Inlägg från: Bempa |Visa alla inlägg
  • Bempa

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

Birry skrev 2007-10-25 14:56:39 följande:
    Se ovan. Du behöver inte säga rakt ut vad du tycker, det räcker med att du blir lite stel inför en docka/rosa tröja så har meddelandet gått fram. Om barn bara lärde sig vad vi sa till dem skulle det vara ganska enkelt...
    Jag blir inte stel, Kanske ska tillägga att min son fick en barnvagn o en docka när han var liten, för det ville han ha. Han leker fortfarande med dockor ibland tillsammans med syrran. Kan tom tycka att det är skönt eftersom det är mycket vapen mm för han annars
  • Bempa
    Acinorev skrev 2007-10-25 15:03:02 följande:
    Stackars Marcus kanske ramlade i en vattenpöl och hade inga extrakläder med sig så han fick låna Stinas?
    Birry skrev 2007-10-25 15:04:38 följande:
    Tror du ja, (att du inte blir stel) men det är svårt att dölja vad man känner inför något, men gör du det till 100% är det bara att gratulera! Att pojkar får dockor (o dyl) är ingen garanti för att de uppmuntras att leka med dem lika mycket som med de "typiska pojkleksakerna"...
    Med mitt pokerfejs skulle dom inte se nåt som inte jag vill
    Morbid Mistress skrev 2007-10-25 15:04:37 följande:
    Varför tar man förresten för givet att det handlar om någon form av statement från föräldrarnas sida när det gäller att inte könskoda barn? Varför inte se det som att man handlar kläder man tycker är fina?
    Fast väldigt många gånger så handlar vi föräldrar kläderna? Då har inte barnet bestämt själv, men klart som 17 att dom tycker det är fint!
  • Bempa
    Häxan Jia skrev 2007-10-25 15:07:14 följande:
    Vad e problemet. Grabben kanske gillar rosa och har valt sina kläder själv. Skall du då tvinga honom att inte gilla rosa, att inte få gå som han vill för att du anser att de kläder han har är för flickor???Urlöjligt. Låt barn vara som dom vill OCH mer kraft och ork till de föräldrar som låter sina baran vara som dom är och vara barn med intresse för massor av lika färger och former. Mitt barn kommer få kläder i alla färger. Dock har väl barnet max otur om de föds som flicka, för de mesta av de kläder jag köpt som skall vara unisex är ändå lite killiga i folks ögon, så den stackars tösen kommer väl gå för en grabb.. Vem bryr sig, knappst jag eller hon i så fall!
    Jag tänker inte tvinga nån till nåt, det har jag aldrig sagt, men jag måste ju få tycka som jag vill eller hur?
  • Bempa
    Häxan Jia skrev 2007-10-25 15:10:58 följande:
    Klart man får tycka.... Men kan du bortse från ditt tycke och låta din son ha glitter byxor och långt hår med slingor i om han vill?Kan du leva med att andra tar honom för en tjej då? Och ändå inte byta kläder på grabben eller försöka göra honom mer pojkig?
    Hehe, jag är ganska hundra på att han aldrig skulle vilja ha det, eftersom lillasyster har det
  • Bempa
    LAA skrev 2007-10-25 15:05:40 följande:
    Om ett par decennier tror och hoppas jag att vi skrattar lite förläget åt den här diskussionen precis som vi gör när vi idag läser att det gjordes forskningsresor för att ta reda på "huruvida negern har en själ", och liknande galenskaper.
    Nu tycker jag att det är nåt helt annat o inte går att jämnföra med detta...
    Nä, nu ska jag upp o fixa met, men jag återkommer
  • Bempa
    Sencha skrev 2007-10-25 15:41:07 följande:
    Fasligt orättvist, tycker jag. Så orättvis vill inte jag vara mot mina barn, i alla fall.
    Orättvis kan jag inte kalla det. Men det är tur att du är bättre än mig då
    Isolde skrev 2007-10-25 15:41:13 följande:
    Indirekt dömer du ju honom när du ifrågasätter hans klädval. Skulle du själv tycka att det var okej att folk höjde på ögonbrynen åt att du tog på dig skjorta och kavaj?Bh skulle jag inte köpa till någon unge. Förrän den får bröst. Och det får knappast sonen, såvida han inte väljer att byta kön och då är han nog mogen nog att köpa sin egen bh. För utklädning får både dotter och son gärna låna en av mina gamla, om det skulle vara intressant.Trosor – ja varför inte? Funktionen för trosa och för kalsong är väl precis den samma?
    Jag har skjorta o kavaj i jobbet ibland Så visst óm nån skulle höja på ögonbrynen då, är det deras sak inte min.
  • Bempa

Fortfarande heta disskussioner här ser jag. Tyvärr hinner jag inte läsa just nu, plus att jag kommer vara borta hela helgen, men när vardagen kommer, så kommer jag tillbaka igen

Vi tycker olika så enkelt är det.
    Min son har en rosa tröja, tänkte slänga in den nu
    Me&I.jpg

Ha en trevlig helg, and be nice

• Bempa

Hm, har pratat med många olika människor om detta, o varför vill vi ha ett könslöst samhälle? För det är känns som om det är dit vi är på väg, o meningen med det är?

Jag tycker att det är charmigt med killar o tjejer, varför ska alla vara likadana?
    Visst, jag hoppas verkligen att vi blir likvärdiga inom jobb o liknande, men man kan väl få vara tjej. Gillar att klä upp sig i en snygg klänning, utan att Johan kommer med en likadan!
    Jag vill kunna känna mig kvinnlig, o män vill vara manliga. Män o kvinnor, killar o tjejer är INTE lika i alla samanhang, o det är ju så det är!!! O varför vill man att det ska vara så???

• Bempa
    morotsland skrev 2007-10-29 13:12:40 följande:
    bempa: Ingen har väl sagt att du inte ska få ha klänning? Jag förstår bara inte varför du skulle må dåligt över att Johan hade klänning (eller av att jag hade byxor)? I ett samhälle där vi alla möts som individer och inte som representanter för ett kön finns det ju oändliga variationer, otroligt mycket roligare än idag.
    Nu är det ju lite dubbelmoral kanske men vi tjejer kan ha alla sorters kläder, medan killar inte kan det, enligt mig. Eller kan o kan är ju inte rätt ord, men varför ska man ha exakt samma sorters kläder? Kan inte vi tjejer få vara ensamma med nåt plagg?
    Isolde skrev 2007-10-29 13:25:23 följande:
    Jag vill inte att alla ska vara likadana. Jag vill att alla ska få vara som de vill vara.Om min man vill ha en klänning får han ha det. Om han är så intresserad av att klä sig i kvinnokläder att han är transvestit, kanske vi måste tala om saken eftersom det handlar om sexualitet och jag är rätt inblandad i hans sexualitet. Men om han hittar en snygg klänning som passar honom och som han ser snygg/känner sig praktisk ut i, varför skulle jag ha någon åsikt om den saken? Däremot skulle jag aldrig tvinga honom att bära kläder som han inte vill ha.
    Jag skulle inte heller tvinga nån att ha nåt dom inte vill ha. Jag har väldigt bestämda barn, så deras ord gäller
    O att vara transvestit är ju nåt helt annat, då handlar det helt plötsligt om läggning o då kan jag acceptera det.
    Jag vill också att alla ska kunna få vara det dom är, o det innebär ändå 2 olika kön
  • Bempa
    morotsland skrev 2007-10-29 13:12:40 följande:
    bempa: Ingen har väl sagt att du inte ska få ha klänning? Jag förstår bara inte varför du skulle må dåligt över att Johan hade klänning (eller av att jag hade byxor)? I ett samhälle där vi alla möts som individer och inte som representanter för ett kön finns det ju oändliga variationer, otroligt mycket roligare än idag.
    Vad blir skillnaden om vi alla är ett "enat kön" ? O vad kan vi göra för roligt som vi inte kan göra idag?
Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????