• pellen94

Lärare med höstlov - dagisrätt?

Hej!

Min man är lärare och har höstlov vecka 44. Har man rätt att lämna barnet några timmar på dagis då, eller mister man den när ena föräldern har ferie?
    Anledningen till att jag frågar är att mannen tänkt riva en vägg ihop med min pappa och då är det ju lite vanskligt att ha en livlig 16-månaders springandes. Det är väl bara fråga om ett par timmar i en-tre dagar, för torsdagen och fredagen tänkte jag ta ledigt och vara med dottern samt hjälpa till med inredandet efter rivningen.
    Jag förstår om man inte har rätt till dagis, men samtidigt vore det nog roligast för dottern om hon fick vara där i några timmar.
    /pellen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-24 20:42:22:
    Vi har inte rätt till barnosorg denna vecka och har fått hjälp på annat sätt, så jag behöver inga fler inlägg i denna tråd - tack!

• Svar på tråden Lärare med höstlov - dagisrätt?
  • levandecharader

Arbetar själv på förskola och hos oss kan man lämna barnen när en eller båda föräldrarna är lediga.

Det finns ju faktiskt saker som föräldrar behöver göra ibland som är olämpligt att ha med barnen på tex som ts man. Det betyder ju inte att man inte vill vara med sina barn, det var ju inte det frågan handlade om.

Fråga på din förskola eller ring barnomsorgsansvariga på kommunen och fråga för säkerhets skull.

• Tant Green

Vi bor i en sån kommun där barnen får vara på dagis oavsett vad man gör och det tycker jag är tur eftersom min man ska vara ledig från jobbet en fredag för att åka och fiska över helgen, och annars hade jag också behövt ta semester då. Anledningen till att han åker och fiskar är inte att han inte vill vara med sitt barn (hade han inte velat det så hade han ju lika gärna kunnat vara på jobbet) utan att han gillar att fiska och tycker det är värt att ta en semesterdag för att göra det.

• vetekatten

Hållar med ariel77, klart att barnen ska vara lediga om en förälder är ledig. Är man i behov av barnvakt får man väl fixa det på annat sätt. Fundersam
    Förskolepersonalen vill ju också få en chans till att ta semester. Man blir inte så glad om det är fullbelamrat med barn vars föräldrar är lediga och man själv inte kan ta ut semester eller komp.

Mamma till fyra
  • Husali

Vetekatten: Håller med helt.

Menar naturligtvis inte att man inte tycker om sina barn för att man behöver en ledig dag eller liknande. Det var ju bara larvigt att komma slängandes med.
    Men jag anser inte att förskolan finns av den anledningen. Visst kan man mötas, och diskutera, komma fram till vad som fungerar för just det enskilda barnet/familjen. Men att rakt av säga att barnen får vara där när mamma eller pappa är ledig anser jag vara konstigt.

Och slöseri med resurser.

• Thaleia
    Husali skrev 2007-10-22 19:07:55 följande:
    Menar naturligtvis inte att man inte tycker om sina barn för att man behöver en ledig dag eller liknande. .
    I FL-världen är det ju tyvärr så att är det tyvärr så att många sätter likhetstecken mellan att ha sitt barn på förskolan en dag när man är ledig och att inte gilla sina barn. Som om allt vore svart eller vitt.

Sjävklart tycker jag inte att det känns rätt om en förälder tar ut semester i flera veckor och har barnet på förskolan då. Men är man ledig någon enstaka dag så tycker jag det är ok att ha barnet på förskolan i några timmar om man behöver det. Förutsatt att det är tillåtet i kommunen.
    Och som förskollärare är det skönt att slippa leka polis.
  • Husali

Men jag anser ändå att det är bättre att ordna barnvakt på annat sätt, än att ha barnet på dagis.

Men som sagt, att ni inte skulle tycka om era barn tror jag inte riktigt på! Så det var inte alls så jag menade.Skrattande

• pellen94

Oj vad många svar och många känslor!
    Jag får se hur jag gör och om jag frågar dem eller inte. De är så himla gulliga och vi trivs ju så bra, så jag vill inte hamna i dålig dager hos dem.
    Vår främste barnvakt är dotterns morfar och han ska ju hjälpa till med väggrivandet. Hennes morbror har sagt att han ev. kan hjälpa till med väggen och är de tre pers så kan säkert någon av dem ha koll på Evelina. Vi har kollat med hennes farfar också, men då måste vi köra henne 7 mil bort och sedan hämta henne där, så det blir 28 mil på en dag. Vi har en kompis också, som kanske kan hjälpa till några timmar, men hon är höggravid och har en egen liten son att ha koll på, så jag vet inte om jag kan belasta henne så. Evelina och hennes son leker dock väldigt bra tillsammans, så hon skulle nog tycka att det vore kul.

• pellen94

Kanske ska kolla med hennes faster också, hon vill nog inte riva vägg, men gärna passa Evelina Att jag inte tänkte på det innan! Hon pluggar ju förstås, men kanske inte behöver göra det hela tiden.
    Men det var ju inte bara det där med att de ska få jobba ifred, utan jag vet juu hur kul Evelina tycker att det är på dagis. Hon springer in i lekrummet, gärna utan att klä av sig, och så kommer hon tillbaka och vinkar och säger "hej då" (ja, nåt i den stilen i alla fall ), när jag lämnar henne på morgnarna. Vore trist om hon missar en vecka bara för att hennes pappa är ledig.

• Zeraphia

Denna vecka flyttar vi och sambon har tagit ut två semesterdagar i slutet av veckan. Vi har bett om att få ha sonen extra på dagis (han går numera bara 15 timmar i veckan eftersom jag är föräldraledig med lillebror). Han får gå 9-16 (vilket var vad vi bad om) även om både jag och sambon är hemma. Det är varken roligt för honom, eller särskilt produktivt för oss, att flytta och flyttstäda med honom här. Han kommer ha det mycket bättre på dagis med sina kompisar, och vi får mer gjort under dagen. Att vi blir klara med flytten snabbt innebär ju att vi får mer tid på kvällar (som vi ägnar med barnen) och såklart att vi blir mindre stressade och därmed gladare.

Alltså, för att bringa ordning i mitt svammel. Prata med personalen och förklara läget, det kommer att finnas andra barn på förskolan och den kommer inte att vara stängd. Det innebär att man inte behöver ha dåligt samvete över att "belasta" personalen. Är det ok med dem så är det ju bara att köra på, annars får ni ordna annan barnvakt.

• zorro81

Ni som har så (får jag kalla det "präktiga") kommentarer till en del här inne, har ni någonsin varit i samma sits? Det handlar ju inte om att man inte vill vara med sina barn, men ibland uppstår det situationer då jag tycker att det är mer lämpligt för barnen att vara på dagis ex vid viktiga läkarbesök/undersökningar, viktiga jobb/bankmöten osv. Vill även tillägga att vi har renoverat vårat hus rätt så intensivt förra året (för att bli färdig fortare o på så sätt få mer tid till våra barn) och då fanns det tillfällen då vi ansåg att vår äldste son hade det roligare att få vara på sitt dagis med sin kompisar, som han för övrigt älskar, någon timma än att vara hemma med oss då vi båda var upptagna med mindre lämpliga saker för barn, med tex farliga verktyg osv...
    Självklart försöker man ju höra med släktingar de tillfällen man behöver hjälp, men det är inte alltid de kan och vi betalar faktiskt för dagisplats och så länge det inte går ut över barnen så ser jag inget fel i det. Alla barn är ju givetvis olika, så det e ju upp till var o en att bedömma det. Och det är ju en sak om man varje ledig dag har sin barn på dagis, då handlar det ju om något helt annat!
    Jag kan dessutom bara tillägga att jag är INTE ensam om att tycka/göra så här.

Svar på tråden Lärare med höstlov - dagisrätt?