• LinaB

Sova på mage

Min dotter är 7 veckor och sover ganska oroligt och vaknar lätt, det har hon gjort sedan hon föddes. Vaknar ofta och gråter.
    Igår eftermiddag provade jag att lägga henne på mage eftersom jag var med hela tiden. Och hon sov utan avbrott i fyra timmar! Samma sak nu, nu har hon sovit i två timmar.

Frågan är ju om hon sover bra för att hon ligger bättre och känner sig nöjd, eller om hon andas tyngre och blir seg. Lite orolig blir man ju.
    Vad tycker ni, är det fel att låta henne sova på mage?

• Svar på tråden Sova på mage
  • LinaB

Pallas m.fl:

Min BVC-sköterska sa att det är det där flaxandet och ryckandet som är anledningen till att bebisar ska sova på rygg. Hon sa att alla bebisar har andingsuppehåll och att flaxande med armar och ben är som "startreflexer" som gör att de andas igen, att det är därför de ska ligga på rygg för att kunna röra sig fritt.

Min Alva har sovit på sidan hittills, tycker det verkar läskigare att hon sover på rygg ifall hon t ex skulle kräkas och sätta i halsen.

I natt sov hon på mage bredvid mig i sängen. Hon sov 6 timmar i streck, det har hon aldrig gjort förut. Hon har vaknat varannan timme hittills...
    Åh vilken beslutsångest jag får. Skulle ju aldrig förlåta mig själv om det hände något. Men det skulle jag nog inte om hon låg på rygg heller.
    Andningslarm är en jättebra idé, men de är ju så hemskt dyra så jag kan inte skaffa ett idag.

Svar på tråden Sova på mage