• Odessa

Förlamad av epidural?

Det finns nog mer risker än man vet om.. Minns ni tidningsrubrikerna för ca en vecka sedan, om läkaren som gjorde kejsarsnitt med en plastskalpell? Den mamman (och barnet) höll på att dö, hon blev dålig av epiduralen och helt plötsligt la hjärtat av.

Det finns nån mer bedövning som jag faktiskt är mer rädd för. Nu minns jag inte vad den heter, men jag måste ta reda på det innan jag ska föda nu igen, för den vill jag _inte_ ha! När jag fött dottern läste jag runt på ett forum och då var det flera stycken som sa att deras baby dött pga sprutan. Min dotter föddes livlös och personalen sprang iväg med henne för att återuppliva. Kan det ha varit sprutan? Vem vet. Infon jag fått innan har varit att barnet kan bli "lite påverkat, lite slött".

Nån som vet vilken jag menar?

• Odessa

Ja, jag skulle tro det. Jag har inte så stor koll på vad jag fick under förlossningen ("Bedööööövniiiiiiiing, ge mig maxdosen av allt!!!") men nu när jag surfar runt och kikar lite så känner jag igen Petidin i alla fall.

minimalin skrev 2007-10-24 21:45:16 följande:
    Kanske nåt opiatpreparat?
  • Odessa

Sa de någonting om varför? Jag fick aldrig nån genomgång eller förklaring på vad som hände. Just dagarna efteråt är man så omtumlad så jag kom mig inte för att fråga heller.

Jag vet inte vad de ens gjorde med dottern när de sprang iväg! Sambon har inte klarat av att berätta, han bröt ihop totalt (han sprang med) och vill inte prata om det ens nu, fem år efteråt.

Jag minns bara känslan av att ligga och bli sydd, utan att ha fått se barnet eller fått veta könet. Hon som sydde mig vägrade svara på mina frågor, hon var helt tyst. Jag hann bli färdigsydd innan sambon kom, chockad och rödgråten med ett litet knyte i famnen. Jag trodde dottern dött, att jag skulle få ta adjö av mitt döda barn.

Idag är jag så tacksam för att det gick bra, men "tänk om". Jag ska föda i januari och vill _inte_ ha petidin igen!

Nillalex skrev 2007-10-25 12:29:47 följande:
    Jag fick också petidin med första barnet. Han föddes livlös så de sprang iväg med honom. Efter förlossningen läste jag om petidin och konstaterade att de aldrig skulle få ge det åt mig igen.
Svar på tråden Förlamad av epidural?