• Ninawikizz

Förlamad av epidural?

Är det stor risk att man kan bli förlamad när man får epidural? Det är fan ingen som informerar och varnar om sånt när barnmorskorna pratar om smärtstillande.. Kasst liksom.
    Så nu vet jag inte vad man ska ha för smärtstillande om man behöver nån.

• Svar på tråden Förlamad av epidural?
  • Kakan83

Vet inte hur vanligt det är. För mig gick det jättebra och helt ärligt vet jag inte om jag hade klarat förlossningen utan!
    Prata med din BM, dom har mer tillförlitlig info är här på FL.

Oliver ab imo pectore
  • Therese6699

Förlamning vi nutidens epidural tror jag inte ens finns. Förr i tiden var det kanske annorlunda. Men prata med BM så lär hon ju berätta.

Tess

• Cacca81

Hej!

Kan säga att jag inte är så positivt inställd och kommer att undvika det in i det sista!!! Bara något av det jag har hört:

1. En vän till mig, hennes kusin har blivit förlamad och sitter i rullstol idag.
    2. Min kära mor kände ingenting under sitt värkarbete. Fick titta på en skärm för att veta när hon skulle krysta.
    3. På en tjej gick bedövning upp i överkroppen istället för underkroppen. Tappade känseln ända upp i ansiktet.
    4. En annan kräks idag varenda gång hon reser sig upp efter att ha legat ned.

=(((

• JinxLinda

Jag kände inte mina värkar när jag fick epidural. dom försvann helt. Då "stängde" dom av den och satte in något "värkförstärkande" medel... Ursäkta mina formuleringar, kommer inte ihåg orden :D
    Men i övrigt har jag aldrig tidigare hört talas om några problem ..

• lillasnövit

Min EDA tog inte som den skulle, värkarna mildrades inte utan istället blev jag förlamad i ena benet. Släppte helt ca 12 timmar efter förlossningen var klar. Men förlamad för livet?! Som nån sa, fråga din BM istället, mer fakta än här på FL

• Miiiaaa

Japp, man kan bli förlamad av EDA än i dag.

Jag är sjuksköterska och har pratat med en överläkare (kirurg) om detta. Så det är inget jag bara tar ur luften.

• minimalin

Beror ju på hur narkosläkaren lägger bedövningen... sticker han/hon fel så kan ju vad som helst hända!

• Smilla75

När jag bad om epidural sade läkaren att det var 25 % risk att jag skulle bli förlamad av den. Jag hade så ont så jag sade ge mig den ändå....Det gjorde de självklart inte.

Jag hade för låg andel röda blodkroppar i blodet.

• minimalin
    Smilla75 skrev 2007-10-24 19:15:56 följande:
    När jag bad om epidural sade läkaren att det var 25 % risk att jag skulle bli förlamad av den. Jag hade så ont så jag sade ge mig den ändå....Det gjorde de självklart inte. Jag hade för låg andel röda blodkroppar i blodet.
    Är det större risk att  bli förlamad då?
  • minimalin

Personligen gick EDA bra för mig, men det kliade som fan på nedre delen av kroppen!!
    Och jag kände inte av värkarna, men det är väl det som är meningen.. krystvärkarna kände jag av och när jag fick dom så stängde dom av EDAn...

Svar på tråden Förlamad av epidural?