stjernan skrev 2007-10-24 09:58:31 följande:
Har man inte betalat för att barnet ska vara på dagis ett vissa antal timmar? Då har man väl rätt till det oavsett vilken vecka på året det är och vilket yrke föräldrarna har. Om det är en privat förskola kanske de kan ha sina egna regler för detta, men kommunala förskolor har ingen rätt att säga att man inte fpår ha barnet där om man är höstlovsledig, tar ut komp-ledigt eller vad det nu kan vara. T.o.m under semstertider på sommaren är kommunen skyldig att erbjuda omsorg, men då kanske på annan förskola.För lärares lov-ledigheter kan faktiskt jämföras med att man tar ut komp om man jobbat övertid. Loven är ju en KOMPensation för att man jobbar 45 timmar/vecka. Loven är INTE semester.
Vi betalar maxtaxa men har bara äldste sonen på dagis i ca 26 timmar per vecka. Skulle aldrig falla mig in att utnyttja max antal timmar "bara för att jag betalt för det"! Vi försöker ha honom så lite som möjligt på dagis för vi vill träffa våra barn. När de sedan går i skolan och ska umgås med kompisar så får man mer tid över....de är inte små så länge.
Även om lärarens lov inte är semester så vill man väl umgås med sina barn annat än bara på semestern? Helgerna då? Min man jobbar över ibland om tar kompledigt ibland, men denna ledighet tar han ut för att han vill träffa sina barn! Inte ha dem på dagis för att göra annat! Vi har också rivit en vägg, inte lätt med en 2½ åring och 1 åring, men de fick hjälpa till att ta loss listerna. Sedan passade farmor dem (lördag och söndag) så vi han såga bort väggen och städa upp.
Finns det verkligen inget annat alternativ än dagis? TS såga upp väggen när du är ledig. Då kan du umgås med barnet och de andra kan arbeta i fred. Dagis är ju som barnens "jobb". De kan också tycka att det är skönt med ledighet från "jobbet". Om inte annat så skulle de nog tycka det vore kul att umgås med mormor, farmor eller annan släkting medan ni jobbar med väggen.
Lycka till med rivandet.