• NeA 84

ge mig tips och recept på vardagsmat för hela familjen

vi har blivit så inrutade på köttfärsås och falukorv, makaroner och ris. ja, de vanliga ni vet.
    nu vill jag förnya lite. funderar på att göra en "matsedel" för en hel vecka åt gången.

så nu behöver jag massor med tips och recept på snabblagad, billig och framförallt god mat! vardagsmat med kanske det lilla extra som piffar upp....

jag är eg utbildad kock. men restaurang maten går liksom inte hem speciellt bra hos barnen. verkar som ju mer lättlagat, desto godare.... nästan iaf(hos barnen).
    fantasin tryter nått fruktansvärt just nuFundersam

så snälla.....överös mig med massor med tips!! allt mottages tacksamtFlört

Adam 020715 Gabriel 051130
  • Svar på tråden ge mig tips och recept på vardagsmat för hela familjen
  • lövet2
    Köttfärsbiffar, sky, kokt potatis
    4 hg nötfärs
    3/4 dl veteströ
    2 tsk salt
    lökpulver, svart- och vitpeppar
    1 tsk potatismjöl
    2 dl mjölk
    Låt blandningen svälla i en kvart innan köttfärsen blandas i. Stek biffarna och ös ur stekpannan med 1 dl vatten efter varje stekomgång. Låt biffarna puttra i skyn 20 minuter och häll i en skvätt grädde före servering.
    Rösta på det värsta huset! familjeliv.se/Forum-5-178/m26106548.html
  • lövet2
    Crëpes med köttfärssås
    4 dl vetemjöl (och kanske 1 msk grahamsmjöl)
    1/2 tsk salt
    Lagom mycket mjölk
    4 ägg
    Stek pannkakorna, lägg i köttfärssås i varje och rulla ihop. Har du kalla rester av köttfärssås, så värm alltihop i mikron bara.
  • lövet2
    Köttfärsröra med ris
    Stek köttfärsen och krydda med de kryddor som uppskattas mest. Häll i tillräckligt med vatten för att köttfärsen ska bli blöt. Servera med kokt ris och en sallad på apelsinbitar och isbergssallad. Mina barn kryddar gärna med pizzakrydda också.
  • lövet2
    Makaronplättar
    Koka 100 g makaroner (vanliga u-formade, inte snabbmakaroner) och spola med kallvatten. Medan de rinner av bryner du snabbt 5-6 skivor rökt skinka klippt i småbitar.
    Knäck 4 ägg. Rör sönder med gaffel. 1 tsk salt och lite vitpeppar. Blanda i makaronerna (se till att inget vatten är kvar, för annars smakar det omelett) och den rökta skinkan.
    Stek på hög värme som tunna pannkakor. Stek 2 åt gången så de inte är för stora, för då går de inte att vända.

Som variation kan du ha i paprika- och tomatbitar i stället för skinka.
  • NeA 84

tackar lövet2. recepten sparade!

• NeA 84

nån mer med tips kanske??

• annca

Fiskgratänger?
    Kan ju varieras på otaliga sätt...
    Med tomat och pizzakrydda, med ostsås och räkor, med citronsås och sparris, mend hollandaissås och musslor etc.

Crepes?

Lasange?
    Kan varieras med vegetarisk fyllning, köttfärs, tonfisk, lax...

Falukorv i ugn, med lök och äpple.

Pasta carbonara?

Gratinerad blomkål, med skink-och ostsås och kokt potatis?

Korv stroganoff?

Köttbullar i tomatsås, med färsk pasta till?

Fiskbullsgratäng?

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Mamsingen

Chipsgryta

Stek köttfärs med tacokrydda (eller vad man vill)
    Lägg i chips i botten av en gratängform/gryta (höga kanter)
    (Grillchips, eller nån sorts taco/barbequechips är bäst) beror på hur starkt man vill ha.
    Sen varvar du köttfärs & chips hela vägen. Krossa chipsen ibland så du får både stora & små bitar.
    Högst upp lägger du köttfärs & riven ost.
    In i ugnen 10-15 minuter så osten smälter & chipsen blir mjuka.

Serveras med sallad & gräddfil.

• Mamsingen

Pizzakassler

Ingredienser
    4 port
    500 g benfri kassler
    1?2 färska lökar
    2 1/2 dl Kelda italiensk
    tomatsås
    2 tsk oregano
    2 dl Arla Köket riven ost mager
    Gör så här
    Sätt ugnen på 225°. Skär kasslern i skivor. Lägg dem på ett ugnssäkert fat. Skär löken i tunna skivor och lägg ovanpå kasslern. Ringla över såsen. Strö över oregano och ost. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Servera med kokt färskpotatis. Tips! Variera med rökt skinka eller kalkon.

• Mamsingen

Tacosoppa

Fräs köttfärs. Häll i en kryddpåse per 500 gram kött. Fräs ihop detta(inget vatten.) Häll över köttfärsen i en kastrull. På med en glasburk tacosås (valfri starkhetsgrad!) en burk krossade tomater och lika mycket vatten som tomater. Låt koka ihop. (har ni mer än 500 gram kött, så ta så det blir "bra" soppkonstistens! Men glöm inte mer tacosås då!)

Till detta har vi "vanliga" taco-tillbehör. Riven ost, avokado, crème fraice, sallad, paprika, majs och Go greens bönsalsa(den är toppen!)

Så i skålen med soppa, blandar man i vad man vill ha av ovannämda! Vi brukar ha lite bröd till med! Slabbigt, men gott =)

Svar på tråden ge mig tips och recept på vardagsmat för hela familjen