• pellen94

Lärare med höstlov - dagisrätt?

Hej!

Min man är lärare och har höstlov vecka 44. Har man rätt att lämna barnet några timmar på dagis då, eller mister man den när ena föräldern har ferie?
    Anledningen till att jag frågar är att mannen tänkt riva en vägg ihop med min pappa och då är det ju lite vanskligt att ha en livlig 16-månaders springandes. Det är väl bara fråga om ett par timmar i en-tre dagar, för torsdagen och fredagen tänkte jag ta ledigt och vara med dottern samt hjälpa till med inredandet efter rivningen.
    Jag förstår om man inte har rätt till dagis, men samtidigt vore det nog roligast för dottern om hon fick vara där i några timmar.
    /pellen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-24 20:42:22:
    Vi har inte rätt till barnosorg denna vecka och har fått hjälp på annat sätt, så jag behöver inga fler inlägg i denna tråd - tack!

• Svar på tråden Lärare med höstlov - dagisrätt?
  • Nenne 71

Ni har inte rätt till dagis då någon förälder är ledig. Men ni kan ju prata med dagis och höra om det är okej för dom iallafall.

• lillasnurre

är det så verkligen? Har man alltså inte rätt att ha barnet på förskolan under semestern?

Nenne 71 skrev 2007-10-22 14:52:53 följande:
    Ni har inte rätt till dagis då någon förälder är ledig. Men ni kan ju prata med dagis och höra om det är okej för dom iallafall.
  • Nenne 71

lillasnurre; Varför skulle man ha rätt till dagis vid semester?

• Husali

Varför skulle man ens VILJA ha sina barn på dagis under semestern.

Konstigt att någon blir förvånad över en sån sak.

• myskatt
    lillasnurre skrev 2007-10-22 14:54:38 följande:
    är det så verkligen? Har man alltså inte rätt att ha barnet på förskolan under semestern?
    Grundregeln är så ja, att det är föräldrarnas arbetstid som gäller. Sen finns det mer generösa fsk som tillåter att barnen är där heltid året runt vad föräldrarna än gör under tiden.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Thaleia
    myskatt skrev 2007-10-22 15:13:04 följande:
    Grundregeln är så ja, att det är föräldrarnas arbetstid som gäller. Sen finns det mer generösa fsk som tillåter att barnen är där heltid året runt vad föräldrarna än gör under tiden.
    Mer än generösa förskolor så handlar det nog om att olika kommuner har olika regler. I vår kommun har barnet rätt att vara på förskolan oavsett vad föräldern gör.
  • Husali

Det låter ju helmärkligt... Är väl ite därför man sätter liven till världen.

Och det är ju e fullständigt onödig kostnad för kommunen, när dom inte behöver ha så egentligen.

• ariel77

Jobbar själv på förskola och vi personal brukar själva försök ta lite ledigt på just loven för att vara lediga med våra egna barn.

Med tanke på personalen, ledighet,planering av verksamhet osv är det ju bra om de barn som är lediga är just lediga.

• Thaleia
    Husali skrev 2007-10-22 15:25:17 följande:
    Det låter ju helmärkligt... Är väl ite därför man sätter liven till världen.
    Vad menar du? att föräldrar som har barnet på förskolan en dag när dom själva är lediga inte gillar sina barn?
Svar på tråden Lärare med höstlov - dagisrätt?