ta bort sporrar?
Är de nån som opererat bort sporrar på sin vovve!? alltså sporrarna som dom kan få på bakbenen?
Undrar lite hur mycke de kostar osv..
Är de nån som opererat bort sporrar på sin vovve!? alltså sporrarna som dom kan få på bakbenen?
Undrar lite hur mycke de kostar osv..
Min hund har också sporrar på baktassarna/benen. Vår veterinär sa absolut till oss att det var samma regler för sporrar som för svansar och öron. Får ICKE tas bort /kuperas om det inte finns medicinska skäl för det. Det är alltså samma regler för sporrarna som för svansen.
Hon påpekade också att vissa veterinärer inte är så hårda med detta, men att de då har fel.
Vår 12 veckors valp har dubbla (!) sporrar på båda bakbenen (alltså totalt fyra stycken...), ska ta bort dom imorgon. När ni talar om att det har kostat ca 1500kr är det för sporren på ett ben eller båda benen?
Nu ligger jag förmodligen inte så populärt till hos uppfödaren för jag fick veta nu att dom skulle tagits bort när han var nyfödd. Därför kontaktade jag henne för att jag tycker vi kan dela på kostnaden, men hon har inte svarat. Får förmodligen stå för kalaset själv...
Konstigt då jag har haft några olika veterinärer till vår hund och alla har sagt samma sak..
Min rottis har kvar sina baksporrar vilket jag blev irriterad över då det är mkt bättre att ta bort dom när dom är två-tre dagar gamla. Nu ska vi ta bort dom i samband med höftledsröntgen när det är dags. Hundar kan göra illa sig på sina baksporrar och därför tar man bort dom. Min vet är överens med mig om att sporrarna ska bort.
Idag var vi och tog bort baksporrarna på vår hund. (1800:- kostade det om nån vill veta!).
Veterinären sa aldrig nåt om att man inte skulle göra det. I vårt fall var det verkligen nödvändigt, då vår hund hade dubbla sporrar på båda bakbenen. Vilket även medförde 2 extra klor på varje bakben.Nu går han runt här hemma med tratt och det gillar han inge vidare. Om ca 10-12 dagar ska vi ta bort stygnen. Skönt att det äntligen är gjort.
Nu återstår dock lite tjafs med uppfödaren. Jag vill att vi ska dela kostnaden, eftersom hon egentligen borde gjort det här när han var nyfödd och för att vi betalade fullt pris för honom. Visst kunde vi kanske ha prutat när vi köpte honom, men då visste jag inte att sporrar brukar tas bort och hon informerade inte! Hon har inte hört av sig efter att jag lämnat sista meddelandet, och hon lär nog inte göra det heller.
Hur har ni andra gått tillväga? har ni stått för kostnaden själva eller har ni samarbetat med uppfödaren?
Miss HoneyBunny
Vi fick oxå betala själva trots att den egentligen skulle varit bortklippt.
Det finns en del uppfödare som tycker att det är obehagligt att göra ingreppet men då tycker jag att man se till att hitta någon som kan göra det. Det är mycket humanare för valparna att få dom borttagna snabbt och relativt smärtfritt, gentemot operation, sövning, stygn och tratt i två veckor + eventuell risk för infektion. Dessutom kan det bildas brosk mellan sporren och benet och då blir operationen mer komplicerad.