• fröet83

Mitt marvin bits!

mitt ena marsvin bits...
    när jag har henne i famnen biter hon mig i fingrarna, hårt! aldrig när jag plockar upp henne ur buren dock. vad är fel, mår hon inte bra? de får vara ute på golvet och springa, grönsaker dagligen mm.
    bråkar för övrigt mycket med sin syster, om toaletten, huset mm.
    vad ska jag göra?
    tack på förhand.

• Svar på tråden Mitt marvin bits!
  • bez

Ge den nån stacka att tugga på.

• fröet83

ska genast ge mig ut och ta en gren från äppelträdet!

• bez

Det va länge sen jag hade marsvin men jag hade ibland nånslags sticka som jag gav den eller lekte med. Minns att jag även gjorde labyrint av böcker, lade små grönsaksbitar här och där... typ höll den sysselsatt. Minns inte att den skulle ha bitit mig.

• fröet83

tack för tipsen, försöker hålla de sysselsatta!
    förstår inte varför hon gör så. har inte blivit biten av tidigare marsvin.
    men hon är ganska gnagig av sig, eller båda två gillar att gå loss på köksstolar, gallret mm. de är fortfarande bebisar...

• skåneflicka

Hur stor bur har du? En del marsvin behöver lite lugn och ro. Jag skulle rekomendera dig att köpa en bur som är minst 1*0.5m om du inte redan har en så stor bur. Inred den lite roligt. Ge dem var sitt hus om de bråkar om det de har, räcker med en pappkartong. Lycka till!

• fröet83

åååh tack!!
    jag har en bur som rekomenderas, är nog som du beskrev ungefär...
    ok ett varsitt hus, så långt har jag inte tänkt. för tillfället har de endast huset på natten då det blir sånt bråk... de får burra in sig under höet dagtid.
    med buren tillkom det som ett hus med tak, ska ställa in den genast så att de får ett varsitt hus.
    för som det är nu så sover den minsta under höet på natten... =(

• Dag o natt

Marsvin brukar sällan bitas. Men visst kan det förekomma. Gör hon det av ilska tro? Har läst att ett argt marsvin klapprar med tänderna innan de bits för att varna. Något du känner igen? Eller är det så att hon nafsar hårt?

Jag tror inte du behöver oroa dig för det andra marsvinet. De har nog en strikt rangordning och beteendet är säkert naturligt. Hos mina är också den ena lite mer bestämd än den andra.

• skåneflicka

marsvin behöver ha hus dygnet runt. De bodde som vilda i andra djurs övergivna hålor. Ha två hus där dygnet runt. Låt bli att mata marsvinet som bits i knät. Hade ett marsvin en gång som väntade sig mat när man tog upp det och började nafsa. När vi slutade med det försvann beteendet ganska snabbt.

• fröet83

jag tror inte hon gör det av ilska. eller hoppas inte det!! inget tandhack. mer som att hon gör det för att hon får som hon vill, dvs hoppa ur händerna när jag bär henne osv...

vad skönt att du inte tror att jag behöver oroa mig!! men hon är så liten... är rädd att hon inte får i sig tillräckligt då den andra är på henne så pass mycket. har tex aldrig sett henne dricka vattnet. vi försöker ge henne det när hon sitter i knäet, även lite mat. då går det ganska bra.

nu har jag gett dom en gren att gnaga på, även ställt in ett hus med tak som går att klättra upp på och sitta där och spana!!
    är det något mer jag ska tänka på?!

tack alla för era svar!!

• ludenben

Jag hade inget hus till mina för de blev skygga och ville aldrig komma fram. hade massa spån och halm i buren de kunde gömma sig i och gräva i och de älskade det. Sen hade jag massa grenar och grejer de kunde tugga på. Plus att jag ägnade dem väldigt mycket tid.

Svar på tråden Mitt marvin bits!