Tål en laktosintollerant detta?
Mjölkpulver
Skummjölkspulver
Vassla
Mjölsyra
Mjölkpulver
Skummjölkspulver
Vassla
Mjölsyra
Inte mjölk el skummjölkspulver. Det andra har jag aldrig hört talas om!
Antar att du menar mjöksyra och det vet jag inget om. Jag skulle inte ge vassle (antar jag du menar) till någon laktosintolerant om jag inte visste säkert att personen i fråga tål det (det beror ju lite på hur känslig personen är också) för jag vet inte om det är laktos i vasslen.
Om man är allergisk mot mjölkprotein tål man inte något av ovan (antar att mjölsyra är mjölksyra egentligen) eller några som helst mjölkprodukter. Är man laktosintollerant klarar man av låglaktosprodukter även om det verkar variera hur mycket man tål.
All mjölk innehåller ju laktos så jag skulle inte ge såsen till en som inte tål laktos.
Hittade detta på allergimat.com:
Frågan:Svaret:Om man är mjölkprotein allergiker, kan man äta produkten om det finns mjölksocker eller mjölksyra i den? Med mjölksockret kan små mängder mjölkprotein följa med så det beror på känsligheten om man klarar det eller inte. Mjölksyra kommer inte fråm mjölkprodukter så det kan man äta.
Ska du bjuda på mat TS? Fråga i så fall personen själv. Det kan vara så olika från person till person vad och hur mycket man tål..
OT men, är inte alla mer eller mindre laktosintoleranta egentligen? Det är väl mest vi uppe i Norden som tål det hyfsat.
Det varierar från person till person hur mycket man tål. En del kan dricka ett glas mjölk och en del kan inte äta någon mjölkprodukt utan att bli dåliga.
Mjölkpulver, skummjölkspulver och vassle kan inte en laktosintolerant äta.
Mjölksyra däremot kan man äta.
Ja, de flesta i Sverige är inte lactosintoleranta. I vår kultur har man alltid druckit mjölk från djur så vi är väldigt sällan (enligt vissa kunniga; aldrig) lactosintoleranta. Vi blir däremot möjlkallergiska här i norden.