• LinaB

Sova på mage

Min dotter är 7 veckor och sover ganska oroligt och vaknar lätt, det har hon gjort sedan hon föddes. Vaknar ofta och gråter.
    Igår eftermiddag provade jag att lägga henne på mage eftersom jag var med hela tiden. Och hon sov utan avbrott i fyra timmar! Samma sak nu, nu har hon sovit i två timmar.

Frågan är ju om hon sover bra för att hon ligger bättre och känner sig nöjd, eller om hon andas tyngre och blir seg. Lite orolig blir man ju.
    Vad tycker ni, är det fel att låta henne sova på mage?

• Svar på tråden Sova på mage
  • Tarren

Jag tycker inte att det är fel!

Jag brukar låta Elsa sova på magen på dagen när jag kan kolla till henne. I början var hon lite tjorvig i magen och jag tror att det kändes bättre om hon sov på mage...
    Men om man har ett andningslarm så kan man nog låta dom sova på magen även på natten?

Det är väl för plötslig spädbarnsdöd som de säger att man inte ska ha de små att sova på magen.
    Jag och mina syskon fick ligga på magen när vi var bebisar...

• Protte

Vi har också börjat lägga vår kille på mage på dagarna. Han är två månader och sover mycket bättre på mage. När han ligger på rygg sover han bara en halvtimme och sedan rycker han till och väcker sig själv. På mage sover han 2-3 timmar. Men på natten går det bra med ryggläge.

• Fru sjöström

Låt henne ligga på mage! Vi hade samma problem med våran tjej tillslut så slutade vi försöka styra över henne o lät henne ligga på mage, det har hon gjort sen hon var 3 månader. Hon är 4 månader nu

• Pallas

Om du känner dig orolig finns det larm att köpa eller hyra, men en annan sak du också kan prova är att linda henne i en filt, som en liten taco. Många spädisar väcker sig själva med ryckningar och flaxande pga reflexer och en del hjälper det att sova bättre om de lindas. Om det fungerar kan du ha henne sovandes på rygg.

• Kaktusen

Sebastian har sovit på mage sen han föddes, är nu 4 månader.
    Han sover även så på natten, idag sov han 3 timmar i sträck på dagen. Han har precis somnat för natten nu och lär nog sova till 0400 som han brukar. Vi har inget andningslarm, jag tror att det bara spär på hysterin. Låt barnen sova så som de sover bäst.

• mariemamma

Hej!
    Det är absolut så att hon sover bättre för att hon ligger på mage. Många barn sover dåligt när de ligger på rygg.

• pron

Vår dotter sov ALLTID på mage fram till hon var 5 månader gammal och själv inte ville längre... Hon somnade bäst på mage och ville aldrig ligga på rygg, det var inte hennes grej liksom... vaknade alltid av sina spädbarnsreflexer då. Dessutom hade hon magknip och det lindrade säkert då hon låg på magen också. Så, ja, låt ditt barn sova som det vill - på mage om det känns bäst!!! Är du orolig kan du ju alltid köpa ett larm som säger till OM barnet slutar andas. Vi hade inget sånt och Julia har klarat sig bra ändå...

• Julius

Julius har sovit på rygg alltsedan vi började med sova-hela-natten kuren med Anna Wahlgren och han sover mycket bättre!

• Kaktusen

Pallas; Jag har funderat på att linda in Sebbes armar eftersom han väcker sig själv med flaxandet. Hur gör man? Om jag lindar honom innan han ska sova tror jag att han blir jättearg för att han tycker inte om att känna sig fasthållen, och att linda honom när han sover låter snudd på omöjligt.

Tack för svar!

• NinaB

Jag tycker att du ska köpa/hyra ett andningsalarm om hon ska sova på mage på nätterna.

• emmamma

åh va skönt att det är fler!

• Tussens mamma

ebba ville sova på mage. vi hyrde ett andningslarm bara för att jag är hysterisk...

• Tripplis

min storing har alltid sovit på mage.. o kan knappt sova på rygg..

det är väll inte direkt farlig... eftersom du o ja o resten av världen överlevt

men de har minskat PSD, man kan även minska de om man inte röker o inte har barnet i sängen har ja läst.

• suzolina

Här är en till som väcker sig själv n är han ligger på ryggen men det går varken lägga han på magen eller linda in honom . däremot har vi kommit på att lägga han på sidan i sk fosterställning och oftast hittar man h onom på magen när han vaknar. vi har skaffat sånt andningslarm och tycker det fungerar utmärkt även på natten

• Junibarn

När Douglas var liten somnade han ofta på mage men jag vände alltid på honom efter ett tag. Nu sover han alltid på sidan eller rygg.

• LinaB

Pallas m.fl:

Min BVC-sköterska sa att det är det där flaxandet och ryckandet som är anledningen till att bebisar ska sova på rygg. Hon sa att alla bebisar har andingsuppehåll och att flaxande med armar och ben är som "startreflexer" som gör att de andas igen, att det är därför de ska ligga på rygg för att kunna röra sig fritt.

Min Alva har sovit på sidan hittills, tycker det verkar läskigare att hon sover på rygg ifall hon t ex skulle kräkas och sätta i halsen.

I natt sov hon på mage bredvid mig i sängen. Hon sov 6 timmar i streck, det har hon aldrig gjort förut. Hon har vaknat varannan timme hittills...
    Åh vilken beslutsångest jag får. Skulle ju aldrig förlåta mig själv om det hände något. Men det skulle jag nog inte om hon låg på rygg heller.
    Andningslarm är en jättebra idé, men de är ju så hemskt dyra så jag kan inte skaffa ett idag.

• masg

Hej, här är en till men en Alice som vill sova på mage, eftersom det var enda sättet att få henne att sova bra på dagarna sa bvc att om jag tittar till henne så var det ok på dagarna Så det har hon gjort sen hon var knappt 2 månader hon är nu snart 5 mån, innan sov hon bara på mig och vaknade när vi la ner henne eller somnade till bröstet på sidan och vaknade alltid efter en !/2 timme som längst.
    Läste att man tror att de lätt blir för varma då det sover på mage och då kan de tro att de är tilbaka i livmodern och slutar att andas... så jag klär henne i bara body och en tunn filt. Hon sover så gott på mage...ofta 2-3 timmar på dagen och jag kollar henne inte alls så ofta nu...börjar bli trygg i att ha henne sovandes på mage på dagen.

På nätterna sover hon på sidan med en hoprullad filt framför och en bakom som trygghet...tror att det hindrar henne från att vakna av sina ryckningar. Skulle också viöja att hon fick sova på mage på natten men är lite feg....undrar vad kostar ett andningslarm att köpa resp att hyra,nån som vet?

Tycker att du ska prova på dagen om du vill så länge.
    Kram Maria

Svar på tråden Sova på mage