• chanteleos

Kattfoder - billigare=dåligt?

Hej,

Väntar barn till våren och skulle gärna vilja spara in pengar lite här och där. Katternas mat är ju en grej som drar ganska mycket pengar, dock vill jag inte ge dem "dålig" mat. Är billigare mat samma sak som äckligt utan tillräckliga näringsämnen och är det zoo-mat som gäller om man vill ha friska katter?

Värdesätter mina pojkar för mycket för att chansa just nu.

• Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?
  • JinxLinda

Kattmaten på ICa och liknande är tyvärr inte bra för katterna. Vet inte om den är direkt "skadlig" men magarna mår oftast inte så bra, plus att dom äter mera, så ofta går priset upp lite väl högt, fast man tror man tjänar massvis.

Hur det är med billig och dyr mat på zoobutikerna vet jag faktist inte.. fråga dom som jobbar där?

• Flingan86

Billig mat behöver inte vara dåligt för att det är billigt.. du kan ju köpa nå bra foder på ica? som inte kostar skjortan..

• Tristanya

våra katter äter enbart Friskies torrfoder med kycklingsmak!
    så det får dom!

det enda jag hört är att det inte ska innehålla för mycket salt och att blötmat är mindre bra än torrfoder!..
    tycker det känns "onödigt" o köpa kattmat som katterna inte ens gillar.. då är det ju bättre o köpa sånt dom äter o tycker är gott, i vårat fall Friskeis från ica!

• 2bmamma

Har hört av vetrinären att det finns många dåliga varianter som skadar njurarna. Våra vetrinärer har rekommenderat Hill´s och det är det enda våra katter vill ha - allt annat ratas tom ost, leverpastej och annat gott samt Scheba och annan lyx som man vill ge dem ibland.

• Zaria

Du kommr inte att spara pengar på katternas mat genom att köpa billig mat, då äter kattrna ännu mer för att få i sig det de behöver, dessutom skiter de mycket mycket mer eftersom det billiga foderet nästan bara består av spannmål som katten inte behöver.

Det är stor skillnad på tex matbutiksfodren och djuraffärsfodren näringsmässigt tyvärr.
    Matbutiksfodren innehåller som sagt mestadel spannmål medan djuraffärsfodren baseras på kött, inga katter behöver eller skall leva på spannmål.
    Min ena katt blev jättesjuk när vi hade billigt foderoch fick både allergi mot fodet samt att han ständigt hade problem med urinvägarna efter ett byte till dyrare foder förvann hans problem.

Jag skulle inte chansat.

Som sagt katten äter mycket mer om de skall äta billigare foder så att så mycket billigare blir det inte.

• Fam Edbom

Kan rekomendera kattsand från zoobutik, kostar apa men den håller mycke längre o är mycket bättre.. Plus att man slipper kånka hem sand varje vecka...

• kariba

Jag ger mina katter Mjau, både torrfoder och blöt mat. Det är ett svensktillverkat foder med bra näring i. Mina katter mår bra och det är relativt billigt.

• Burma

Den bästa maten bland blötfodret är Mjau, man kan också köpa torrfoder av bättre kvalitet i djuraffären,typ Royal Canin och Hills, det kan kännas dyrt men köper man en 10kg säck så räcker den otroligt länge. Många tycker att det är billigare att köpa torrfoder då man inte "betalar för vätskan" som i blötmat men å andra sidan så är det inte naturligt för katten att dricka så mycket vatten som den borde om den bara äter torrfoder.

Här hemma gör jag numer så här: Kör mestadel med torrfoder (Royal Canin) men ger en portion Mjau om dagen dessutom ger jag några grr i veckan rå föda, tex råa kycklingvingar eller råa kycklinghjärtan. Det är jättebra för katten, men det måste vara rått särskilt kycklingvingarna då dom kan äta upp nästan allt med ben också (det är dessutom jättebra för tänderna) man behöver inte vara rädd för ev smitta då katter har en annan bakterieflora, men det ska helst vara fryst innan.

Här kan du läsa mer om Barf (rå föda): devonrex.se/kokbok/kokbok.html

• Pumpkin

Har inget att tillägga till det här, SÅ bra skrivet!

Zaria skrev 2007-10-20 16:31:03 följande:
    Du kommr inte att spara pengar på katternas mat genom att köpa billig mat, då äter kattrna ännu mer för att få i sig det de behöver, dessutom skiter de mycket mycket mer eftersom det billiga foderet nästan bara består av spannmål som katten inte behöver.Det är stor skillnad på tex matbutiksfodren och djuraffärsfodren näringsmässigt tyvärr.Matbutiksfodren innehåller som sagt mestadel spannmål medan djuraffärsfodren baseras på kött, inga katter behöver eller skall leva på spannmål.Min ena katt blev jättesjuk när vi hade billigt foderoch fick både allergi mot fodet samt att han ständigt hade problem med urinvägarna efter ett byte till dyrare foder förvann hans problem.Jag skulle inte chansat.Som sagt katten äter mycket mer om de skall äta billigare foder så att så mycket billigare blir det inte.
  • Burma

jo, en annan grej som jag har sparat massor pengar på är att byta ut kattsanden mot träpellets (brännslepellet och inte papperspellets) 16kg kostar ca 40-50 kr på Granngården hur billigt och smidigt som helst, skaffar man dessutom en Pee-Wee låda så sparar man maximalt.

Om du vill veta mer så kan du pm:a mig eller söka om ämnet på forumet på katter.nu

Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?