• Mussla­n
    Äldre 22 Oct 09:07
    13824 visningar
    22 svar
    -2
    22
    13824

    Byta till sambons efternamn trots att man inte är gift?

    Jag undrar om man kan byta till sin sambos efternamn utan att gifta sig? Min sambo har ett ovalnigt efternamn som bara han och 4-5 av hans släktingar bär. Både han och jag och samtliga av dessa släktingar skulle vilja att jag också hette så. (Våra ev. framtida barn kommer också heta så) Men vi vill p.g.a. en rad olika orsaker inte gifta oss. Kan man ändå få byta efternamn, tror ni? Jag vet att det är PRV (Patent och Registreringsverket) som man vänder sig till. Jag ville bara kolla lite här om någon annan gjort samma sak??

  • Svar på tråden Byta till sambons efternamn trots att man inte är gift?
  • Susann­e1981
    Äldre 23 Oct 13:37
    #12

    Kisen det tyckte jag var lite elakt, att lägga ut en handläggares direktnummer så här på internet och uppmana att ringa henne. Handläggare på SKV har schemalagd tid att sitta i telefon i jourer och skatteupplysning att ge ut någons direktnummer så hon kan få massa samtal utöver detta tycke rjag är orättvist. En sådan här fråga kan folkbokföringens upplysning svara på, det behöver man inte namnge en handläggare för. Detta är i allafall minåsikt!!

  • Äldre 23 Oct 14:17
    #13

    Jag fick hennes nummer när jag ringde till skatteverket just för att hon kunde det jag frågade efter. De sa att jag skulle ringa till henne.
    Men tycker du det är fel så anmäl mitt inlägg så det tas bort.
    Jag ville bara hjälpa TS.
    Var ej min mening att reta någon.

  • Äldre 23 Oct 14:24
    #14
    +1

    Men TS - om ni nu lever ihop, har barn tillsammans och vill ha samma efternamn så känns det ju som att den logiska lösningen är att ni gifter er?
    Ni behöver ju inte ha ett stort kyrkbröllop men efterföljande baluns utan det räcker ju att ni har två vittnen och en tid hos vigselförättare.

    Det finns ju äktenskapsförord man kan skriva om man känner sig osäker...
    Sen har ni båda och barnen en säkrare grund att stå på ifall något tex skulle hända en av er. Såg att ni hade "en rad olika orsaker att inte gifta er"...
    Men jag förstår ärligt talat inte varför det skulle vara något problem?


    I reject you reality and substitute my own.
  • Susann­e1981
    Äldre 23 Oct 14:39
    #15

    Kisen, nej jag förstår vad du menar. Och jag tänker i nte anmäla ditt inlägg, vet inte om det är ett fel eller inte. Kände bara att det känns fel att ge ett direktnummer till en enskild handlägare på internet.

  • Äldre 23 Oct 15:20
    #16

    Nej, man får inte lägga ut andras telefonnummer. Står i forumsreglerna.

    4. Person och kontaktuppgifter
    Det är olagligt att uppge namn, adress eller telefonnummer till andra personer. Du kan ange dina egna, men du gör detta helt på egen risk.

  • Mussla­n
    Äldre 23 Oct 17:19
    #17
    -1

    Ärligt talat! Här skriver man en liten fråga och vill ha lite respons på vad andra tror om ämnet. Och visst, jag har fått en hel del tips och råd! Tack så jättemycket alla ni som bidragit! Men jag har även fått många svar av typen "Jag fattar ärligt talat inte hur du tänker"...

    Varför gör man sig besvär att svara i en tråd om man bara tänker ifrågasätta TS?

    Jag vet självklart att enklaste sättet att få hans namn är att gifta sig. Men det FINNS faktiskt skäl till att vi inte vill det. Jag kan inte skriva om de skälen här, det skulle ta timtal och det är ganska ointressant och hör inte hit. Min fråga gällde bara namnändring, inte "giftermål eller inte giftermål", jag behöver inte hjälp med att avgöra om vi ska gifta oss eller inte.

    Jag har kontaktat PRV och de säger att det borde vara okej med detta namnbytet. Jag ska skicka in ansökan samt medgivanden imorgon, samt betala avgiften. Sedan får vi se hur det går.

    Tack för hjälpen allihopa!!

  • Äldre 24 Oct 13:25
    #18
    +2
    Musslan skrev 2007-10-23 17:19:41 följande:
    Ärligt talat! Här skriver man en liten fråga och vill ha lite respons på vad andra tror om ämnet. Och visst, jag har fått en hel del tips och råd! Tack så jättemycket alla ni som bidragit! Men jag har även fått många svar av typen "Jag fattar ärligt talat inte hur du tänker"... Varför gör man sig besvär att svara i en tråd om man bara tänker ifrågasätta TS?Jag vet självklart att enklaste sättet att få hans namn är att gifta sig. Men det FINNS faktiskt skäl till att vi inte vill det. Jag kan inte skriva om de skälen här, det skulle ta timtal och det är ganska ointressant och hör inte hit. Min fråga gällde bara namnändring, inte "giftermål eller inte giftermål", jag behöver inte hjälp med att avgöra om vi ska gifta oss eller inte.Jag har kontaktat PRV och de säger att det borde vara okej med detta namnbytet. Jag ska skicka in ansökan samt medgivanden imorgon, samt betala avgiften. Sedan får vi se hur det går.Tack för hjälpen allihopa!!
    Om jag ställde frågan "Hur bär jag mig åt för att klia mig på ryggen med näsan?" så skulle jag inte förvänta mig annat än att folk i sin tur undrar "Men, varför inte använda handen?"...
    Och eftersom jag inte kan komma på ett enda skäl i världen att inte gifta mig med den jag planerar att leva med och skaffa barn med så undrar jag ju såklart vilka dessa skäl skulle vara.
    Hoppas allt ordnar sig med namnbytet!
    I reject you reality and substitute my own.
  • Gabrie­lla S
    Äldre 24 Oct 13:28
    #19
    +2
    LeWi skrev 2007-10-24 13:25:22 följande:
    Om jag ställde frågan "Hur bär jag mig åt för att klia mig på ryggen med näsan?" så skulle jag inte förvänta mig annat än att folk i sin tur undrar "Men, varför inte använda handen?"...Och eftersom jag inte kan komma på ett enda skäl i världen att inte gifta mig med den jag planerar att leva med och skaffa barn med så undrar jag ju såklart vilka dessa skäl skulle vara. Hoppas allt ordnar sig med namnbytet!
    Ungefär så, ja..! Jag tycker att folk har så mycket konstigt och dumt för sig nuförtiden...
  • ming
    Äldre 24 Oct 13:33
    #20

    Kan ni inte registrera partnerskap istället för att gifta er då, och samtidigt byta efternamn?
    Jag trooor att det är samma sak, juridiskt, som när man gifter sig.

  • KramMi­ssmia
    Äldre 25 Oct 16:45
    #21
    -1

    Åh, att folk orkar lägga sig i! Om hon vill byta efternamn är det klart hon ska kunna göra det utan att gifta sig eller så. Låt folk göra som de vill.

  • Äldre 8 Sep 12:38
    #21

    Jo man får lov att ta sin sambos efternamn. Men alla i släckten som när namnet ska godkänna att du får lov att ta de efternamne. PRV har info om hur du får tillväga på deras hemsida. De kostar 3000 kr att ansöka om efteramnabyte. De ska vara betalt innan som behandlar din ansökan.

  • Wed 25 Jan 2023 19:26
    #22
    -2

    Hej! Jag och min sambo är i EXAKT SAMMA situatio!!! jag vill byta till hans efternamn, det är totalt han och 5st personer som bär hans efternamn. samtliga som bär efternamnet har godkänt att jag får förvärva hans efternamn. trots det så får vi avslag från Skatteverket. Vi ska alltså tvingar gifta oss, som vi verkligen inte ville sen skilja oss. Smidigt i Sverige 2023..

    hur har det gått för dig??? Jag såg att du varit i kontakt med PRV. har du kommit någon vart? 

Svar på tråden Byta till sambons efternamn trots att man inte är gift?