebra inom logistik, men det finns många uppgifter som inte kräver det oxå.
Att jobba med kvalité kan vara att kontrollera de saker man tillverkar och försöka lösa de kvalitetsbrister som kan förekomma. Det kan gälla att mäta olika saker så att dimensionerna är de rätta, kontakt med leverantörer om de har brister hos sig, fundera ut hur kvalitén kan förbättras och kanske samarbeta med konstruktörerna.
Jag är egentligen inte så jätteinsatt i dessa arbetsuppgifter, men det är som jag har uppfattat det hos oss iaf
Jag stod på en rullande line tidigare, men fick möjlighet att hoppa av den då min chef som visste att jag avskydde linen ordnade ett sidojobb åt mig istället. Kan inte kalla det avancera egentligen eftersom det inte är något "högre" jobb än vanlig montör. Men jag trivs med mitt jobb iaf