Förlamad av epidural?
Det finns risker med allt. Men att bli förlamad av EDAn är väääldigt ovanligt. Man kan tappa känseln för ett tag (så länge läkemedlet finns i kroppen) men inte förlamad för evigt eller så. Det finns inget i vården som är riskfritt, att op gallan, knät, föda med kejsarsnitt, ta bort mandlarna, det finn srikser med ALLT!!! Man kan dock inte haka upp sig på alla "uti fall att" och "eventuellt". Då blir man ju knäpp på riktigt. Och det finns ju andra smärtlindrande alternativ om man inte vill ha EDA, och det är väl tur det. För min egna skull var det det bästa jag gjort nånsin, EDAn var min bästa vän under hela förlossningen. Tvekar inte en sekund på att ta det igen. Och nån här kommenterade läkarens kompetens att lägga den rätt. Det är svårt att sätta en EDa många gånger kanske mest på grund av att den födande kvinnan inte lyssnar ordentligt på de instruktioner man får under tiden, att det är viktigt att sitta helt stilla exempelvis. Gör man inte som läkaren säger så kan man ju inte skylla på honom /henne. De gör ju sitt jobb och det gäller som "patient" att göra "sitt jobb" med.