• Anonym (Mommy)

Jag vill vara nykterist!! Varför hacka på mig?

Jag har aktivt valt att vara utan alkohol. Det är mitt val därför att jag känner att jag har ännu roligare utan alkohol. Men helt plötsligt tappar alla hakan och tror att det är något fel på mig!! Att jag är gravid igen (har en 5 månaders!!) eller att jag äter mediciner som man inte kan dricka med. Alla helt enkelt antar att det är något fel på mig. Att det är något som jag tvingas till och inte kan välja själv. Är inte det SJUKT????

Imorgon ska jag och mina tjejkompisar ut och alla har försökt att ÖVERTALA mig att dricka ändå!! Varför gör man så?

Vad är det för syn på alkohol vi har i dagens samhälle? Jag antar att jag inte är ensam om att få höra detta?

• Svar på tråden Jag vill vara nykterist!! Varför hacka på mig?
  • Anonym

Skit i alla andra och stå upp för det du vill.

Jag tror folk frågar för att de är nyfikna på samma sätt som någon frågar en 34 åring med fast förhållande om de inte skall skaffa barn snart?

Svara om du vill annars inte.

• Anonym (MeToo)
    Anonym (Mommy) skrev 2007-10-26 19:51:12 följande:
    Imorgon ska jag och mina tjejkompisar ut och alla har försökt att ÖVERTALA mig att dricka ändå!!
    samma här, och bara för att jag inte vill dricka så tror dom att jag itne tycker om att festa. Kan man inte festa utan alkohol?
  • Anonym (en till)

Säg att det är synd om alla som måste tillsätta alkohol för att ha roligt!

• Anonym

Jag har inte de problemen,men jag e nykterist sedan vårt barn kom.Jag har inte tagit en droppe på över 3år.Saknar de inte ett dugg.Har så mycke roligare å e så pigg dagen efter.Kan man inte ha roligt utan spriten så har man problem.
    Jag dansar hellre nykter*L*

• Anonym (förstår)

Dricker inte heller och vet hur reaktionerna brukar vara. De allra flesta reagerar med chock, sen"Aldrig?" och "Inte något?", och sen kommer varför. De känns som man måste ha en anledning för att de ska köpa det. Har man inte det blir de enormt frustrerade, vilket typ 80% försöker dölja genom att avsluta hela diskussionen med att de tycker man är stark...

Men det gäller bara att stå på sig och vara säker på sitt val, för till slut har alla vännerna vant sig och då är det ingen som tjatar på en mer. Förutom fester då det kommer personer man aldrig träffat innan förstås...

• Hårdrockspappa

Tror nog mest att folk blir osäkra om det finns en nykter i sällskapet, en som är på en mer kontrollerad nivå än dom andra. :)

Stå på dig! Alla har rätt till sina egna val.

• Anonym (Mommy)

Tack! Här fanns lite stöd i alla fall! Jag är mest förvånad över deras förvåning!

Jag dansar bättre, hellre och snyggare när jag är nykter!

Jag är snyggare och mer klar i skallen när jag är nykter!

Jag mår som en prinsessa dagen efter!

Jag har full koll på allt och alla och kan förutse faror när jag är nykter!

Och dessutom; jag har så förbaskat skoj!!!

• elinS

jag har varit nykter sen nyår 02-03 pga av magsår. Ibörjan var det jobbigt både för mig och alla runt omkring, men nu är det ingen som tänker på det längre...
     Det verkar som att många tror att man inte kan ha roligt utan alkohol och därmed är man tråkig, jag tappade nog ungefär hälften av mina såkallade vänner efter det men samtidigt märkte man vilka som verkligen är ens vänner och som vill umgås med MIG och inte bara festa.
    Har märkt nu att fler och fler i umgängeskretsen väljer bort alkohol och rådfrågar gärna mig om hur man gör utan en öl/drink i handen.. ganska komiskt att vuxna människor inte vet hur man beter sig utan sprit i blodet, menmen...

• Anonym

Jag känner precis som dig ts. Jag har en 6-månaders och har valt nu att inte dricka någonsin mer! Jag har roligare utan alkohol. Har inte varit ute än så jag vet inte hur kompisar och andra kommer reagera.
    Men jag tycker du ska gå med ut och visa dina kompisar att du kan ha kul, och vägra dricka alkohol!!!

• mumama

får väl en som inte är nykterist rycka in här

men ja tycker precis som alla andra i råden att du ska stå för vad du tycker o tror på... svårare än så är det inte
    varför dina vänner vill pracka på dig alkohol? kanske för att de anser att det blir roligare MED än utan?

måste säga
    du e så strong

Svar på tråden Jag vill vara nykterist!! Varför hacka på mig?