• Anonym (Mommy)

Jag vill vara nykterist!! Varför hacka på mig?

Jag har aktivt valt att vara utan alkohol. Det är mitt val därför att jag känner att jag har ännu roligare utan alkohol. Men helt plötsligt tappar alla hakan och tror att det är något fel på mig!! Att jag är gravid igen (har en 5 månaders!!) eller att jag äter mediciner som man inte kan dricka med. Alla helt enkelt antar att det är något fel på mig. Att det är något som jag tvingas till och inte kan välja själv. Är inte det SJUKT????

Imorgon ska jag och mina tjejkompisar ut och alla har försökt att ÖVERTALA mig att dricka ändå!! Varför gör man så?

Vad är det för syn på alkohol vi har i dagens samhälle? Jag antar att jag inte är ensam om att få höra detta?

• Svar på tråden Jag vill vara nykterist!! Varför hacka på mig?
  • Anonym

Jag är inte "uttalad" nykterist, men jag dricker nästan aldrig. Kan ta ett glas vin till maten typ en gång i månaden mer blir det aldrig. Men mig är det tydligen också fel på :) Stå på dig, tänk på hur din kropp mår och tänk på hur dina kompisars kroppar mår.

• Åsa

Jag känner - lycklgtvis - inte igen detta. Jag är inte principiell nykterist men dricker i praktiken ytterst sällan alkohol (någon kopp glögg eller liknande de senaste åren är vad jag kan påminna mig); varken smaken eller effekten lockar. Det är få alkoholdrycker jag tycker smakar gott och jag dansar, umgås och roar mig alldeles utmärkt utan dem.

Jag tror aldrig att jag har blivit ifrågasatt. När jag erbjuds vin till maten säger jag glatt "tack men jag tar hellre vatten" eller liknande, och är det inte till maten bara ett vänligt "nej tack". Möjligt att någon frågat någon gång, minns knappt, men i så fall är det (väl?) bara att säga att man inte har lust att dricka något.
    Personligen tycker jag det är rätt så ouppfostrat att lägga sig i vad andra äter eller inte äter, dricker eller inte dricker.

• lindansare

Vilken tråkig inställnin goch så omoget va dina vänner. Jag har varit nykterist i 20 år, sedan jag var 13 år gammal (då tog jag alltså aktivt ställning - drack ju inte innan heller!). Jag har uppritigt sagt alltid blivit väl bemött. Jag minns inte en enda gång jag har blivit pressad eller hånad, oavsett om jag befunnit mig i skolan eller på krogen. Och då har jag ändå varit aktivt verksam i nykterhetsrörelsen och alla har vetat om mitt ställningstagande.

Jag tycker att du skall ryta ifrån till dina vänner och säga att du känner dig respektlöst behandlad. Hur skulle de känna om du ständigt försökte övertyga dem om att inte dricka?

• Runguska

Här är en till som inte dricker. Nu har jag inte många vänner, men några av dem verkar ha som mål i livet att "supa mig under bordet". Jag fattar inte vad som skulle vara så kul med att lyckas med en sådan sak?

Hur som helst är jag väldigt glad nu som gravid att jag inte behöver känna sug efter alkohol. (Jag röker inte heller så jag har det riktigt enkelt på de punkterna)

• Grannen

Jag har ju alltid haft ngt att "skylla" på eftersom min lever är kass, men jag kan inte ens räkna hur många gånger jag fått höra kommentaren Jasså du har supit sönder din lever?

Vilket jag INTE gjort! Patetiskt.

• jennie ellie

Jag kallar mig inte för nykterist för det tycker jag låter som om man var med i en sekt. Jag säger bara att jag inte dricker, de flesta tror då att det gäller just den dagen bara, men ibland orkar man inte förklara

• NadiaMi

Jag går sällan ut, och har svårt att umgås med folk som tycker att man "självklart ska dricka och bli som folk", och det utan att jag har lagt ner alkohol helt.
    Det räcker med att beställa ett glas juice eller vatten mellan varven för att få underliga blickar.

Håller också med om att det går alldeles utmärkt att ha roligt utan någon som helst droppe alkohol och tycker mest synd om folk som måste ha ett par öl innanför västen innan de ens kan slappna av...

Många verkar ha dendär synen att det är så "normalt" att dricka att folk som inte dricker antingen måste vara sjuka, gravida, religiösa eller så hunsade att de inte vågar.
    Att man kan välja att inte dricka finns tydligen inte ens på kartan. Och det är en ganska skrämmande tanke.

• Runguska

jennie ellie skrev 2007-10-26 20:40:30 följande:

Jag kallar mig inte för nykterist för det tycker jag låter som om man var med i en sekt. Jag säger bara att jag inte dricker, de flesta tror då att det gäller just den dagen bara, men ibland orkar man inte förklara
    Jag kan lova att då jag berättar att jag och min man gifte oss då jag var 19 och de sedan får veta att jag är nykterist och inte heller röker gissar på att jag är sektmedlem.
  • Grannen

Jag brukar beställa alkoholfria drinkar och de är så goda! Men alla tror att man är gravid då. På vår bröllopsdag så drack vi båda en alkoholfri drink till förrätten och det fungerade utmärkt och ingen av oss var gravid-inte ens mannen...

• jennie ellie

Hihi, och jag vare sig röker eller dricker kaffe eller te heller, fatta att folk blir förvirrade när de ska bjuda på något..

Runguska skrev 2007-10-26 20:42:42 följande:
    jennie ellie skrev 2007-10-26 20:40:30 följande:
    Jag kan lova att då jag berättar att jag och min man gifte oss då jag var 19 och de sedan får veta att jag är nykterist och inte heller röker gissar på att jag är sektmedlem.
Svar på tråden Jag vill vara nykterist!! Varför hacka på mig?