Inlägg från: Zaria |Visa alla inlägg
  • Zaria

Kattfoder - billigare=dåligt?

Du kommr inte att spara pengar på katternas mat genom att köpa billig mat, då äter kattrna ännu mer för att få i sig det de behöver, dessutom skiter de mycket mycket mer eftersom det billiga foderet nästan bara består av spannmål som katten inte behöver.

Det är stor skillnad på tex matbutiksfodren och djuraffärsfodren näringsmässigt tyvärr.
    Matbutiksfodren innehåller som sagt mestadel spannmål medan djuraffärsfodren baseras på kött, inga katter behöver eller skall leva på spannmål.
    Min ena katt blev jättesjuk när vi hade billigt foderoch fick både allergi mot fodet samt att han ständigt hade problem med urinvägarna efter ett byte till dyrare foder förvann hans problem.

Jag skulle inte chansat.

Som sagt katten äter mycket mer om de skall äta billigare foder så att så mycket billigare blir det inte.

• Zaria
    Burma skrev 2007-10-20 21:58:00 följande:
    Tristanya: man kan absolut ge rå kyckling till katter är den tillagad försvinner oftast dom viktiga näringsämnena. Finns många som börjar gå in för det där med att ge rå föda (Barf) för att det är mest naturligt för katten (om man tänker på vad dom skulle leva av om dom levde vilt) Dock finns det en hel del att tänka på och lära om man vill byta ut all vanlig kattmat, så det är lite pyssel (mer att läsa finns på länken ovan)
    Sånt är jättespännande, provade på både katten och illern,dock var de båda hopplösa och tyckte det var äckelpäckel och tyckte jag var världens vidrigaste matte...tackar ödmjukast för att man försökte läsa på och göra något bra,nästa gång tänkte jag prova från början,katten är 7 år och illern gör som katten säger,inte de bästa förutsättningarna att lyckas med BARFandet.
  • Zaria

BimBims Mamma skrev 2007-10-20 23:42:11 följande:

Vår katt lever och mår bra. Hon käkar euroshopper kattmat, middagsrester, lite grädde ibland samt fåglar, råttor, sorkar mm mm.Skulle inte få för mig att köpa tex royal till vår kisse!Hon är en jägare. En duktig sådan med.Kan ju inte skämma bort henne FÖR mkt då slutar hon ju jaga
    Det där är bara en myt, katter jagar trots instinkt, tom innekatter "leker" dvs jagar trots att de bor inne med ständig tillgång till mat, man får inte en katt att jaga genom att ge dem bra foder,katten jagar lika bra på foder som är bra för katten.
  • Zaria
    Tilcha skrev 2007-10-20 23:53:09 följande:
    Jo några katter måste ju gilla Whiskas eftersom de fortfarande finns att köpa men rent näringsmässigt så var de sämst i testet. De innehöll mest "skit" om man säger så. =)
    Klart katten gillar det om man alltid gett det eller inte ger något annat, jag kan erkänna att min katt i början fick friskies (för 4 år sen),men bytte till RC, ville någon ha Friskies efter det? Har även provat med ett matbutiksfoder som enligt kattuppfödare är jämnställt med RC (Perfect fit) men han ville inte ha det.
Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?