Redgreen skrev 2007-12-01 18:35:02 följande:
Eva och Nadjas mamma skrev 2007-12-01 15:33:43 följande:
Nej, det är ju när man klär tjejer på ett visst sätt för att de är tjejer och killar på ett visst sätt för att de är killar som man anpassar sig efter dem som retas. Typ "nej, du kan inte ha en tröja med blom-tryck, för då kan de andra barnen tycka att du är konstig". Det är även när man sänder sådana signaler till barnen som vuxen som de lär sig att gulligt inte är okej på killar, och att t ex bilar inte är okej på tjejkläder. Barnen föds inte med de åsikterna, men de är duktiga på att ta efter vad de vuxna tycker, därför tycker jag att det är bra om man som förälder är så öppen som möjligt och låter barnen välja. Men jag skulle för det inte tillåta en tröja med pistoler på, oavsett om det är en pojke eller flicka.
Håller med dig om att barnen måste få välja själva. Dvs att pojkar ska få ha kjol om de vill. Men jag är inte förbannad på att kläderna är könsindelade idag för jag tycker inte att det är fel på något sätt. Det är förståeligt att det blir så. Som vuxna har vi olika kroppar och vi passar i olika saker, vi attraheras av olika saker. Därför är det inte konstigt att barnkläder tar efter då barn ser upp till äldre barn som i sin tur ser upp till vuxna.
En del tycker att det är helt fel att vissa kläder riktar sig enbart till det ena könet men det tycker inte jag att det är. Det är heller inte fel att vissa program riktar sig till ungdomar och andra till barn. Det viktigaste är att man FÅR göra som man vill.
Jag köper bara kläder som jag tycker passar mina barn och det blir ju oftast klänningar och tjejkläder. Jag skulle aldrig köpa en blå traktortröja till mina flickor t.ex. Men det är för att JAG tycker att det skulle se fult ut, alltså enbart en utseendegrej som anledning. Fast även om mina flickor kläs i riktigt flickiga kläder så vill jag att de ska bli behandlade utifrån sin individ och inte utifrån hur flickor förväntas vara. Kan inte folk behandla dem så så ligger inte problemet hos mig som valt kläderna utan hos dem som är så trångsynta.