Inlägg från: Eva och Nadjas mamma |Visa alla inlägg
  • Eva och Nadjas mamma

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

Beatrize74 skrev 2007-10-31 08:33:31 följande:
    Precis!!!Vi tjejer går ju i "killkläder" varje dag (det som från början bara ansågs vara för killar, kängor, byxor, skjortor...till och med trosor i boxermodell)
    Det negativa är väl inte att bli tagen som flicka utan tagen som nåt man inte är.
    Därför undrar jag om min sexåring måste få klä sig i typiska horkläder om hon nu jättegärna vill ha det.
  • Eva och Nadjas mamma

Kan hon få sminka sig då? Det vill hon jättegärna göra på riktigt. Jag låter henne inte gå till skolan med smink, men varför inte? Det är ju också bara en norm.

• Eva och Nadjas mamma
    Pejgan skrev 2007-10-31 10:05:33 följande:
    Jag menar inte att du måste något alls men att jämföra sexualiserande kläder med pojkar i rosa/blommigt/spets/etc är väl ändå att ta i? Eller menar du att om man låter en 15-åring dricka "lättcider" (du vet sån "nästan alkoholfri" som säljs på ica) så måste man låta samma 15-åring dricka ren vodka? att inte vilja att barnen har sexanspelande kläder, kläder med rasistiska tryck, kläder med krigsanspelning etc det har iaf en vettig anledning bakom. De flesta vill inte att barnen ska börja pippa när de är 12, hata färgade, glamorisera krig eller liknande, men VAD skadar det att en pojke inte hamras in i "riktig man"-ramen? Vad lär sig en pojke som får höra "ska du verkligen ha på dig flickkläder?"? Jo, att pojkar i tex rosa blommig tröja är "fel". Vad gör de då när en pojke kommer i rosa blommig tröja? Jo, risken är ganska stor att de i sin tur ifrågasätter den pojken som INTE blivit upplärd i "rosa är för flickor, blått är för pojkar"-skolan. Det blir en dominoeffekt. ah..  nu börjar det bli långt så nu slutar jag.
    Vart jag vill komma är att det finns massor av kläder som av olika skäl inte är passande. Ni har valt att störa er på könsindelade kläder av nån anledning och det är väl lungt, alla har vi ju nåt som vi stör oss på mer eller mindre.
    Men jag ser inte problemet i att klänning tex har blivit ett tjejplagg. Jag ser överhuvudtaget inte problemet alls i att killkläder och tjejkläder är olika. Det är liksom en norm. MEN jag ser heller inget problem i att vissa vill bryta mot normen. Problemet kommer när man blir retad för att man bryter mot normen och det är ett helt annat dilemma som inte har med kläderna att göra överhuvudtaget.
  • Eva och Nadjas mamma

Myran H skrev 2007-11-01 00:50:44 följande:

Att säga "norm som norm" utan att granska och jämföra värderingarna bakom ("horkläder" är opassande för att de associerar till prostitution, "tjejkläder" är opassande för att de associerar till... tjejer?) är väl lite grann som att säga "jaså du är sosse? då kan du väl lika gärna vara nazist, det bygger ju också på en politisk ideologi."Men att jämföra idén att rosa-och-glitter inte behöver vara tabu för killar med "horkläder för barn" känns... kanske egentligen onödigt att bemöta? Hmmm. Det är nog lite för sent i alla fall. Natti!
    men det är väl det där vad kläderna associerar som ni vill ändra på, vad jag fattat det som.
    Ni vill inte att kjol längre ska associera till tjejer utan även till killar. Men nu gör det ju inte det och då känns det för mig onödigt att haka upp sig på.
    Samma med horkläder... de kan skyla kroppen på ett bra sätt och de kan vara fina. Varför ska de associeras till prostitution? Det är ungefär den frågeställningen ni ställer och för mig känns det onödigt, så viktigt är det inte att ha på sig de där kläderna utan man kan hitta nåt annat som man tycker lika mycket om.
    Men självklart ska man ha rätt att ha på sig de kläderna om man vill och ska inte behöva utsättas för det,men det är ett annat dilemma. Och då måste man fokusera på helt andra ting än hur kläderna ser ut.
  • Eva och Nadjas mamma
    Lurvenpajsaren skrev 2007-12-01 15:22:37 följande:
    Problemet ligger inte hos barnet som klär sig i rosa. Problemet ägs av de som retar barnet.
    Exakt och därför fattar jag inte att vissa tror att man löser det problemet genom att utplåna könsindelade kläder för då anpassar man också sig efter de som retar.
  • Eva och Nadjas mamma
    Redgreen skrev 2007-12-01 18:35:02 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-12-01 15:33:43 följande:
    Nej, det är ju när man klär tjejer på ett visst sätt för att de är tjejer och killar på ett visst sätt för att de är killar som man anpassar sig efter dem som retas. Typ "nej, du kan inte ha en tröja med blom-tryck, för då kan de andra barnen tycka att du är konstig". Det är även när man sänder sådana signaler till barnen som vuxen som de lär sig att gulligt inte är okej på killar, och att t ex bilar inte är okej på tjejkläder. Barnen föds inte med de åsikterna, men de är duktiga på att ta efter vad de vuxna tycker, därför tycker jag att det är bra om man som förälder är så öppen som möjligt och låter barnen välja. Men jag skulle för det inte tillåta en tröja med pistoler på, oavsett om det är en pojke eller flicka.
    Håller med dig om att barnen måste få välja själva. Dvs att pojkar ska få ha kjol om de vill. Men jag är inte förbannad på att kläderna är könsindelade idag för jag tycker inte att det är fel på något sätt. Det är förståeligt att det blir så. Som vuxna har vi olika kroppar och vi passar i olika saker, vi attraheras av olika saker. Därför är det inte konstigt att barnkläder tar efter då barn ser upp till äldre barn som i sin tur ser upp till vuxna.
    En del tycker att det är helt fel att vissa kläder riktar sig enbart till det ena könet men det tycker inte jag att det är. Det är heller inte fel att vissa program riktar sig till ungdomar och andra till barn. Det viktigaste är att man FÅR göra som man vill.
    Jag köper bara kläder som jag tycker passar mina barn och det blir ju oftast klänningar och tjejkläder. Jag skulle aldrig köpa en blå traktortröja till mina flickor t.ex. Men det är för att JAG tycker att det skulle se fult ut, alltså enbart en utseendegrej som anledning. Fast även om mina flickor kläs i riktigt flickiga kläder så vill jag att de ska bli behandlade utifrån sin individ och inte utifrån hur flickor förväntas vara. Kan inte folk behandla dem så så ligger inte problemet hos mig som valt kläderna utan hos dem som är så trångsynta.
  • Eva och Nadjas mamma

Jag kan fortfarande inte tycka att det är snyggt på pojkar att ha klänning och jag tycker det är gräsligt fult på tjejer att ha pojkkläder. Så därför klär jag mina döttrar traditionellt flickigt. Håller med Disan om att det inte är ett steg åt jämställdhetens håll med "könslösa" kläder. Men håller också med Becka82 att alla måste få klä sig som man vill och att man inte ska anpassa sig efter mobbarna.

• Eva och Nadjas mamma
    Pejgan skrev 2008-01-22 17:48:55 följande:
    äh skitsnack. Jag upprepar mig: min son har INTE blivit mobbad på dagis för sina kjolar och klänningar och rosa tröjor. Däremot har andra pojkar velat ha samma.
    Vad vill du ha sagt med det? Att mobbning för såna saker inte förekommer i ganska stor utsträckning?
  • Eva och Nadjas mamma
    Pejgan skrev 2008-01-22 17:48:55 följande:
    äh skitsnack. Jag upprepar mig: min son har INTE blivit mobbad på dagis för sina kjolar och klänningar och rosa tröjor. Däremot har andra pojkar velat ha samma.
    Vad vill du ha sagt med det? Att mobbning för såna saker inte förekommer i ganska stor utsträckning?
  • Eva och Nadjas mamma
    Triskele skrev 2008-01-22 18:01:29 följande:
    Disan skrev 2008-01-22 15:33:55 följande:
    Det är väl underbart om barnen känner att dom är fria att uttrycka sig utifrån sina egna preferenser istället föra att anpassa sig till samhällets normer.Mina barn kommer ha synfel, det är i stort sett garanterat. Man kan bli enormt mobbad för att man har glasögon, eller t.o.m. ögonlapp.Ska jag då strunta i att fixa glasögon till barnet p.g.a. mobbningsrisken?Jag beter mig själv avvikande, dom flesta kvinnorna har inte förhållanden med fler än en samtidigt, ej heller utan könspreferens. Hymlar jag om det, nej.Mina barn kommer att få lära sig att det är dom som bestämmer vilka dom vill bli och vilka dom får bli kära i och så småningom som könsmogna ha sex med.Jag blev inte ickemonogam och biemotionell p.g.a. uppfostran, det vore ju absurt att tro något sånt.Låt ungarna klä sig och bete sig som dom trivs med och mår bra av.Det får ju vuxna göra.
    Vi kan ju kanske enas om att de pojkar som vill ha klänning ska få ha det men det behöver ju inte vara föräldrarna som pushar sina barn till det i tron om att det främjar jämställdhet.
  • Eva och Nadjas mamma
    Pejgan skrev 2008-01-22 18:11:55 följande:
    Jag vill säga att barn inte per automatik blir mobbade på dagis för att de har avvikande kläder. Och att barn lika gärna kan bli mobbade för att de råkar vara blyga, ha utstående tänder eller ha föräldrar med fel jobb. Jag har dessutom hört om få barn som blivit retade för avvikande kläder på DAGIS men väldigt många som INTE blivit retade trots avvikande kläder. Så nej, jag tror att det i mångt och mycket är en fabricering från er som tycker att det är fel. Jag tror helt enkelt inte att man kan inte hindra mobbing genom att klä sig rätt. Själv blev jag mobbad genom halva skoltiden och jag hade garanterat inte avvikande kläder och de som hade avvikande kläder blev inte mobbade. Så för mig är det inte troligt.----------------------------------- ----------------------------------- ----------------------------------Bempa - för mig är skillnaden i att jag inte på något sätt tvingar eller påverkar mina barn att klä sig "avvikande" men att jag låter dem göra det om de vill. Det betyder inte på något sätt att jag anser att de MÅSTE ha det. Jag är emot onödiga förbud.
    Mobbning bland barn för avvikande kläder är nog ovanligt, det håller jag med om. Men om en pojke har kläder eller något annat som förknippas med tjejer så tror jag att mobbningen är vanligare.
    Men är det inte så, så är det ju jättebra. Hade jag en son så skulle jag känna mig lite nervös iallafall att lämna honom till skolan eller dagis om han hade klänning på sig, med risk för att han skulle utsättas för nån form av trakasserier. Det innebär dock inte att man ska anpassa sig efter mobbarna.
  • Eva och Nadjas mamma
    Triskele skrev 2008-01-22 18:21:30 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-22 18:07:17 följande:
    Det är ingen som pratat om tvång.Visst förekommer det, jag blev själv påtvingad klänning och förväntas fortfarande bära det vid högtider. Bär man kostym eller liknande fodral anses man mystisk och avvikande, kvinnor förväntas vilja klä upp sig i just klänning.Flickor SKA ju ha klänning. Eller varför inte kjol som trasslar in sig i cykelkedjor och även minskar rörelsefriheten.Har du försökt klättra i träd med kjol?Klart jag inte kommer sätta på mina barn kläder som hämmar lek och rörelse med tvång. Vill dom däremot klä upp sig i sånt så är det deras val.Och det gäller båda könen.Snacka inte om tvång mot pojkar när du själv kränger på dina flickor klänning.
    Jag har aldrig nämnt ordet tvång vad jag kan minnas...Och mina döttrar gillar att ha klänning och kjolar på sig. Aldrig har sjuåringen klagat på att hon inte kan leka och klättra i träd när hon har klänning på sig. Däremot när hon har jeans, det tycker hon är obekvämt så jag får köpa såna här tajta, mjuka strechbyxor istället så att hon blir nöjd.
    Sen är det ju inte hallar alla barn som föredrar att klättra i träd framför att ha en fin klänning på sig.
  • Eva och Nadjas mamma
    högbergarna skrev 2008-01-22 18:27:18 följande:
    Jaa angående om det är föräldrarnas fel att deras bar mobbar. Ett exempel då som inte handlar om tjejkläder elelr killkläder men om hudfärg. Min lilebror råkar vara mulatt.. VAD va det som fick grannpojkar på 6-7 år att kalla honom för negerjävel?! Var har de barnen hört det?? DET måste ju komma hemifrån .. från vuxna som pratat om sådana saker!
    Finns det bara vuxna i hemmet då menar du? Och varför måste det komma från vuxna överhuvudtaget? Kan det inte komma från andra barn?

Intressant att när ett barn gör något mindre bra så kommer det från hemmet men inte när det gör något bra...
  • Eva och Nadjas mamma
    Triskele skrev 2008-01-22 21:59:50 följande:
    Disan skrev 2008-01-22 21:30:07 följande:
    Själv slet jag sönder ett antal kjolar och klänningar vid vilda lekar i skogen och på cykelturer.Höll på att slå mig fördärvad mig en gång när klänningen fastnade i en gren och jag ryckte loss den lite obetänksamt. Tur att man hade balans och var barfota.Jag blev mobbad för att jag avvek, det är det dom flesta mobbarna går på, något som avviker, någon som är lite utanför.Någon som klär sig utifrån egna normer...
    Men varför är det så populärt att sätta på sina pojkar klänning då om det nu är så lekhämmande och hemskt. Min dotter har iallafall inget problem att leka när hon har klänning på sig, spelar roll om det beror på att hon är van sen bebisåldern att ha klänning eller inte. Det viktigaste är väl att det verkligen inte ÄR lekhämmande för henne. Det var det inte för mig heller som barn. Min största hobby som barn var att klättra i träd och klättra på berg. Det är det jag blir påmind av släktingarna när jag träffar dom nu, att jag var en sån klätterapa. Mitt andra stora intresse var gammaldags klänningar, såna där som flickorna i alla astrid lindgren filmer hade. Så jag klättrade omkring med mina madickenklänningar utan problem så därför har jag nog en bredare syn än dig på klänning och lekande vilket är helt förståeligt då du själv känner dig hämmad av att bära klänning.

Och tro det eller ej så finns det faktiskt barn som hellre har fina kläder än leker. Men det är nåt som många föräldrar försöker motarbeta eftersom det fortfarande anses som nåt negativt att vara utseendefixerad som barn. "barn ska vara barn, och ett riktigt barn föredrar ju praktiska kläder framför fina kläder". Min dotter är kanske inte ett riktigt barn då...
  • Eva och Nadjas mamma
    Pejgan skrev 2008-01-23 15:30:05 följande:
    men poängen är fortfarande att pojken själv ska få välja om han vill ha den där klänningen oavsett om den är praktiskt eller opraktisk och att han ska ha samma rätt att vara utseendefixerad som en flicka hade haft. Sen tycker jag det är fel att uppfostra barn till små dockor men de har ju såna perioder de också, så klart. Men vissa flickor uppfostras ju verkligen från spädbarnsåldern till att bli små utseendefixerade mannekänger och det är det jag ogillar.
    Jag håller med dig till hundra procent att pojkar måste få ha klänning om de vill. Jag stör mig bara på att vissa tycker att det är jättebra att sätta på sin pojke en klänning för då är man en avslappnad förälder tydligen. Sätter man på sin dotter en klänning så hämmar man henne på alla möjliga vis.

Sen tror jag inte att det spelar så stor roll om jag klär mina flickor i klänning och annat som jag tycker är fint. Jag tror inte att det kommer att påverka hennes egen klädstil som hon bildar sen när hon blir äldre. Jag tror de har sina egna individer. Min ettåring har i princip likadana kläder som min sjuåring hade som barn. Jag föreställer mig ändå inte att de kommer klä sig likadant som vuxna. Eva blir utseendefixerad, det är jag säker på. Om hon fick välja så skulle hon trippa omkring på höga klackskor och läppstift varje dag. Nadja däremot ser jag mer som ett litet troll som kommer att bry sig mer om djur och sånt än kläder.

Det finns många utseende kvinnor idag men det finns nog ännu fler som inte är det. Sen finns det nog lika många fåfänga män.
  • Eva och Nadjas mamma
    Triskele skrev 2008-01-23 16:04:10 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-23 15:26:14 följande:
    Flickor ska vara fina. Det anses dom vara i klänning.Pojkar vill också vara fina, alltså ber små pojkar om att få ha klänning.Jag anser det negativt att sitta still som barn då rörelse och lek främjar utvecklingen.Om man sitter still så får man inte den stimulansen.
    Det finns alltså inga traditionella pojkkläder som anses fina, då?
    Skjorta?
    Du vill få det till att klänning är det enda plagg som finns om man vill vara fin.
    Rörelse och lek främjar inte utveckligen på ett barn som verkligen inte finner nåt nöje med det.
    Det finns massor av barn som föredrar stillasittande lekar och det främjar nog just deras utveckling. Tror att en påtvingad lek sällan kan leda till nåt bra.
  • Eva och Nadjas mamma
    Triskele skrev 2008-01-23 16:22:39 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-23 16:14:37 följande:
    Jodå, dom är ungefär lika effektiva på att förhindra lek dom med.Nej, men småpojkar vet att klänning är fint, därför vill dom bära klänning om dom inte har uppfostrats på annat vis.Klart man inte ska påtvinga lekar, däremot stimulera till lek. Visa barnen att man kan ha mycket nöje av rörelse och utelek.Sitter man still blir man kall och det ökar även risken för infektioner.Jag är hypersensitv, var det som barn också, men jag insåg själv att ju mer still jag satt desto sämre mådde jag.Man kan inte balansträna genom stillasittande och man får inte upp sin öga-handkoordination genom det heller.Om ett barn hämmas av klädseln så ska man inte anpassa sig efter klädseln, man ska anpassa sig efter barnets behov.Men som jag själv sagt så ser inte jag klänning som ett vardagsplagg för något barn.
    Du låter väldigt generaliserande tycker jag...
    Tror du verkligen att alla småpojkar egentligen tycker klänning är fint?
    Och du pratar om kläder som ska anpassa sig efter barnets behov. Det håller jag med dig om. Därför köper jag klänningar som är lekvänliga. Då kan ju min dotter både leka och känna sig fin. Hade jag kört med enbart bekväma kläder utan en tanke på hur de såg ut så skulle bara ett av Evas behov tillfredställas och det vore ju onödigt...
    Jag vet inte vad du tänker på för sorts klänningar eftersom du inte ser dem som nåt vardagsplagg. Är det såna här tajta, långa klänningar i typ jeansmaterial, eller? Isåfall kan jag hålla med om att de är lekhämmande.
    Min dotter har rätt korta klänningar i ganska strechigt material så jag ser verkligen inte problematiken i det. Dessutom så är hon verkligen duktig på att säga ifrån om hon tycker att nåt plagg är obekvämt. Hon vägrar ju som sagt jeans.
Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????