• fröet83

Mitt marvin bits!

mitt ena marsvin bits...
    när jag har henne i famnen biter hon mig i fingrarna, hårt! aldrig när jag plockar upp henne ur buren dock. vad är fel, mår hon inte bra? de får vara ute på golvet och springa, grönsaker dagligen mm.
    bråkar för övrigt mycket med sin syster, om toaletten, huset mm.
    vad ska jag göra?
    tack på förhand.

• Svar på tråden Mitt marvin bits!
  • MosieSassa

Vad bra att de har två hus
    Vet du om de är hanterade mycket när de är små bebisar?
    Om de inte blev det kan det vara en orsak till att de bits.

fröet83 skrev 2007-10-26 13:30:20 följande:
    har haft dem lite mer än en vecka. vet inte vikten tyvärr.nu har de 2 hus!!!
  • fröet83
    MosieSassa skrev 2007-10-26 15:15:55 följande:
    Vad bra att de har två husVet du om de är hanterade mycket när de är små bebisar?Om de inte blev det kan det vara en orsak till att de bits.
    jag har ingen aning om det. köpte dom i en djuraffär som i sin tur får dom från en uppfödare.

är dom för små för att vara ute på golvet och springa? har dom ute några små ggr/dag. i början verkade dom gilla det, men nu sen dom kommit på att det går att hoppa in i buren (har en liten lucka öppen, tänkte att dom ska få gå lite som dom vill när jag är hemma) så är det vad dom gör efter nån minut!!
  • tii

Mosiesassa: usch då.. Detta hände för en massa år sedan, 10 år sen kanske. Han var väldigt fjällig i pälsen också, och såg ut som eksem.

men nu ska jag inte vara OT i tråden.

Hoppas att det löser sig med dina grisar TS, och att hon slutar o bitas.

• fröet83

Tack!!! det gör ingenting!! intressant att läsa om andras erfarenheter =)

• ANOF

Hur hårt binter marsvinen, och finns det några sjukdomar man behöver oroa sig för?

• Ex ungue leonem
    ANOF skrev 2007-11-26 19:44:30 följande:
    Hur hårt binter marsvinen, och finns det några sjukdomar man behöver oroa sig för?
    Nu handlade väl detta mer om TS som har blivit bitet av sitt marsvin
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Ex ungue leonem
    fröet83 skrev 2007-10-25 12:04:08 följande:
    mitt ena marsvin bits... när jag har henne i famnen biter hon mig i fingrarna, hårt! aldrig när jag plockar upp henne ur buren dock. vad är fel, mår hon inte bra? de får vara ute på golvet och springa, grönsaker dagligen mm.bråkar för övrigt mycket med sin syster, om toaletten, huset mm. vad ska jag göra? tack på förhand.
    Jag ahr en 3,5 årig "kille" som inte bitit sin matte någon gång.Hoppas du får rätsida på ditt problem.Lycka till.
  • Ex ungue leonem

Nu först såg jag at TS är avreggad.

• Luloo
    fröet83 skrev 2007-10-26 13:30:20 följande:
    har haft dem lite mer än en vecka. vet inte vikten tyvärr.nu har de 2 hus!!!
    när jag hade marsvin, sa dom att man inte skall sätta in hus förren dom är minst 6 månader, då dom inte skall bli så skygga
  • tii

Luloo.. det tycker jag verkar lite grymt.. Marsvin är bytesdjur, och behöver någonstans att "gömma" sig ifall dom känner sig hotade.

• Ex ungue leonem
    ANOF skrev 2007-11-26 20:21:40 följande:
    Jag hittade ingen information om hur marsvinen bits eller om dom kan sprida nå´gon smitta. Så´jag antar då att det inte är nå´got man behöver o roa sig för.
    Nehej så bara för du inte hittade något om amrsvinens sjukdomar.Så är det inget att oroa sig för om de sprider smitta menar du?.Sök på www.google.se efter länkar.Som jag gör.
    Där ser du även hur det är med deras behov av c-vitamin.
  • ANOF
    PoodleMy skrev 2007-11-26 20:23:23 följande:
    Nehej så bara för du inte hittade något om amrsvinens sjukdomar.Så är det inget att oroa sig för om de sprider smitta menar du?.Sök på www.google.se efter länkar.Som jag gör.Där ser du även hur det är med deras behov av c-vitamin.
    Jag har sökt på internet och läst det mesta jag hittat om marsvin. Det jag lärt mig är att dom biter väldigt sällan, men jag har inte hittat något om hur hårt eller om dom sprider någon smitta. Eftersom jag inte hittat något så´kan det väll inte vara nå´got större problem i alla fall.
  • Ex ungue leonem
    ANOF skrev 2007-11-26 20:30:38 följande:
    Jag har sökt på internet och läst det mesta jag hittat om marsvin. Det jag lärt mig är att dom biter väldigt sällan, men jag har inte hittat något om hur hårt eller om dom sprider någon smitta. Eftersom jag inte hittat något så´kan det väll inte vara nå´got större problem i alla fall.
    Kan du bara ignorera ev smitta som marsvin kan sprida.Har du googlat mycket efter just marsvinens sjukdomar?
  • ANOF
    PoodleMy skrev 2007-11-26 20:31:55 följande:
    Kan du bara ignorera ev smitta som marsvin kan sprida.Har du googlat mycket efter just marsvinens sjukdomar?
    Ja det har jag. Jag har hittat om sjukdomar som marsvinen har, men jag undrade om marsvinen sprider några sjukdomar till människor, och det har jag inte hittat något om. Om du känner till något om det kan du väl skriva det.
  • Ex ungue leonem
    ANOF skrev 2007-11-26 20:51:53 följande:
    Ja det har jag. Jag har hittat om sjukdomar som marsvinen har, men jag undrade om marsvinen sprider några sjukdomar till människor, och det har jag inte hittat något om. Om du känner till något om det kan du väl skriva det.
    Hittar jag så hittar du
Svar på tråden Mitt marvin bits!