• smah

Tror ni på ödet?

Jag tror absolut på ödet. Allt som händer har en mening. Kanske för att jag är en oerhörd optimist men allt som hänt mig i livet, både bra och dåliga, hemska saker har tillslut visat sig vara konstruktiva och lätt fram till något bättre. Vissa saker som händer, ofta de som visar sig vara väldigt betydelsefulla, är för komplexa och vältimade för att bara vara "slumpen".

• smah

Tror för övrigt inte på "den fria viljen" heller. ALLT som händer är redan "skrivet" och händer för att vi ska dra lärdom på olika sätt av det. Tror jag.

• smah

Det behöver inte alls vara deprimerande om man tror att ödet har en mening och att livet är en konstruktiv process, som ibland är "bra" och ibland "dålig" men att det tillslut blir bra. Gör att det är lättare att acceptera, bearbeta nergångarna och gå vidare när man är säker på att det tillslut kommer bli bra.

• smah
    ming skrev 2007-12-27 23:36:09 följande:
    Måste "ödet" alltid ha en positiv utgång?
    Jag tror det. På ett eller annat sätt. Inte så att alla blir rika och fria från sjukdomar men på det sätt att om man accepterar sin situation och känner tacksamhet för det lilla/stora man har kommer man tillslut att finna lycka och inte bitterhet. Jag tror även på ett/fler liv efter döden så om man lider i detta liv hindrar det inte att nästa blir lyckligt. På så vis tror jag att det alltid kommer att bli "bra" tillslut.
Svar på tråden Tror ni på ödet?