Inlägg från: ludenben |Visa alla inlägg
  • ludenben

Kattfoder - billigare=dåligt?

Burkmat innehåller ju massa skit. Royal canin och Hills är ju de fodren som vet. rekomenderar. Skulle aldrig ge vår katt sån skit som matbutikerna säljer. RC är utvecklat för kattens urinsystem och de fodren från typ ica innehåller alldeles för mycket salt som kan ge njurproblem.

• ludenben
    Fru U skrev 2007-10-22 13:30:26 följande:
    Burkmat innehåller inte en massa skit. Torrfoder gör det därimotDet är mycket ovanligt att en katt som äter blötmat utvecklar njuproblem medans det är väldigt vanligt att katter som äter torrfoder får just njurproblemVar baserar du ditt ställningstagande på? Har du läst igenom vad de olika foderna innehåller?  Räknat ut torrsubstans-värdet?
    Ja de torrfoder från ica innehåller sånt som katterna får njurproblem av men hills och rc gör inte det. De är de fodren som vetrinären rekomenderat. De rekomenderar inte att man ger mat från mataffären för det har inte lika högt näringsvärde som de bättre och dyrare fodren man köper hos tex vetrinären eller i zoobutiken. Man ser direkt på vår katts päls vad han äter för foder. Vid billigare foder delar sig pälsen...
  • ludenben
    Fru U skrev 2007-10-22 13:36:12 följande:
    Så du baserar ditt ställningstagande på vad veterinären säger. Har du tänkt på varifrån veterinären får sin information? Det mesta veterinärer vet om näringslära har de fått lära sig av just torrfoderproducenter.Tyvärr får de lära sig ytterst lite om kattens näringslära på själva veterinärutbildningen
    Arg du låter!! Ja det är väl klart att jag lyssnar på vetrinärer som är mer kunniga än än tex kompisar, folk i dessa trådar, ica försäljare osv. Vår katt har i allafall inga problem och vi märker markant skillnad på honom nu mot när han åt mataffärsmat. De som hade honom innan gav han konservburkar typ maju och sånt men de blev han kass i magen av. Pälsen var inge fin alls, lukta fan från kattlådan. Fick rådet att byta till rc eftersom det är bättre för magen. Sagt och gjort. Nu kan han äta blötfoder från ica om det skulle krisa utan att bli dålig i magen men han vill inte ha det. Han ratar det totalt.
  • ludenben

fru u: men om min katt inte lider utan mår jättebra, varför är du arg?? för man inte har samma åsikt som du?? eller för att jag har råd att ge min katt bra mat?? Bara för att du har råkat ut för en dålig vetrinär behöver det inte betyda att alla är dåliga. Jag har själv vart hos massa dåliga läkare som sagt si eller så som inte har stämt men inte tusan svärtar jag ner hela läkarkåren. Nä detta var en tråd för att ts undrade vad för foder hon skulle ta. Du har din åsikt men lilla gumman, du behöver inte vara arg för att andra väljer ett bättre foder än det du rekomenderar. Dina katter mår fint av mjau, visst fortsätt med det men jag tar rc!!

• ludenben

Nä nu lämnar jag tråden!! ts:Testa hills eller rc, funkar det inte så gör det inte men som du ser, många är nöjda med den. Så lycka till!!

Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?