• Yiskah

    Hur står chans bli gravid vid insemination?

    Jag undrar bara om nån vet om det finns siffror på hur stor chansen är att bli gravid på första försöket vid insemination och då menar jag om man är frisk för övrigt? Alltså inte har några kända fertilitetsproblem.

    Jag blev gravid på allra första försöket och känner inga gränser för hur oerhört tacksam jag är över det, men det skulle ändå vara kul med en siffra i procent att relatera till

    Jag har en bekant som inseminerat två ggr och väntar nu sitt andra barn så hon har också haft jätteflyt.

    Det e nästan så man skäms vilken oerhörd tur man har haft i och med både psykisk press och pengar, när det finns de som kämpar så hårt och lägger ner en förmögenhet. Nä, det här tar jag då sannerligen inte för givet. Det tycker jag i o f s inte någon skall göra, man skall aldrig ta barn för givet.

  • Svar på tråden Hur står chans bli gravid vid insemination?
  • nassenos

    Hej!

    Enl. statistiken på storkklinikens hemsida är det ca. 27% som lyckas vid naturlig insemination om man är under 35 år. Mer info finns på deras hemsida www.insemination.nu

  • Yiskah

    Åh tack skall du ha. Fast jag fattar inte vart på deras sajt du hittar den siffran 27?

  • nassenos

    Hej igen!
    Såg att jag hade läst fel, det är drygt 23%.
    Jag hittar det under "insemination"- resultater och statistik

  • lilli2

    Hej!
    Om tjejen är helt frisk så tror jag att det är ungefär samma chanser som vid "hemma verkstad". I mao i runda slängar 25-30% chans att det tar per gång.
    Lycka till

  • Yiskah

    Ja jag har hittat det! Tack! *känner mig lycklig - tänk att det lyckades på första försöket med så ändå små marginaler*

  • Annifrid

    Jag tror att Storks siffror är lite väl höga... När man talar med gynekologer i Sverige menar många att insemination inte är mycket säkrare än ett vanligt samlag, dvs 15 procent. Detta har även min läkare i finland sagt....

  • Susanne och Chatrine

    Hejsan på dig!
    Hmm, jag har ingen statistik åt dig,
    men visst har man tur,
    det tog första gången för oss också.
    Vi hade planerat och sparat pengar för en lång "resa",
    snopet glad blev vi när vi fattade att det tagit!*glad*!!!

  • snartmammor

    Va bra om man blir gravid första gången s¨å att det inte blir så mycker resor. Jag och min tjej vill ha barn och ska nog åka till danmark (som alla). Men hur skka man göra för att öka sina schanser att bli gravid på första försöket?

Svar på tråden Hur står chans bli gravid vid insemination?