Inlägg från: ladylovelylocks |Visa alla inlägg
  • ladylovelylocks

Förlamad av epidural?

Huuuu, när det blir min tur att föda barn blir det hemma-förlossning, det är ett som är säkert! Håller på att läsa Ina May Gaskin's guide to childbirth, en superbra bok som jag rekommenderar alla att läsa.

Jag resonerar som så här (med full respekt för alla som inte tycker som jag) att om jag stannar hemma och föder och inga droger finns att tillgå, så kommer jag att få den drogfria förlossning jag drömmer om, utan nån läkare som lägger sig i, utan sugklockor och episiotomy! I boken förklarar hon ingående om kroppens sphincters (tror det stavas så) alltså vaginan, urinröret, analen och livmodertappen och deras förmåga/oförmåga att öppna sig när personer man inte litar på/tycker illa om är närvarande, eller det är för kallt/ljust/stökigt/stressigt runtomkring.

Hon säger i boken: jag har själv vittnat om att en livmoderhals har varit öppen 7 cm, men stängts igen till 4 cm pga en otrevlig manlig läkares bryska undersökning av den födande kvinnan, detta är en reaktion som orsakas av hormonet adrenalin, även omtalad som "fight or flight"

Det blev väldigt OT det här, men jag ville bara förklara mig så jag slipper påhopp i stil med att jag inte vet vad jag pratar om eller att det är farligt att föda hemma! Det är vad jag kommer att känna mig tryggast med iallafall.

Tack för ordet.

LLL 

• ladylovelylocks
    Suzisuze skrev 2007-10-25 21:12:41 följande:
    Lite intresserad av inlägget av Ladylovelylock. Förstår inte vad hon menar på när hon talar om droger?Hmmm... det går bra att föda utan ngn bedövning, men oxå med lättare hjälp av akupunktur eller lustgas. Läkare finns ej i förlossningsrum i sverige om de inte behövs. Föder man hemma är det precis som på sjukhus, med en barnmorska på plats.Och en telefon till ambulans för ALLT kan hända. Man e inte alltid så säker bara för att man tror sig veta hur en drömförlossning ska gå till. Respekt till er som vill ha olika bedövningar , som e relativt pålästa om dessa olika hjälpmedel. Som sagt, vi bor inte i djungeln, som tur e. Man kan få hjälp av sjukvården med en human , kanske rätt smärtfri förlossning-utan för at vara mindre kvinna för det.
    Vad jag menade var att JAG vill inte ta några droger, varken epidural eller petidin, inte heller akupunktur eller lustgas! Personligen vill jag helst inte ha en barnmorska närvarande heller, men det går inte min sambo med på. Nu bor inte jag i sverige, men där jag bor har man läkare, barnmorska, sjuksköterska plus upp till 3 andra födande kvinnor med i förlossningsrummet. Så vill ínte jag ha det. Om andra vill så får dom, jag tycker absolut inte att jag skulle vara bättre, eller andra kvinnor sämre, jag uttryckte bara min önskan om hur MIN drömförlossning skulle vara. Tråkigt att du missade det. Jag respekterar alla andra som uttrycker sig här, och anser som sagt inte att man är mindre kvinna om man önskar smärtlindring. Personligen vill jag inte utsätta MIN kropp för några som helst droger, därför kommer jag att stanna hemma när min tid kommer! Hoppas andra kan respektera det!
  • ladylovelylocks

och för att tillägga, ja jag tror mig veta hur jag vill ha det när jag ska föda! Det är ingenting jag har bestämt mig för över en natt. Jag skulle kalla mig ganska påläst, eftersom jag har forskat i detta och tagit reda på de olika alternativ som finns.

• ladylovelylocks
    Suzisuze skrev 2007-10-26 20:19:00 följande:
    Ok Lady... med en stor portion ironi ( förstår att du ännu inte fött barn- eller är gravid?) så säger jag bara "good luck"Säger inte att sweden är världens bästa föda barn land--men jag tackar å tar emot den ofta eminenta vård vi kvinnor erbjuds. Förresten, lustgas rules. Att missa lustgasen är ju som att säga att man inte gillar solen om våren
    ja ja det klart du ska vara ironisk, men tack för lyckönskningarna, och jag tycker att det är underbart att vi har rätt att uttrycka oss fritt, men nu önskar jag nästan att jag hade behållt mina tankar och åsikter för mig själv, eftersom man lätt blir påhoppad och idiotförklarad om man inte tycker som alla andra. Du får tycka och göra som du vill, och jag tänker göra som jag vill, end of story!
Svar på tråden Förlamad av epidural?