• NeA 84

ge mig tips och recept på vardagsmat för hela familjen

vi har blivit så inrutade på köttfärsås och falukorv, makaroner och ris. ja, de vanliga ni vet.
    nu vill jag förnya lite. funderar på att göra en "matsedel" för en hel vecka åt gången.

så nu behöver jag massor med tips och recept på snabblagad, billig och framförallt god mat! vardagsmat med kanske det lilla extra som piffar upp....

jag är eg utbildad kock. men restaurang maten går liksom inte hem speciellt bra hos barnen. verkar som ju mer lättlagat, desto godare.... nästan iaf(hos barnen).
    fantasin tryter nått fruktansvärt just nuFundersam

så snälla.....överös mig med massor med tips!! allt mottages tacksamtFlört

Adam 020715 Gabriel 051130
  • Svar på tråden ge mig tips och recept på vardagsmat för hela familjen
  • lövet2
    Köttfärsbiffar, sky, kokt potatis
    4 hg nötfärs
    3/4 dl veteströ
    2 tsk salt
    lökpulver, svart- och vitpeppar
    1 tsk potatismjöl
    2 dl mjölk
    Låt blandningen svälla i en kvart innan köttfärsen blandas i. Stek biffarna och ös ur stekpannan med 1 dl vatten efter varje stekomgång. Låt biffarna puttra i skyn 20 minuter och häll i en skvätt grädde före servering.
    Rösta på det värsta huset! familjeliv.se/Forum-5-178/m26106548.html
  • lövet2
    Crëpes med köttfärssås
    4 dl vetemjöl (och kanske 1 msk grahamsmjöl)
    1/2 tsk salt
    Lagom mycket mjölk
    4 ägg
    Stek pannkakorna, lägg i köttfärssås i varje och rulla ihop. Har du kalla rester av köttfärssås, så värm alltihop i mikron bara.
  • lövet2
    Köttfärsröra med ris
    Stek köttfärsen och krydda med de kryddor som uppskattas mest. Häll i tillräckligt med vatten för att köttfärsen ska bli blöt. Servera med kokt ris och en sallad på apelsinbitar och isbergssallad. Mina barn kryddar gärna med pizzakrydda också.
  • lövet2
    Makaronplättar