• krakel

Sjukdom vid ledig dag???

En undran då jag så här mitt i natten sitter på jobbet och klurar...

Om jag ( jobbar natt) blir sjuk vi säger influensan... på min lediga dag... får vi lämna på förskolan eller måste pappa va hemma för VAB....???

fråga på FSK för ett tag sen då jag va sjuk men det drabba aldrig en ledig dag men fick inget klart svar...

ja menar jag orkar juu inte ta hand om mitt barn och får ju inte enligt FK ha hemme barnet om jag själv är sjuk???

Nån som gjort/vart med om det ????

• Svar på tråden Sjukdom vid ledig dag???
  • monica75

pappan kan ju iaf inte ta VAB om det är du som är sjuk.
    Om ni vill lämna barnet på fsk på en ledig dag så är det olika hur fsk ställer sig till det.

Fråga på din fsk hur ni ska göra, kanske blir det svårt att ringa samma dag och meddela att barnet kommer om det står ledigt på schemat.

Alternativt är att pappa tar en pappadag om det finns sådana kvar.

• soldis

Man får egentligen inte lämna enligt reglerna men många förskolan brukar se mellan fingrarna. Men skulle det vara maginfluensa så får barnet i vissa förskolor inte komma om NÅGON i familjen har detta. Detta beror på den höga smittorisken som man inte vill få in i gruppen. Vab kan du nog inte ta på en ledig dag

• Bakeapple

Eftersom det är du som är ordinarie vårdare för barnet på din lediga dag och du är sjuk kan pappan ta tfp (vab) och ta hand om barnet hemma. VAB gäller ju både om barnet eller den ordinarie vårdaren är sjuk. Mankan ta tfp istället för fp vid dessa tillfällen om barnet är äldre än 8 månader, vilket jag gissar att barnet är eftersom h*n har en förskoleplats.

• Jennie med ie

Precis som Bakeapple skriver kan den andre föräldern ta VAB om den ordinarie vårdaren är sjuk och får sjukpenning.

Det där med att man inte får ha barnet hemma om man är sjuk stämmer inte, inte så kategoriskt. Det finns ju många fall där man pga sjukdom inte kan/bör arbeta men klarar att ta hand om sitt barn ändå. Det beror ju på sjukdom, typ av arbete osv. Men i ditt fall, där du annars skulle vara ledig så får du ju sjukpenning för att du inte kan sköta det du egentligen skulle ha gjort, i detta fallet inte arbeta alltså utan ta hand om ditt barn, och DÅ får du givetvis inte ha hand om barnet själv heller. Då anses du ju inte behöva sjukpenning.

• Vera 74

Det är OK att ha barnen hemma trots att man är sjukskriven! Bara man har pratat med sin handläggare på FK. Jag hade blivit uppskrämd här på FL om sjukskrivning och ha barnen hemma så när min man var sjukskriven pga hjärtklaffsbyte i somras kontaktade han FK och det var helt OK.

Oftast är det ju oxå så att har man influensa, halsfluss, förkylning etc så är det ju arbetsgivaren som betalar sjuklön till mig och FK hinner inte bli inblandad.

TS: Är du så sjuk att du inte klarar av att ta hand om ditt barn får barnet (enligt mig som förskollärare på förskolan där jag jobbar) självklart komma till förskolan.

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • krakel

Tack för alla svar,,,

menar förstårr Tillfällig föräldrarpenningg inte VAB och jag tänker mest typ som maginfluensa och influensa då jag känner mig krasslig..idag.. ska visserliigen jobba på m,ån och tis natt så då är hon ju ändå på Förskolan....

har frågat på FSK om jag blir sjuk om hon får komma då men inte fått nått bra svar utan typ det tar vi då...men om jag skulle ligga hemma i 40 graders feber pallar jag ju inte ta hand om henne men på fsk mena de då förrutom att man får kolla läget just då att hon får bara va tiden hon är uppsatt dvs jag hämtar kl 14 eller 12 då jag ¨ått av men pappa slutar ju inte förrens 16 kan ju inte förrutsätta att morfar mormor/ farmor farfar kan ställa upp...

ja ja det va bara en tanke som jag undra över får se om jag overhuvutaget blir sjuk hoppas förståss INTE

Det där med att å/inte få ha barn hemma när man är sjuk råkade en gamal arbetskamrat ut för... hon hade gjort sig illa i knät (opererat) och hade sin son hemma med mormor när FK ringde och de hörde sonen i bakgrunden och fråha om han va hemma...ja med mormor... ja för han får inte va hemme hos dig...

• Jennie med ie
    krakel skrev 2007-10-27 09:23:18 följande:
     Det där med att å/inte få ha barn hemma när man är sjuk råkade en gamal arbetskamrat ut för... hon hade gjort sig illa i knät (opererat) och hade sin son hemma med mormor när FK ringde och de hörde sonen i bakgrunden och fråha om han va hemma...ja med mormor... ja för han får inte va hemme hos dig...
    Som sagt, der beror på typ av sjukdom och vilket jobb man har. Man kan vara oförmögen att sköta sitt jobb men ändå kunna ta hand om sitt barn. Så det är inte så _generellt_... At
Svar på tråden Sjukdom vid ledig dag???