• fröet83

Mitt marvin bits!

mitt ena marsvin bits...
    när jag har henne i famnen biter hon mig i fingrarna, hårt! aldrig när jag plockar upp henne ur buren dock. vad är fel, mår hon inte bra? de får vara ute på golvet och springa, grönsaker dagligen mm.
    bråkar för övrigt mycket med sin syster, om toaletten, huset mm.
    vad ska jag göra?
    tack på förhand.

• Svar på tråden Mitt marvin bits!
  • MosieSassa

Hur gammalt är marsvinet?

• MosieSassa

Hur länge har du haft dem?
    Vet du vad de väger?

Marsvin kommer ibland in i en "trotsålder" där de biter, det brukar dock inträffa vid 4-7 månaders ålder.

Som andra redan sagt är det bra om de kan få vars ett hus. Om hon inte verkar få äta kan man ha två skålar med mat i motsatta sidor av buren.

• memelie

bit tillbaka Flört

förlåt men kunde inte låta bli

**JAG HÖRS ALLTSÅ FINNS JAG**
  • tii

Jag har tre marsvin, och jag delar alltid upp allting i tre när jag ger dom frukt och grönsaker, just för att det inte ska bli bråk. Likadant så har jag två stycken vattenflaskor, så att det ska finnas.. kanske något att skaffa, om du aldrig sett henne dricka vatten?

Mitt ena marsvin gillar att slicka på fingrarna, och då händer det ganska ofta att hon råkar bita till utan att det är direkt meningen.

Förut hade jag ett marsvin som bet, men han mådde inte bra och blev sämre med tiden, så det slutade tillsist med avlivning. (hade stora sår på kroppen mm)
    En kompis jag har har också ett marsvin som bits, och han går varken ihop med andra marsvin eller accepterar att hon håller honom. (han har bitit sönder hennes ena marsvins öra)
    Det är svårt det där, men håll koll så att hon verkligen mår bra, för marsvin brukar ju i regel inte bitas.

Säger detsamma om husen, de ska ha varsitt (helst) hus i buren dygnet runt. Något annat vore grymt, eftersom de använder husen som tillflykt och ser som en trygghet om det är något som skrämmer dom. Att inte ha hus för att de blir skygga tycker jag är fel...

• marmelade

Jag hade ett marsvin som var superagressivt. Han högg ordentligt från dag ett. Gick inte att ha honom kvar...

• MosieSassa
    tii skrev 2007-10-26 12:45:50 följande:
    Förut hade jag ett marsvin som bet, men han mådde inte bra och blev sämre med tiden, så det slutade tillsist med avlivning. (hade stora sår på kroppen mm)
    Låter som symptom på sellnic, stackars liten "gris".
  • tii

MosieSassa: jaa, det var inte kul alls. Försökte bada med olika medel och så, men inget hjälpte. Det måste ha gjort jätteont.

• fröet83
    MosieSassa skrev 2007-10-26 12:33:21 följande:
    Hur länge har du haft dem?Vet du vad de väger?Marsvin kommer ibland in i en "trotsålder" där de biter, det brukar dock inträffa vid 4-7 månaders ålder.Som andra redan sagt är det bra om de kan få vars ett hus. Om hon inte verkar få äta kan man ha två skålar med mat i motsatta sidor av buren.
    har haft dem lite mer än en vecka. vet inte vikten tyvärr.
    nu har de 2 hus!!!
  • MosieSassa

Nä, det förstår jag. Om det är sellnic så hjälper det inte att bada eftersom det är kvalser som gräver gångar i huden på marsvinet så det gör jätteont och då kan de bita när man rör på dem. Det man ska göra är att gå till veterinär som skriver ut Ivomec (0,2 ml/kg kroppsvikt som ska ges 3 gånger med 1 veckas mellanrum) samt så måste bur och tillbehör saneras ordentligt. Även andra marsvin som finns i hushållet/kommer i kontakt med marsvinen måste behandlas eftersom det är mycket smittsamt.

Detta är den allvarligaste formen av ohyra som finns bland marsvin eftersom den leder till döden om den inte behandlas, tyvärr tar många veterinärer inte den på allvar utan tar skrapprov där det väldigt sällan syns och då behandlas de inte mot sellnic.

Tur iaf att din lille fick somna in så han slapp ha ont mer.

tii skrev 2007-10-26 13:30:19 följande:
    MosieSassa: jaa, det var inte kul alls. Försökte bada med olika medel och så, men inget hjälpte. Det måste ha gjort jätteont.
Svar på tråden Mitt marvin bits!