ta bort sporrar?
Är de nån som opererat bort sporrar på sin vovve!? alltså sporrarna som dom kan få på bakbenen?
Undrar lite hur mycke de kostar osv..
Är de nån som opererat bort sporrar på sin vovve!? alltså sporrarna som dom kan få på bakbenen?
Undrar lite hur mycke de kostar osv..
är det något ni vill göra eller???varför isåfall om man får fråga??
ok...ring veterinären och fråga då....
Ska ni använda hunden i utställning eller något?
jaja...tror att vissa veterinärer har prislistor på sina hemsidor...googla lite kanske?
lycka till =)
Hej, på min westie hade uppfödaren klippt bort sprorrarna när han var valp men på ena framtassen växte den ut igen, de hade inte klippt tillräckligt hårt. Om detta kan man tycka vad man vill...
Iallafall, den lilla stumpen som kom opererade vi bort på rekomendation av vet. Det kostade inte så mycket, 3000 eller nåt sånt har jag för mig. Försäkringen gällde ej, detta var ett förebyggande ingrepp, men nu blev det inte så dyrt trots allt. (Först sa de 20.000 kr, sen kollade hon ordentligt i nån pärm *phu*)
Vet inte om det är nödvändigt att operera bort en "frisk" sporre men det kanske är bra i förebyggande syfte?
Om det är baksporrar som bara hänger i skinnflikar och inte har något benfäste så blir det inte dyrt om ni kan få någon vet att ta bort dem med endast lokalbedövning. Det är ju ett väldigt litet, snabbt ingrepp som absolut inte kräver någon sövning (många veterinärer är rätt pigga på att söva även när det inte är nödvändigt). Det är bara att klippa/skära bort sporrarna och ev sätta något stygn beroende på hur stort såret blir.
Har de benfäste så krävs förmodligen sövning och då blir det ju dyrare, ring runt och hör. Uppfödaren borde ha ansvarat för att få baksporrarna borttagna innan leverans om rasen inte ska ha dem!
Jag gjorde det på min rottis hane för 7,5 år sedan och då kostade det 1200:-, priset beror ju lite på om där är benförbindelse eller inte. Min hane skadade sig också på sina baksporrar och han fick en helt annan gång efteråt, förmodligen tyckte han själv att dom va ivägen.
Varför fixade inte din uppfödare det när valparna föddes? Det brukar seriösa uppfödare göra (dock gjorde inte min det, men hon var inte seriös visade det sig..., så jag fick betala det själv 1300kr)