Förlamad av epidural?
Huuuu, när det blir min tur att föda barn blir det hemma-förlossning, det är ett som är säkert! Håller på att läsa Ina May Gaskin's guide to childbirth, en superbra bok som jag rekommenderar alla att läsa.
Jag resonerar som så här (med full respekt för alla som inte tycker som jag) att om jag stannar hemma och föder och inga droger finns att tillgå, så kommer jag att få den drogfria förlossning jag drömmer om, utan nån läkare som lägger sig i, utan sugklockor och episiotomy! I boken förklarar hon ingående om kroppens sphincters (tror det stavas så) alltså vaginan, urinröret, analen och livmodertappen och deras förmåga/oförmåga att öppna sig när personer man inte litar på/tycker illa om är närvarande, eller det är för kallt/ljust/stökigt/stressigt runtomkring.
Hon säger i boken: jag har själv vittnat om att en livmoderhals har varit öppen 7 cm, men stängts igen till 4 cm pga en otrevlig manlig läkares bryska undersökning av den födande kvinnan, detta är en reaktion som orsakas av hormonet adrenalin, även omtalad som "fight or flight"
Det blev väldigt OT det här, men jag ville bara förklara mig så jag slipper påhopp i stil med att jag inte vet vad jag pratar om eller att det är farligt att föda hemma! Det är vad jag kommer att känna mig tryggast med iallafall.
Tack för ordet.
LLL