• Flingan86

ta bort sporrar?

Är de nån som opererat bort sporrar på sin vovve!? alltså sporrarna som dom kan få på bakbenen?

Undrar lite hur mycke de kostar osv..

• Svar på tråden ta bort sporrar?
  • Lokesmamma
    MajaLinnéa skrev 2007-10-22 13:11:00 följande:
    När jag kastrerade min hane så nämnde veterinären sporrarna på bakbenen. Hon sa att om de endast satt fast i skinnet och inte i benet så kunde hon ta bort dom (när han ändå var sövd) och bara sätta ett stygn. Jag sa att jag gärna ville det, för han har skadat dom nån gång.Men så kände hon på dom, och dom sitter fast i benet och då blev det ett hela annat dilemma.Tydligen ska det vara samma restriktioner som gäller kupering av svans och öron, när sporrarna sitter fast i skelettet.Alltså att det kommer in en etisk aspekt. Att man inte får göra det alltså...Det var vad denna veterinär sa till mig, så han har kvar sina sporrar.Men på er andra låter det ju som att man FÅR ta bort dom, även om de är benfasta?
    När vi rådfrågade om vår hund så fick man ta bort dem oavsett om de satt löst eller i sklettet. Sa de iaf.
  • MajaLinnéa
    Lokesmamma skrev 2007-10-22 13:34:57 följande:
    När vi rådfrågade om vår hund så fick man ta bort dem oavsett om de satt löst eller i sklettet. Sa de iaf.
    Hmm.. nu är jag lite irriterad. Då kunde man ju tagit bort dom så både hunden och jag hade sluppit problem...
    Får nog ringa en annan veterinär och höra om han/hon kan ta bort dom.
  • Lokesmamma
    MajaLinnéa skrev 2007-10-22 13:36:02 följande:
    Hmm.. nu är jag lite irriterad. Då kunde man ju tagit bort dom så både hunden och jag hade sluppit problem... Får nog ringa en annan veterinär och höra om han/hon kan ta bort dom.
    Ja för vad jag vet o vad det verkar som så får man det oavsett hur de sitter. Är i fler i tråden som ska o har tagit bort dem. Min hund har inga problem med sina sporrar o har aldrig skadat sej så han får ha kvar dem.
  • Såphia

Min hund har också sporrar på baktassarna/benen. Vår veterinär sa absolut till oss att det var samma regler för sporrar som för svansar och öron. Får ICKE tas bort /kuperas om det inte finns medicinska skäl för det. Det är alltså samma regler för sporrarna som för svansen.

Hon påpekade också att vissa veterinärer inte är så hårda med detta, men att de då har fel.

• MajaLinnéa
    Såphia skrev 2007-10-22 13:40:19 följande:
    Min hund har också sporrar på baktassarna/benen. Vår veterinär sa absolut till oss att det var samma regler för sporrar som för svansar och öron. Får ICKE tas bort /kuperas om det inte finns medicinska skäl för det. Det är alltså samma regler för sporrarna som för svansen.Hon påpekade också att vissa veterinärer inte är så hårda med detta, men att de då har fel.
    Ja så sa veterinären till mig med!
  • Miss HoneyBunny

Vår 12 veckors valp har dubbla (!) sporrar på båda bakbenen (alltså totalt fyra stycken...), ska ta bort dom imorgon. När ni talar om att det har kostat ca 1500kr är det för sporren på ett ben eller båda benen?

Nu ligger jag förmodligen inte så populärt till hos uppfödaren för jag fick veta nu att dom skulle tagits bort när han var nyfödd. Därför kontaktade jag henne för att jag tycker vi kan dela på kostnaden, men hon har inte svarat. Får förmodligen stå för kalaset själv...

• Rottis77
    När jag kastrerade min hane så nämnde veterinären sporrarna på bakbenen. Hon sa att om de endast satt fast i skinnet och inte i benet så kunde hon ta bort dom (när han ändå var sövd) och bara sätta ett stygn. Jag sa att jag gärna ville det, för han har skadat dom nån gång.Men så kände hon på dom, och dom sitter fast i benet och då blev det ett hela annat dilemma.Tydligen ska det vara samma restriktioner som gäller kupering av svans och öron, när sporrarna sitter fast i skelettet.Alltså att det kommer in en etisk aspekt. Att man inte får göra det alltså...Det var vad denna veterinär sa till mig, så han har kvar sina sporrar.Men på er andra låter det ju som att man FÅR ta bort dom, även om de är benfasta?
    Sorry, men din veterinär måste ha varit lite snurrig när du pratade om detta för det går INTE samma restriktioner som kupering av öron och svans!! Vet detta pga att jag jobbar som djursjukvårdare. Man får ta bort dom fastän dom är benfasta. Men det MÅSTE ske i narkos, vet inte om det är detta din vet tänkt på, för det finns tyvärr vet som tar bort sporrar utan benförbindelse utan narkos, vilket jag själv tycker är för jävligt.
    Men det är alltså helt lagligt att ta bort sporrar med benförbindelse.
  • Rottis77
    Såphia skrev 2007-10-22 13:40:19 följande:
    Min hund har också sporrar på baktassarna/benen. Vår veterinär sa absolut till oss att det var samma regler för sporrar som för svansar och öron. Får ICKE tas bort /kuperas om det inte finns medicinska skäl för det. Det är alltså samma regler för sporrarna som för svansen.Hon påpekade också att vissa veterinärer inte är så hårda med detta, men att de då har fel.
    Detta är fel!!
  • Såphia

Konstigt då jag har haft några olika veterinärer till vår hund och alla har sagt samma sak..

• Rottis77
    Såphia skrev 2007-10-22 18:55:56 följande:
    Konstigt då jag har haft några olika veterinärer till vår hund och alla har sagt samma sak..
    Vill verkligen inte klandra ner någon, men dom har faktiskt fel, det är INTE olagligt.
  • MajaLinnéa
    Rottis77 skrev 2007-10-22 18:35:03 följande:
    Sorry, men din veterinär måste ha varit lite snurrig när du pratade om detta för det går INTE samma restriktioner som kupering av öron och svans!! Vet detta pga att jag jobbar som djursjukvårdare. Man får ta bort dom fastän dom är benfasta. Men det MÅSTE ske i narkos, vet inte om det är detta din vet tänkt på, för det finns tyvärr vet som tar bort sporrar utan benförbindelse utan narkos, vilket jag själv tycker är för jävligt. Men det är alltså helt lagligt att ta bort sporrar med benförbindelse.
    Mm fast han var ju sövd under kastreringen. Och det var då hon sa att man inte fick!
    Knäppt ju, att dom säger olika!
    Hade ju gärna haft dom borttagna, då han är ganskr livlig av sig och kan skada sig ofta på sporrarna, i och med att dom stter rätt löst även fast det sitter fast i benet...
  • MissTag

Min rottis har kvar sina baksporrar vilket jag blev irriterad över då det är mkt bättre att ta bort dom när dom är två-tre dagar gamla. Nu ska vi ta bort dom i samband med höftledsröntgen när det är dags. Hundar kan göra illa sig på sina baksporrar och därför tar man bort dom. Min vet är överens med mig om att sporrarna ska bort.

• Miss HoneyBunny

Idag var vi och tog bort baksporrarna på vår hund. (1800:- kostade det om nån vill veta!).
    Veterinären sa aldrig nåt om att man inte skulle göra det. I vårt fall var det verkligen nödvändigt, då vår hund hade dubbla sporrar på båda bakbenen. Vilket även medförde 2 extra klor på varje bakben.Nu går han runt här hemma med tratt och det gillar han inge vidare. Om ca 10-12 dagar ska vi ta bort stygnen. Skönt att det äntligen är gjort.

Nu återstår dock lite tjafs med uppfödaren. Jag vill att vi ska dela kostnaden, eftersom hon egentligen borde gjort det här när han var nyfödd och för att vi betalade fullt pris för honom. Visst kunde vi kanske ha prutat när vi köpte honom, men då visste jag inte att sporrar brukar tas bort och hon informerade inte! Hon har inte hört av sig efter att jag lämnat sista meddelandet, och hon lär nog inte göra det heller.
    Hur har ni andra gått tillväga? har ni stått för kostnaden själva eller har ni samarbetat med uppfödaren?

• Rottis77
    Miss HoneyBunny skrev 2007-10-23 16:38:58 följande:
    Idag var vi och tog bort baksporrarna på vår hund. (1800:- kostade det om nån vill veta!).Veterinären sa aldrig nåt om att man inte skulle göra det. I vårt fall var det verkligen nödvändigt, då vår hund hade dubbla sporrar på båda bakbenen. Vilket även medförde 2 extra klor på varje bakben.Nu går han runt här hemma med tratt och det gillar han inge vidare. Om ca 10-12 dagar ska vi ta bort stygnen. Skönt att det äntligen är gjort. Nu återstår dock lite tjafs med uppfödaren. Jag vill att vi ska dela kostnaden, eftersom hon egentligen borde gjort det här när han var nyfödd och för att vi betalade fullt pris för honom. Visst kunde vi kanske ha prutat när vi köpte honom, men då visste jag inte att sporrar brukar tas bort och hon informerade inte! Hon har inte hört av sig efter att jag lämnat sista meddelandet, och hon lär nog inte göra det heller.Hur har ni andra gått tillväga? har ni stått för kostnaden själva eller har ni samarbetat med uppfödaren?
    Jag fick betala allt själv, men hon tog åt sig i alla fall och gjorde det på nästa kull hon fick.
  • Flingan86
    ja dom ska tas bort.. dom hör inte till och så gör dom illa sig på dom, att de inte skulle va tillåtet är ju bara skitsnack.. de är de vanligaste ingreppet.
  • Flingan86
    MissTag skrev 2007-10-22 23:04:25 följande:
    Min rottis har kvar sina baksporrar vilket jag blev irriterad över då det är mkt bättre att ta bort dom när dom är två-tre dagar gamla. Nu ska vi ta bort dom i samband med höftledsröntgen när det är dags. Hundar kan göra illa sig på sina baksporrar och därför tar man bort dom. Min vet är överens med mig om att sporrarna ska bort.
    ja de har jag åxå för mig.. o ja kan inte förstå att hon inte tog bort dom när han föddes.. men hon sa de när vi fick han att han har sporrar bak..
  • Flingan86
    MajaLinnéa skrev 2007-10-22 13:36:02 följande:
    Hmm.. nu är jag lite irriterad. Då kunde man ju tagit bort dom så både hunden och jag hade sluppit problem... Får nog ringa en annan veterinär och höra om han/hon kan ta bort dom.
    ja visst kan ni ta bort dom.. dom gör dig ju bara illa på dom o då ångrar man att man intetog bort dom.. de kommer kosta 2500-3000 för oss att ta bort på våran, vi har bokat tid nu.
  • frulan

Miss HoneyBunny
    Vi fick oxå betala själva trots att den egentligen skulle varit bortklippt.

• MissTag

Det finns en del uppfödare som tycker att det är obehagligt att göra ingreppet men då tycker jag att man se till att hitta någon som kan göra det. Det är mycket humanare för valparna att få dom borttagna snabbt och relativt smärtfritt, gentemot operation, sövning, stygn och tratt i två veckor + eventuell risk för infektion. Dessutom kan det bildas brosk mellan sporren och benet och då blir operationen mer komplicerad.

Svar på tråden ta bort sporrar?