• pellen94

Lärare med höstlov - dagisrätt?

Hej!

Min man är lärare och har höstlov vecka 44. Har man rätt att lämna barnet några timmar på dagis då, eller mister man den när ena föräldern har ferie?
    Anledningen till att jag frågar är att mannen tänkt riva en vägg ihop med min pappa och då är det ju lite vanskligt att ha en livlig 16-månaders springandes. Det är väl bara fråga om ett par timmar i en-tre dagar, för torsdagen och fredagen tänkte jag ta ledigt och vara med dottern samt hjälpa till med inredandet efter rivningen.
    Jag förstår om man inte har rätt till dagis, men samtidigt vore det nog roligast för dottern om hon fick vara där i några timmar.
    /pellen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-24 20:42:22:
    Vi har inte rätt till barnosorg denna vecka och har fått hjälp på annat sätt, så jag behöver inga fler inlägg i denna tråd - tack!

• Svar på tråden Lärare med höstlov - dagisrätt?
  • digimax

Du betalar inte för antalet timmar längre,du betalar för din plats så oavsett hur länge/många timmar du utnyttjar dagis så är taxan densamma

stjernan skrev 2007-10-24 09:58:31 följande:
    Har man inte betalat för att barnet ska vara på dagis ett vissa antal timmar? Då har man väl rätt till det oavsett vilken vecka på året det är och vilket yrke föräldrarna har. Om det är en privat förskola kanske de kan ha sina egna regler för detta, men kommunala förskolor har ingen rätt att säga att man inte fpår ha barnet där om man är höstlovsledig, tar ut komp-ledigt eller vad det nu kan vara. T.o.m under semstertider på sommaren är kommunen skyldig att erbjuda omsorg, men då kanske på annan förskola.För lärares lov-ledigheter kan faktiskt jämföras med att man tar ut komp om man jobbat övertid. Loven är ju en KOMPensation för att man jobbar 45 timmar/vecka. Loven är INTE semester.
  • Såphia
    stjernan skrev 2007-10-23 16:50:39 följande:
    Konstigt att det är så! Jag är ganska övertygad om att facket skulle emotsäga sig detta. Vad gäller föräldrapenning när man är lärare så kan man ju "jobba" på jullovet dvs avbryta sin föräldraledighet och ta ut lön, för att man i lagens mening "jobbar" fast man inte egentligen gör det. Det är ju så lärarjobbet är upplagt. Samma borde gälla för detta med dagis då man har lov.
    Sitter själv i styrelsen för ett fackförbund och vi har ingenting med att göra, hur kommuner sätter sina regler ang. förskoletider. Varför skulle facket ha det?
    Har man inte betalat för att barnet ska vara på dagis ett vissa antal timmar? Då har man väl rätt till det oavsett vilken vecka på året det är och vilket yrke föräldrarna har. Om det är en privat förskola kanske de kan ha sina egna regler för detta, men kommunala förskolor har ingen rätt att säga att man inte fpår ha barnet där om man är höstlovsledig, tar ut komp-ledigt eller vad det nu kan vara. T.o.m under semstertider på sommaren är kommunen skyldig att erbjuda omsorg, men då kanske på annan förskola.För lärares lov-ledigheter kan faktiskt jämföras med att man tar ut komp om man jobbat övertid. Loven är ju en KOMPensation för att man jobbar 45 timmar/vecka. Loven är INTE semester.
    Avgiften man betalar för sin förskoleplats är bara en liten, liten del av den faktiska kostnaden. Man kan alltså inte säga att man "betalt för tiden".
  • Kallemero79

Jobbar på förskola och vi kör med lediga föräldrar=lediga barn (med vissa undantag ex. läkar/tandläkar besök, begravning...) Sedan kan vi i samråd komma överrens att barnet ska vara hos oss någon dag (om ex föräldern har semester 1 v) Men alltid i samråd med oss personal, då brukar vi fixa det mesta!

Alvin-mammas älskling!
  • Ellieott

gäller det samma om man är sjukskriven? en släkting till mig är det och har således varit hemma i över ett halvår men barnen går då på förskola och fritids...

• Cahjo
    Vi betalar maxtaxa men har bara äldste sonen på dagis i ca 26 timmar per vecka. Skulle aldrig falla mig in att utnyttja max antal timmar "bara för att jag betalt för det"! Vi försöker ha honom så lite som möjligt på dagis för vi vill träffa våra barn. När de sedan går i skolan och ska umgås med kompisar så får man mer tid över....de är inte små så länge.

Även om lärarens lov inte är semester så vill man väl umgås med sina barn annat än bara på semestern? Helgerna då? Min man jobbar över ibland om tar kompledigt ibland, men denna ledighet tar han ut för att han vill träffa sina barn! Inte ha dem på dagis för att göra annat! Vi har också rivit en vägg, inte lätt med en 2½ åring och 1 åring, men de fick hjälpa till att ta loss listerna. Sedan passade farmor dem (lördag och söndag) så vi han såga bort väggen och städa upp.

Finns det verkligen inget annat alternativ än dagis? TS såga upp väggen när du är ledig. Då kan du umgås med barnet och de andra kan arbeta i fred. Dagis är ju som barnens "jobb". De kan också tycka att det är skönt med ledighet från "jobbet". Om inte annat så skulle de nog tycka det vore kul att umgås med mormor, farmor eller annan släkting medan ni jobbar med väggen.

Lycka till med rivandet.
  • Cahjo

Ska kanske tillägga att jag pluggar heltid, hälften på distans och hälften på lärcentrat, därav dagistiden. Hade jag kunnat minska den ytterligare hade jag självklart gjort det.

• Cahjo
    Ellieott skrev 2007-10-24 10:25:51 följande:
    gäller det samma om man är sjukskriven? en släkting till mig är det och har således varit hemma i över ett halvår men barnen går då på förskola och fritids...
    Sjukskrivning är en annan sak. Då är du inte hemma och "roar dig/latar dig" för att du inte orkar ta hand om barnen utan har andra i dina ögon "viktigare" saker än att ta hand om dina egna barn. Är du sjuk så kanske du inte KAN ta hand om barnen. Är du ledig KAn du ta hand om dem.
  • Cahjo

Många inlägg blev det....och nu kom ett till

• pellen94
    Cahjo skrev 2007-10-24 10:40:53 följande:
    Vi har också rivit en vägg, inte lätt med en 2½ åring och 1 åring, men de fick hjälpa till att ta loss listerna. Sedan passade farmor dem (lördag och söndag) så vi han såga bort väggen och städa upp.Finns det verkligen inget annat alternativ än dagis? TS såga upp väggen när du är ledig. Då kan du umgås med barnet och de andra kan arbeta i fred. Dagis är ju som barnens "jobb". De kan också tycka att det är skönt med ledighet från "jobbet". Om inte annat så skulle de nog tycka det vore kul att umgås med mormor, farmor eller annan släkting medan ni jobbar med väggen.Lycka till med rivandet.
    Om du hade läst alla mina inlägg hade du inte behövt skriva ovanstående. Jag har ju tidigare lagt fram alla lösningar och sagt att eftersom vi inte kan lämna dottern på dagis så kommer vi att lösa det på annat sätt. Vi kan inte vänta med v'ggen till torsdagen, utan de ska börka på måndagen. Vi löser detta, så du behöver inte oroa dig.
    Jag borde nog stänga denna tråd nu...
    Tack dock för allas engagemang och råd etc. Jag har inte tänkt tjafsa mer med dagis utan har frågat dem vad som gäller och fått svar. Helt okej med mig!
  • Sasson
    dubbelmamma skrev 2007-10-23 22:43:55 följande:
    Varför skulle det vara bättre att ha annan barnvakt än att barnet är på dagis? På dagis har de ju alla kompisar och pedagogerna och rutinerna.Vi har haft våra på dagis när vi t ex haft två dagar då vi fixat alla julklappar etc. Hur kul är det att åka runt i ett stressigt köpcentrum jämfört med att vara på dagis och göra allt kul där. Skulle inte ens komma på tanken att fråga om vi "får" eller inte. Skulle vi inte få??
    Nej det får ni inte. Är ni lediga har ni inte rätt till barnomsorg. Att fixa julklappar är ju knappast något som staten är skyldiga att fixa barnomsorg för. Varför skulle vi andra skattebetalare betala för det?
  • Cahjo

Dubbelmamman:

HA, ha....skulle jag fixa julklappar själv och ha min barn på dagis? Stackars barn. Det är väl självklart att man vill umgås med barnen!?! Varför vill man ha barn annars?

Julklapparna får man planera lite bättre, vi börjar köpe dem redan i oktober så blir det inte allt på en gång, och inslagningen fixar butiken (de tidigaste inköpta slår jag in själv när barnen sover eller så får de hjälpa till).

• Husali

Het debatt.

Tycker bara att det är märkligt vad många anser och tror att förskolan är till för.

Och standard: Men barnen har det så bra där, med alla kompisar...

Nä.

• Speldosan

Är du som förälder ledig, eller har semester har du inte rätt till barnomsorg om det inte är specialfall.

• Husali

diskussion lät bättre.Glad

Var bara det.

Svar på tråden Lärare med höstlov - dagisrätt?