Inlägg från: Fru U |Visa alla inlägg
  • Fru U

Kattfoder - billigare=dåligt?

Mjau burkmat ska vara den bästa för katten näringsmässigt sätt. Den innehåller bara någon procent kolhydrater.

Torrfoder köpt i djuraffärer (royal canin, hill mfl) innehåller upp till 40% kolhydrater och en katt ska igentligen inte ha så mycket kolhydrater i sin mat. En katt är köttätare och bör äta en kost som består av just kött

Det har dock kommit ett nytt torrfodermärke som innehåller 75% kött (orijen har jag för mig att det heter). Dock gick vår lilla katthona upp en hel del i vikt på det (hon vägrar äta annat än torrfoder trots idoga försök från min sida att ändra det)

En annan aspekt på torrfoder är att katter brukar få isäg den vätska den behöver från maten alltså är det inte naturligt för dem att dricka så mycket som det behövs om de äter torrfoder vilket i längden kan leda till en hel del fysiska problem (njurar, lever mm mår inte bra utan ordentligt med vätska)

Live and let live
  • Fru U

Burkmat innehåller inte en massa skit. Torrfoder gör det därimot

Det är mycket ovanligt att en katt som äter blötmat utvecklar njuproblem medans det är väldigt vanligt att katter som äter torrfoder får just njurproblem

Var baserar du ditt ställningstagande på? Har du läst igenom vad de olika foderna innehåller?  Räknat ut torrsubstans-värdet?

Live and let live
  • Fru U

En av mina katter utvecklade diabetes delsvis pga torrfoder (royal canin). Idag får hon blötmat och är helt frisk och insulinfri (alla blodprover hos veterinären var jättebra). Tycker det säger en hel del

Live and let live
  • Fru U

Så du baserar ditt ställningstagande på vad veterinären säger. Har du tänkt på varifrån veterinären får sin information? Det mesta veterinärer vet om näringslära har de fått lära sig av just torrfoderproducenter.

Tyvärr får de lära sig ytterst lite om kattens näringslära på själva veterinärutbildningen

Live and let live
  • Fru U

Provade ni BARF-mat? (eller RAW som det heter på engelska)

Risken för foder-utvecklad diabetes ökar ju mer kolhydrater ett foder innehåller. Det är inte naturligt för en katt att äta  40% kolhydrater

I.o.m att vi ger våra djur bara en sorts mat (läs:märke) så blir deras magar väldigt känsliga när vi bytar foder.

Live and let live
  • Fru U

Det är ju bra att ni blötlägger den Huvudsaken är att era katter mår bra

De flesta katter skulle dock må bäst på en föda som för dem är naturlig. Dvs en diet som till 90-95% består av kött

Live and let live
  • Fru U

Ja, jag är arg för jag har sätt så många katter lida i onödan pga att man litar på veterinärer som om de vore gud. De har inte någon särdeles bra utbildning i kattens näringslära. Man kan lära sig mer om hur en katt fungerar (särskilt när det gäller diet) genom internet än en veterinär kan

Vi litade på vår veterinär som sa att vår äldsta katt var allergisk när det sen visade sig att  hon hade diabetes. Vi botade själva henne! Veterinären som kom att ta hand om henne sedan diabetesen konstaterats var helt chockad över att vi lärt oss så mycket om kattens fysik att vi lyckats bota vår katt (något hon erkände att hon inte kunde gjort)

Dessutom så har vi en till katt som är sjuk i något som heter spondylit. Detta är något som bara syns på röntgen och eftersom hon är en extremt snäll katt så säger hon bara lite tyst ifrån när hon har ont. Veterinären bedömde att hon inte hade ont, men vi stod på oss (för vi känner ju henne) och en röntgen togs. Nu får hon smärtstillande och mår mycket bättre

Om man bara tar sig tid att läsa om kattens näringslära så kommer man att förstå varför torrfoder till 99% är dåligt för katter

Live and let live
  • Fru U

Det är inte bättre torrfoder. Du får gärna ha åsikten att det är ett bättre torrfoder, men det är INTE fakta

Jag kan ge hur många länkar som helst som förklarar varför blötmat är bäst för katt. Faktum är att burkmat inte är det bästa, utan näst bästa enligt dessa faktaartiklar skrivna av vetrinärer. BARF-mat (biologiskt anpassad rå föda) är igentligen det som  passar katten bäst

Live and let live
  • Fru U

Jag har en katt som absolut inte går att byta över till annat än det specialtorrfoder hon får, men det beror på att hon inte är fullt frisk. En frisk katt mår bäst på en kött-diet

Live and let live
  • Fru U

En katt i naturen jagar möss, sorkar, fåglar, ormar, fisk (vissa raser är jätteduktiga på att fånga fisk) så de äter en varierad kost

Live and let live
Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?