• Odella

"Vi kommer att se fler björnattacker" enligt

Det finns rekordmycket björn i Sverige.

Samtidigt har människor skadats och dödats av björn i en omfattning som inte setts på flera hundra år.

Jägare kräver nu att få vanlig licensjakt på björn i stället för enbart skyddsjakt.

Två människor har dödats och mer än dubbelt så många har skadats på bara ett par år.

Innan dess får man gå tillbaka till 1902 för att hitta en dödlig björnattack mot människor i Sverige.

Extra anmärkningsvärt är den senaste dödsolyckan, då en björn gick in och dödade en man i 60-årsåldern bara några meter från hans hus.

I de björnrika delarna av landet kräver allt fler nu att björnstammen minskas.

Jägarförbundets förslag är att det sker genom licensjakt.

? Det finns så mycket björn idag att skyddsjaktparagrafen är onödig. Vi anser att man ska kunna göra undantag och bedriva vanlig jakt, säger Björn Sundgren, jaktvårdskonsulent i Luleå.

Norrbotten är liksom Jämtland och Västernorrland de björntätaste länen i Sverige.

Antalet djur är så stort att björnar numera växer upp nära samhällen och förlorar sin naturliga skygghet.

? Ju fler björnar desto större risk att någon råkar illa ut. Och det är inte bara jägare som riskerar att bli utsatta för detta, det visar den senaste dödsolyckan tydligt. Den mannen blev tagen på sin egen gårdsplan, han var inte jägare, säger Björn Sundgren.

Han pekar också på ett fall i Finland, där en joggare dödades för ett par år sedan under en löparrunda i skogen.

? Björnen är den farligaste av de stora rovdjuren. Det är visserligen fler som dör av getingstick och borrelia idag. Men med ökad björnstam kommer vi att få se fler attacker, det är jag helt övertygad om.

Rekordmycket björn i Sverige
    Fakta:

Det finns enligt svenska björnforskningsprojektet mellan 2.300 och 2.800 björnar i Sverige.

Siffrorna är inte färska och mycket pekar på att det kan handla om fler djur.

Antalet har stadigt ökat med cirka 5 procent per år trots avskjutningen.

I år godkände Naturvårdsverket skyddsjakt på sammanlagt 184 björnar.

I Jämtland skulle jakten pågå fram till 15 oktober, men redan den 4 september var kvoten fylld i norra delen. I södra Jämtland var kvoten fylld den 19 september. Det indikerar att kvoten varit alldeles för låg.

I samtliga län utom två hade kvoten för avskjuting fyllts långt innan jakttiden var slut.

En ny björninventering har precis genomförts i Jämtland. 5.000 spillningsprov har samlats in och dna-tester pågår, för att se hur många björnar det handlar om. De nya siffrorna väntas bli klara tidigast i början av nästa år.

www.aftonbladet.se/nyheter/article1045077.ab

Förstoras det upp för mycket? Åsikter/tankar? Bör jägarna få licensjakt på björn istället för vanlig skyddsjakt, som gäller nu?

• Svar på tråden "Vi kommer att se fler björnattacker" enligt
  • Dofilus

"AnLeNo: Hur vet du att den inte lider när den är sövd? Det finns folk som känner smärta genom en hel operation men kan inte medela sej."
    Tja, de få gånger narkosen inte har funkat så har folk kunna känna det. Men då är de inte sövda. Och vad är troligast. Att du känner nåt när du sover (dessutom är det inte narkos som används vid avlivning) eller att man känner nåt när man skjuts?

"En bra jägare skadskjuter inte så djuret lever i 15 sekunder, särskilt inte när det gäller en sån allvarlig sak. Då skärper man sej nog. Skjuter man hunden i huvudet skulle jag vilja påstå att det INTE skötts snyggt. Som mamyleine sa så skjuter man i lungorna, det går fort."
    Nej, för jägare har ju aldrig skadeskjutit något djur. Och om man skjuter i lungorna så skulle jag tippa på att hjärnan hinner registrera smärtan innan man dör. Även om det bara är extremt kort tid.

Konstigt att kor inte skjuts i lungorna om det nu är så snabbt utan då är det huvudet som gäller.

• Sestret

Men i alla fall... om björn... Jag bor i ett av de björntätaste områdena i Sverige, mitt i skogen. Om jag hörde att en björn attackerat någon i grannbyn skulle jag nog inte tycka att det vore så roligt om den gick lös. Det är tydligt att den förlorat sin naturliga rädsla för människor. Annars har jag inga problem med att bo granne med naturen, bara just i det fallet skulle det inte kännas så kul!

Förstår inte heller varför så många ser jägare generellt som hjärtlösa människor som skjuter allt som rör sig, inkluderat sina egna hundar. Som någon sa i någon tidigare tråd är inte verkligheten som filmen jägarna! Klart det finns undantag, men det är så fel att dra alla över en kam!

• Dofilus

"Sestret: Förstår inte heller varför så många ser jägare generellt som hjärtlösa människor som skjuter allt som rör sig, inkluderat sina egna hundar."
    Det kan nog bero på att de flesta "hobbyjägare" vill jaga just för att det är så "häftigt att skjuta ett djur".

• Surface
    Sestret skrev 2007-10-19 22:12:59 följande:
    Men i alla fall... om björn... Jag bor i ett av de björntätaste områdena i Sverige, mitt i skogen. Om jag hörde att en björn attackerat någon i grannbyn skulle jag nog inte tycka att det vore så roligt om den gick lös. Det är tydligt att den förlorat sin naturliga rädsla för människor. Annars har jag inga problem med att bo granne med naturen, bara just i det fallet skulle det inte kännas så kul!Förstår inte heller varför så många ser jägare generellt som hjärtlösa människor som skjuter allt som rör sig, inkluderat sina egna hundar. Som någon sa i någon tidigare tråd är inte verkligheten som filmen jägarna! Klart det finns undantag, men det är så fel att dra alla över en kam!
    öh naturlig rädsla för människor? var får ni allt ifrån.
    Se auderis delere orbem rigidum meum!
  • Sestret

Så, Surface, var bor du? Varför tror du att det inte finns en naturlig instinkt hos björn att inte se människor som byte? Varför tror du att det inte fungerar så att om en björn en gång attackerar en människa kommer den med all sannolikhet att göra det igen?

Vad har du för utbildning/bakgrund som gör att du tycks veta mer om det här än andra?

• Sestret

Och jag kan inte uttala mig när det gäller hobbyjägare. Jag känner inga sådana jägare. De jag känner är empatiska familjemän som jagar för att de tycker om att vara ute i skog och mark och för att klara sig utan kött som kommer från djur som aldrig sett solen innan de blir slaktade. De utnyttjar inte hela tilldelningen om de tycker att det är lite älg som rör sig i markerna - de undviker att skjuta älgkor och visar i hög grad respekt för skogen och livet där.

Förmodligen är det inte så överallt, men man ska vara medveten om att det här nog är en vanligare bild av jägare än skjutgalna idioter som njuter av att döda. Jag väntar fortfarande på att höra var alla i den här tråden bor som har så starka åsikter om vad som är rätt och fel när det gäller jakt och rovdjur. Jag blir så irriterad på folk som inte vet mer än vad som står i tidningen och kommer med helt sanslöst naiva och illa informerade åsikter.

• AnLeNo
    Dofilus skrev 2007-10-19 21:58:37 följande:
    "AnLeNo: Hur vet du att den inte lider när den är sövd? Det finns folk som känner smärta genom en hel operation men kan inte medela sej."Tja, de få gånger narkosen inte har funkat så har folk kunna känna det. Men då är de inte sövda. Och vad är troligast. Att du känner nåt när du sover (dessutom är det inte narkos som används vid avlivning) eller att man känner nåt när man skjuts?"En bra jägare skadskjuter inte så djuret lever i 15 sekunder, särskilt inte när det gäller en sån allvarlig sak. Då skärper man sej nog. Skjuter man hunden i huvudet skulle jag vilja påstå att det INTE skötts snyggt. Som mamyleine sa så skjuter man i lungorna, det går fort."Nej, för jägare har ju aldrig skadeskjutit något djur. Och om man skjuter i lungorna så skulle jag tippa på att hjärnan hinner registrera smärtan innan man dör. Även om det bara är extremt kort tid.Konstigt att kor inte skjuts i lungorna om det nu är så snabbt utan då är det huvudet som gäller.
    Vid slakt av kor skjuter man på VÄLDIGT nära håll, vilket inte är fallet om man skjuter en hund kanske. Liten skillnad. På så nära håll som med en slaktmask kan man knappast misslyckas.

Jag vet mycket väl att jägare ofta skadeskjuter djur, men när det gäller en hund kanske man skärper sej lite eller vad tror du? Skottet kanske är aaaaaningens mer välplanerat? Till skillnad mot när det kommer en älg rusandes, eller???

Jag tycker inte att det är bättre på något sätt att skjuta, hade jag en egen hund skulle jag antagligen ta den till vetten för avlivning om så behövdes. Jag tyckte bara det var onödigt att tycka det var barbariskt av jägarna att göra på det sätt de tycker är bäst. Jag tycker bägge sätten är ok, det är alltid jobbigt att ta bort ett djur och det sätt man väljer är väl upp till en själv. Jag tror inte de lider i något av fallen (om det görs på ett bra och värdigt sätt).

Det jag sa om att känna under narkosen var OT och överdrivet, jag blir bara så less på onödig argumentation ibland. Klart hunden kan känna smärta i en sekund, men är det så farligt? Smärta känner man när man föds med, man känner det när man skadar sej. Går det så fort hinner man ju inte fatta ändå. Och de flesta som blivit skjutna säger att det inte gör ont direkt utan bara känns varmt.
    Lidande för mej är djur som får ligga länge och dö långsamt, eller slaktdjur som plågas i transporter och trånga slakterier. Inte en hund som springer i skogen och snabbt får sluta sitt liv utan att hinna fatta vad som händer.
    För utomstående kan det kanske låta hemskt, men för oss har det alltid varit så. Det är en naturlig grej, och inget man gör för att det är kul!
    Ni som säger att det är barbariskt, ni får det att låta som om jägare skjuter hundar för att det är kul! Ni kunde inte ha mer fel...
  • AnLeNo
    Surface skrev 2007-10-20 09:50:51 följande:
    öh naturlig rädsla för människor? var får ni allt ifrån.
    De flesta vilda djur har en naturlig rädsla för människor, därför man relativt sällan ser vilda djur på nära håll... Sånt man vet om man bor i närheten av skog och djur.
  • kobra

jag skulle då inte släppa ut mina ungar själva om det har varit björnar i närheten av hemmet

• Dofilus

"AnLeNo: Jag vet mycket väl att jägare ofta skadeskjuter djur, men när det gäller en hund kanske man skärper sej lite eller vad tror du? "
    Denna meningen säger rätt mycket om jägares mentalitet misstänker jag. Typ "Det är ju inte så viktigt att vara helt skärpt, det är ju bara en älg".

Svar på tråden "Vi kommer att se fler björnattacker" enligt