Varför klä sin pojk i tjejkläder????
Nu har jag aldrig sett det TS beskriver. Däremot liten släkting som så gärna vill klä sig i "prinsess"-stil och ända upp i sexårsåldern inte "lärt sig" att det är "fel" för en pojke. (Ändå tillåts han inte ha rosa och glitter utom vid vissa utklädningstillfällen.)
Den här blå-/rosa-hysterin är ganska modern. För femtio år sedan hade små pojkbebisar bärklänning i valfri färg inklusive rosa, precis som flickbebisar (vi har kvar sådana kläder i släkten och de flesta har väl gamla dopklänningar - gårdagens "vardagskläder" i tjusigare stuk - som minner om det. Och man behöver ju bara titta på Bollywoodfilm för att inse att rosa och glitter kan sitta på män även idag
Man har den smak man har och tycker att det är finare med viss stil än med annan. Jag är inte överdrivet svag för rosa och blingbling på vare sig pojkar eller flickor. Jag tycker camouflage är tämligen otrevligt på båda könen. Det är nog omöjligt att inte alls styra, genom att bestämma eller med attityder, men man kan ju försöka sträva efter så mycket tankeverksamhet och kunskap att man inte påstår att dagens gällande klädkedjemode skulle sitta i generna.